کد خبر: ۲۰۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 29
یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت در ایران تخمین زده شده اند. اغلب افراد مبتلا، به شکل عادی زندگی می کنند و ۶۰ درصد آنها ناشناخته اند که هنگام چک آپ و آزمایش خون شناسایی می شوند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت کشور اجرای طرح ملی مبارزه با هپاتیت B را در جلوگیری از مشاهده و انتشار این بیماری موثر دانست.

به گزارش شفا آنلاین، سید موید علویان، شیوع بیماری هپاتیت B را در ایران کمتر از دو درصد دانست و گفت: برای تشخیص این بیماری<Sickness> هر شخص باید یک بار آزمایش دهد و در غیر این صورت ممکن است شناسایی نشوند.

وی افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت در ایران تخمین زده شده اند. اغلب افراد مبتلا، به شکل عادی زندگی می کنند و ۶۰ درصد آنها ناشناخته اند که هنگام چک آپ و آزمایش خون شناسایی می شوند.

رئیس شبکه هپاتیت افزود: ۳۵ میلیون ایرانی واکسینه شده اند و اغلب افراد واکسینه نشده بالای ۲۹ سال هستند اما طرح ملی واکسینه کردن اهدا کنندگان مستمر درراستای توسعه بیشتر برای پیشگیری است.

علویان افزود: ایران جزو کشورهایی است که به سازمان جهانی بهداشت تعهد داده تا سال ۱۴۱۰ موردی از هپاتیت Cمشاهده نشود و ریشه کن شود اما در مورد هپاتیت Bباید کاری کنیم که مورد جدیدی از این بیماران گزارش نشود.

وی، خون مردم ایران را از سالم ترین خون ها در منطقه دانست و گفت: سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اهدا کننده داریم که بیشتر آنها مستمر هستند و سالی ۲ بار خون اهدا می کنند. ۵۰۰ هزار نفر از آنها اهدا کنندگان مستمر هستند که بدون چشمداشت خون اهدا می کنند و نسبت به جامعه خون سالم تری دارند و سازمان انتقال خون به پاداش این اهدای مستمر به افراد بالای ۲۹ سال واکسینه کردن رایگان هپاتیت را هدیه می دهد.

علویان ادامه داد: قرار است با همکاری سازمان انتقال خون<Blood> و مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت که این طرح را برنامه ریزی کرده اند، از اول مهر تا پایان امسال برای ۱۰۰ هزار نفر از اهدا کنندگان مستمر اجرا شود.

وی با اعلام این مطلب که میزان واکسن مورد نیاز استان ها طی جلسات مشترک تخمین زده شده و تامین می شود، افزود: بقیه افراد به تدریج واکسینه می شوند. روند واکسینه شدن نوزادان و افراد پر خطر به نحوی است که بزودی می توان گفت جمعیت واکسینه شده به ۵۰ میلیون نفر می رسند و اولویت کشور واکسینه کردن افراد ۲۹ تا ۵۰ سال است.

علویان افزود: مراجعان مراکز اهدای خون که بیش از دو بار درسال خون اهدا کرده باشند به عنوان اهدا کننده مستمر ثبت شده اند که بعد از نخستین واکسینه شدن به فاصله یک ماه و سپس شش ماه بعد واکسینه می شوند.

وی نسبت به اعمالی چونت خالکوبی غیر بهداشتی، رفتار جنسی محافظت نشده و غیر بهداشتی، حتی قمه زنی و اصلاح درآرایشگاه های غیر بهداشتی هشدار داد و گفت: هرچیزی که با خون سرو کار داشته باشد می تواند این بیماری را منتقل کند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: مبتلا یان به این بیماری اگر در فاز غیر فعال باشند می توان جلوی توسعه آن را گرفت.

وی تاکید کرد: این بیماری از طریق دست دادن، بوسیدن و هوا منتقل نمی شود بلکه از طریق تماس خونی غیر بهداشتی منتشر می شود. مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار