کد خبر: ۲۰۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 23
پوکی استخوان بیشتر در سن بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد و در این بین افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری باشند مستعدتر هستند

شفا آنلاین>سلامت>یک دکتری تخصصی طب سالمندان گفت: مرگ و میر ناشی از بیماری خاموش پوکی استخوان برابر با سرطان پستان است و زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری قرار دارند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر احمد دلبری  با بیان این مطلب و با اشاره عوامل خطر و مستعد کننده پوکی استخوان اظهارداشت: پوکی استخوان بیشتر در سن بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد و در این بین افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری باشند مستعدتر هستند.

وی با تاکید بر اینکه زنان ۴ برابر مردان مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: یکی از عوامل دیگری که در بروز این بیماری به‌ویژه در زنان موثر است زایمان زیاد و با فاصله کمتر از ۳ سال است.


دلبری با اشاره به اینکه یائسگی زودرس و کاهش میزان استروژن نیز در بروز پوکی استخوان <Osteoporosis>موثر است، گفت: استروژن می‌تواند با کاهش حساسیت استخوان به هورمون پاراتیروئید و افزایش کلسیتونین خون و افزایش جذب روده‌ای کلسیم و کاهش دفع کلسیم از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند.

این دکتری تخصصی طب سالمندان با بیان اینکه ورزش نکردن و بی تحرکی هم در سالمندان می‌تواند روند پوکی استخوان موثر باشد، اظهارداشت: نداشتن فعالیت، کاهش توده استخوان را تسریع می‌کند. ورزش مناسب به افزایش مقدار استخوان و سلامتی بیشتر شما کمک می‌کند. مصرف مشروب یا نوشابه‌های کافئین‌داردر استفاده بدن شما از کلیسم اختلال ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: کلسیم استخوان‌ها را قدرتمند می‌کند، سالمندانی که به قدر کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه و ویتامین  Dمصرف نمی‌کنند بدن سلول‌های استخوانی را تخریب می‌کند تا کلسیم مورد نیاز خود را به دست آورد.

دلبری افزود: زنانی که سیگار می‌کشند نیز بیشتر از خانم‌هایی که سیگار نمی‌کشند دچار پوکی استخوان و سایر بیماری‌ها می‌شوند.

این دکتری تخصصی طب سالمندان مصرف بعضی داروها مثل کورتون، وجود بعضی از بیماری‌ها مثل تیروئید، پاراتیروئید، غدد جنسی و فوق کلیه و کاهش وزن شدید را از دیگر دلایل بروز پوکی استخوان دانست.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: