کد خبر: ۲۰۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 22
پاک کن ها حاوی ترکیباتی به نام استر‌های فتالات (فتالات ها) هستند؛ در واقع فتالات‌ها مهم‌ترین پلاستی سایزر‌هایی هستند که با اضافه شدن به پلاستیک، باعث شفافیت و ایجاد قابلیت ارتجاعی در آن ها می شود؛ پلاستی سایزر‌ها همچنین به افزایش طول عمر پلاستیک کمک می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص سم شناسی گفت: مدادهای پاک‌کن دار با وجود داشتن ظاهر زیبا، خطرهایی زیاد برای دانش آموزان به همراه دارند.

به گزارش شفاآنلاین، امیر بقایی متخصص سم‌شناسی و مشاور علمی مرکز ملی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو(medicine)  درباره مواد موجود در پاک‌کن‌ها گفت: پاک کن ها حاوی ترکیباتی به نام استر‌های فتالات (فتالات ها) هستند؛ در واقع فتالات‌ها مهم‌ترین پلاستی سایزر‌هایی هستند  که با اضافه شدن به پلاستیک، باعث شفافیت و ایجاد قابلیت ارتجاعی در آن ها می شود؛ پلاستی سایزر‌ها همچنین به افزایش طول عمر پلاستیک کمک می‌کنند.

وی درباره موارد کاربرد پلاستی سایزر‌ها بیان کرد: این مواد اغلب در تهیه ظروف یکبار مصرف و بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شوند.

این متخصص سم‌شناسی افزود: امروزه نگرانی در سطح جهان درباره فتالات‌ها به وجود آمده است، به طوری که توصیه می شود غذا‌ها و مایعات داغ داخل ظروف پلاستیکی ریخته نشود، زیرا گرما نقشی موثر در آزاد شدن پلاستی سایزر‌ها از ظروف پلاستیکی دارد و ورود این پلاستی سایزر‌ها به بدن انسان خطر‌هایی به همراه خواهد داشت.

انواع فتالات‌ها

بقایی درباره انواع فتالات‌ها تاکید کرد: فتالات‌ها ۲ نوع زنجیره کوتاه و بلند دارند، در گذشته از فتالات‌های با زنجیره کوتاه برای خاصیت ارتجاعی پلاستیک استفاده می‌شد، اما امروزه در کشور‌های اروپایی، آمریکاو کانادا، فتالات‌های با زنجیره بلند که برخلاف فتالات‌های با زنجیره کوتاه آسیب زا نیستند، مصرف(Consumption) می‌شود. در حال حاضر پلاستی سایزر‌های غیر فتالات هم وجود دارند که می‌توان از آنها در ساخت پلاستیک استفاده کرد.

 سمی بودن فتالات‌های با زنجیره کوتاه

وی تصریح کرد: فتالات‌های با زنجیره کوتاه در دستگاه گوارش بهتر از فتالات‌های با زنجیره بلند جذب می شود، بنابراین احتمال سمی بودن آنها در مقایسه با فتالات‌های با زنجیره بلند بیشتر است، از این رو باید از فتالات‌های با زنجیره بلند در تهیه ظروف یکبار مصرف و بطری‌های آب معدنی استفاده شود.

این متخصص سم‌شناسی ادامه داد: یکی دیگر از موارد استفاده از فتالات‌ها  در پاک‌کن‌ها برای ایجاد خاصیت ارتجاعی است، از این رو پاک‌کن‌هایی که به صورت استاندارد تولید می‌شوند به سلامتی دانش آموزان آسیب خاصی نمی‌زنند، اما اگر پاک کن به شکل قاچاق و غیر قانونی وارد کشور شده باشد این احتمال وجود دارد که جویده شدن آن برای دانش آموزان آسیب زا باشد.

بقایی اظهار کرد: وظیفه دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان استاندارد این است که  بر ورود پاک‌کن‌ها به کشور نظارت کامل داشته باشند تا اگر پاک کنی دارای مقادیری بالا از فتالات است، اجازه ورود آن ها را به بازار کشور داده نشود، زیرا ورود مقادیر زیادی فتالات به بدن می‌تواند افراد به مشکلات کبدی و ناباروری دچار کند.

وی یادآوری کرد: دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان استاندارد وظیفه دارند که مقدار فتالات را در پاک کن‌های وارداتی و داخلی بررسی کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: