کد خبر: ۲۰۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 20
عادت ماهیانه در دختر خانم‌ها با ورود به دوران بلوغ و از سن 9 الی 15 سالگی شروع می شود. اصولا دخترخانم‌ها به طور میانگین حدود 12 سالگی عادت ماهیانه می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت> عادت ماهیانه در دختر خانم‌ها با ورود به دوران بلوغ و از سن 9 الی 15 سالگی شروع می شود. اصولا دخترخانم‌ها به طور میانگین حدود 12 سالگی عادت ماهیانه می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، شیرین نیرومنش متخصص پیرناتالوژیست و فلوشیپ مادر و جنین و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص دلیل نامنظم عادت ماهیانه، اظهار کرد: عادت ماهیانه در دختر خانم‌ها با ورود به دوران بلوغ و از سن 9 الی 15 سالگی شروع می شود. اصولا دخترخانم‌ها به طور میانگین حدود 12 سالگی عادت ماهیانه می‌شوند.

این متخصص پیرناتالوژیست بیان کرد: در این بین با شروع سیکل ماهیانه، تخمک‌گذاری اتفاق نخواهد افتاد، پس از حدود یک الی 2 سال تخمک‌گذاری ماهیانه شروع شده و حداکثر بعد از 2 سال از گذشت قاعدگی، عادت ماهیانه باید منظم باشد، البته این منظم بودن صرفا این گونه نیست که حتما در یک روز یا یک ساعت انجام شود.
 
منظم بودن عادت ماهیانه
نیرومنش افزود: منظور از منظم بودن عادت ماهیانه این است که از شروع یک دوره تا عادت ماهیانه بعدی 24 الی 35 روز( بدون مصرف دارو) روز زمان بگذرد؛ منظور از سیکل ماهانه یک هفته قاعدگی و 20 روز پاک بودن است، اگر پاک بودن فرد از 23 روز کمتر یا 35 روز بیشتر باشد غیر طبیعی و ممکن است با اختلال(Disorder) در تخمک‌گذاری همراه باشد.

وی ادامه داد: مدت خون‌ریزی بین سه تا هفت روز است و حجم آن باید حدوداً 80 سی‌سی باشد. در کسانی که میزان خون‌ریزی کمی دارند و در کمتر از 3 روز عادت ماهیانه آنها تمام می‌شود، با مسئله ای غیر طبیعی روبرو هستیم که باید علت آن مشخص شود، همچنین کسانی که بیش از 10 روز دوران ماهانه آنها طولانی می‌شود و حجم خون‌ریزی آنها بیش از 80 سی‌سی و غیر طبیعی بوده و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. قابل ذکر است قاعدگی با خون‌ریزی و دفعات لخته خون شدید و بیش از چند سی‌سی (مانند 200 الی 300 سی سی)، امری غیر طبیعی است و باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
چگونه بفهمیم عادت ماهیانه منظم داریم؟
این متخصص(Expert) پیرناتالوژیست با بیان اینکه عادت ماهینه به علت‌های مختلفی نامرتب و تاخیر دارد، گفت: یکی از علت‌ها ممکن است اختلالات تخمک‌گذاری باشد، چرا که تخمک‌گذاری باعث نظم در دوران عادت ماهیانه می‌شود؛ در دوران عادت ماهیانه باید بین مغز، غده هیپوفیز در مغز، سلامت تخمدان‌های رحم و مجرای خروج خون قاعدگی هماهنگی وجود داشته باشد، بنابراین فردی که عادت ماهیانه منظمی دارد می‌توان گفت بدن این فرد از صحت و سلامت کافی برخوردار است.

نیرومنش تشریح کرد: فردی که بین اعضای بدنش از جمله مغز، غده هیپوفیز در مغز، سلامت تخمدان‌های رحم و مجرای خروج خون قاعدگی ناهماهنگی وجود داشته باشد دچار اختلال در دوران قاعدگی خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که باعث اختلال قاعدگی می‌شود استرس است، چرا که استرس روی مغز تاثیر مستقیم می‌گذارد همچنین به دلیل اینکه غده هیپوفیز منشا ترشحات بدن است این ترشحات روی مغز اثر می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: اختلال در غده تیروئید از دیگر مواردی است که باعث نامنظم بودن عادت ماهیانه می‌شود؛ تیروئید با تاثیر روی مغز و غده هیپوفیز می‌تواند در عدم باروری و قاعدگی نامرتب موثر باشد؛ افرادی که با فواصل کم یا فواصل زیاد مانند دو الی سه ماه یکبار عادت ماهیانه می‌شوند احتمال بروز ناباروری به علت عدم تخمگ‌گذاری نامرتب و یا دیر بارور بودن وجود دارد.

سندرم PCO  جیست؟
این متخصص زنان نازایی بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علت عدم تخمگ‌گذاری سندروم تخمدان پلوکیستیک یا بیماری پیسیو (PCO) است؛ عمدتا افرادی که دچار این بیماری هستند اضافه وزن دارند و متاسفانه این مشکل در جامعه کنونی رو به افزایش است، حتی دیده می‌شود میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در دختر بچه‌ها هم در حال افزایش است.

نیرومنش با اشاره به تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد مواد غذایی به عنوان یکی از دلایل ابتلا به چاقی، اضافه کرد: شیرینی‌جات و کم تحرکی بسیار در افزایش وزن موثر است به همین دلیل خانم‌هایی که در سن باروری هستند باید مراقب چاقی بیش از حد خود باشند و قبل از بارور شدن با پزشک مشورت کنند، می‌توان گفت مشکل اختلال هورمون در آقایان هم دیده می‌شود.
 
خانم‌ها مراقب دیابت خود باشند
وی در پایان یادآور شد: دیابت نیز یکی از عواملی است که باعث نامنظم بودن عادت ماهیانه می‌شود؛ دیابت تاثیر بالایی روی تخمدان‌ها دارد و باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود. از این رو ضروری است افراد پیش از بارور شدن به پزشک مراجعه کنند. به دختر خانم‌ها آموزش دهید با شروع عادت ماهیانه، تاریخ آن را در تقویم یادداشت کنند تا متوجه منظم بودن عادت ماهیانه خود شوند و در صورت عدم تطابق به پزشک مراجعه شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: