کد خبر: ۲۰۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 20
سرطان سینه یکی از سرطان‌ها شایع در بین زنان است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان و بهبودی است. این سرطان از یک سلول کوچک آغاز و به مرور افزایش پیدا می‌کند، پس با تشخیص این سلول کوچک در مراحل اولیه، روند بیماری قابل درمان و از بین رفتن است
شفاآنلاین>سلامت> سرطان سینه از جمله بیماری هایی است که امکان بیماریابی و کشف آن در مراحل اولیه بسیار موثر است.

به گزارش شفاآنلاین، سرطان سینه یکی از سرطان‌ها شایع در بین زنان است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان و بهبودی است. این سرطان از یک سلول کوچک آغاز و به مرور افزایش پیدا می‌کند، پس با تشخیص این سلول کوچک در مراحل اولیه، روند بیماری قابل درمان و از بین رفتن است.

سلول‌های سرطانی بسیار سریعتر از سلول‌های سالم در بدن رشد می‌کنند و با از بین بردن سلول‌های سالم، به مرور جایگزین آن‌ها می‌شوند. خانم‌ها به محض مشاهده حالت غیر طبیعی و یا احساس وجود توده در سینه خود باید به پزشک مراجعه کنند تا از روند بیماری(Sickness) جلوگیری به عمل آید.

حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران و متخصص سرطان شناسی و رادیوتراپی آنکولوژی در خصوص علت سرطان سینه، اظهار کرد: سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها شناخته می‌شود و به طور متوسط از هر 12 خانم که در کشور یک نفر مبتلا به سرطان سینه خواهد شد. در حدود 7 هزار مورد جدید، سالیانه در کشور مبتلا به سرطان می‌شوند که حدود یک سوم از سرطان‌ها را سرطان سینه در خانم‌ها تشکیل می‌دهد.

این متخصص سرطان شناسی بیان کرد: سرطان سینه بیماری است که امکان بیماریابی و کشف آن در مراحل اولیه از مشخصه‌های اصلی آن به شمار می‌رود و شانس موفقیت درمان بالاتری دارند. در کلیه سرطان‌ها این به عنوان یک مسئله مورد قبول، جا افتاده است و می‌توان گفت سرطان‌ها در مراحل اولیه بهتر قابل درمان و پیشگیری بوده و با پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و جراحی می توان آن را درمان کرد.

آیا سرطان درمان قطعی دارد؟

فودازی ادامه داد: سرطان (Cancer)درمان قطعی دارد اما سرطان‌هایی که در مراحل ابتدایی کشف و در مراحل بالینی باشند و هنوز با اجزای دیگر بدن  از جمله زیر بغل درگیری پیشرفته‌ای نداشته باشند، سریعتر قابل درمان است. نوعی از سرطان وجود دارد که در نقاط دور دست بدن از جمله استخوان‌ها، کبد و ریه قابل پیشرفت است که می‌توان با تشخیص سریع آن را درمان کرد.

وی افزود: سرطان در مراحل پیشرفته‌ نیز قابل درمان است و با استفاده از تکنیک‌ و روش‌های درمانی، داروهای جدید و پرتودرمانی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افرادی که مبتلا به سرطان هستند شانسی بیشتر و بهتر برای یک زندگی با کیفیت و  طول عمر بیشتر و مفیدتری داشته و کمتر نگران بیماری خود باشند.

روش تشخیص سرطان سینه چیست؟

این متخصص سرطان شناسی با اشاره به روش‌های تشخیص سرطان در مراحل اولیه، تشریح کرد: هر توده‌ای که در بافت سینه وجود دارد و فرد تشخیص دهد که این توده غیر طبیعی و به تازگی در بدنش پیدا شده است و ارتباطی با سیکل‌ عادت‌های ماهیانه او ندارد، می‌تواند مهمترین علت سرطان سینه به شمار رود. نکته‌ مهم در سرطان‌‌یابی توجه به این موضوع است که اگر سرطان در مراحل اولیه کشف شود، خودآگاهی فرد از همه‌چیز مهمتر خواهد بود.

چک کردن ماهانه سینه را فراموش نکنید

فودازی ادامه داد: اگر یک خانم جوان و میانسال با چک کردن هر‌ماهه سینه خود، وجود توده‌ای را تشخیص دهد باید سریعا به پزشک مراجعه کند و اگر نشانه‌ ای جدید مانند تورفتگی نوک سینه، تراشه‌های غیر معمول در سینه یا لمس توده در سینه را مشاهده کرد  باید سریعا به پزشک مراجعه کند. توده‌هایی که در سینه پیدا می‌شوند نیاز به بررسی‌های تکمیلی و دقیقی مانند ماموگرافی، سونوگرافی و بیوپسی دارند.

وی با تاکید بر اینکه توده‌های سرطانی معمولا همراه با درد نیست، بیان کرد: روش‌های از بین بردن موهای زائد زیر بغل تاثیری زیاد در ایجاد سرطان ندارد اما می‌تواند بیماری فرد مبتلا به سرطان را تشدید کند. توجه کنید که افزایش وزن در خانم‌ها به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی و کم‌تحرکی و فعالیت فیزیکی پایین می‌تواند بعد‌ها در میان‌سالی شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

این متخصص سرطان شناسی در پایان یادآور شد: سرطان سینه ممکن است در آقایان هم وجود داشته باشد اما درصد آن نسبت به خانم‌ها خیلی کمتر است شاید یک درصد در آقایان این بیماری وجود داشته باشد که باید سریعا تشخیص و درمان شود.

آیا سرطان سینه نیاز به جراحی دارد؟

رباب انبیایی متخصص رادیوتراپیست و آنکولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص درمان سرطان سینه، اظهار کرد: سرطان سینه درمان گروهی دارد و یک تیم از پزشکان و متخصصین بر روی بیمار کارهای جراحی، رادیولوژی، پاتولوژی، آنکولوژی و زنان انجام می‌دهند، متخصصین زنان نابارور و فوق‌ تخصص آنکولوژی زنان و حتی روانشناس و متخصص ژنتیک هم در درمان کانسر پستان دخیل هستند.

این متخصص رادیوتراپیست و آنکولوژیست بیان کرد: بیماری باید در مرحله اول تشخیص داده شود و بعد به سراغ عمل جراحی خواهیم رفت؛ شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی و یا درمان ایمونوتراپی و تارگت‌تراپی از روش‌های درمانی سرطان به شمار می‌رود، اما سوالی که پیش می‌آید برای برخی افراد مهارکننده تخمدان در چه گروه از بیماران مؤثر است؟، برای چه گروهی از بیماران ممکن است آن را استفاده کنیم؟، تا چه مدت درمان ادامه پیدا می‌کند؟، اگر مجبور به استفاده از مهارکننده تخمدان هستیم عوارض آن چیست.

استفاده از مهارکننده‌های فعالیت تخمدان در درمان سرطان سینه

انبیایی ادامه داد: بیماران مبتلا به سرطان سینه و بر حسب نوع تومور انواع مختلفی دارند؛ تومور ممکن است در بررسی اولیه منشأ مجاری شیری یا غده‌های شیری داشته باشد که شایع‌ترین آن سرطان منشأ مجاری شیری است که بر حسب تقسیم‌بندی ممکن است وابسته به هورمون باشند یا نباشند.

وی بیان کرد: در شیمی‌درمانی زمانی که می‌خواهیم وارد بحث رادیوتراپی و هورمون درمانی شویم باید بدانیم چه چیزی برای بیماران استفاده می‌شود؛ در بیماران سرطانی استفاده از مهارکننده‌های فعالیت تخمدان برای درمان و کنترل بیماری و تومور اثری ندارد ولی ممکن است در بعضی موارد برای کنترل خونریزی استفاده شود.

آیا مهارکننده‌های فعالیت تخمدان در بیماران سرطانی پیشرفته کاربرد دارد؟

این متخصص رادیوتراپیست و آنکولوژیست گفت: طبق بررسی‌های اخیر، بیماری در مبتلایان به تومور هورمون گیرنده مثبت، پیشرفته است و از دسته بیماری‌های پر خطر به شمار می‌روند و شامل بیمارانی است که گیرنده لنفاوی مثبت دارند یا کسانی که سن خیلی پایینی دارند و می‌توان از مهارکننده فعالیت تخمدان در آن‌ها استفاده کرد.

انبیایی افزود: اگر بیماری محدود و در مراحل اولیه باشد استفاده از مهارکننده نفعی به بیمار نمی‌رساند و فقط عوارض ایجاد می‌کندف بنابراین مهم است مرحله بیماری به موقع تشخیص داده شود. این درمان‌ها بسیار پر عارضه هستند و بیمار باید حتما تحت نظر پزشک متخصص باشد و بتواند عوارض را کنترل کند.

آیا افرادی که مهارکننده تخمدان استفاده می‌کنند باردار می‌شوند؟

وی اضافه کرد: افرادی  که در انتهای سه سال درمان بیماری هستند، می‌توانند باردار شوند و حتی بارداری می تواند در سلامت خانم اثر مثبتی داشته باشد و در برخی افراد دیده شده سلامت آن‌ها ارتقا پیدا کرده است.

این متخصص رادیوتراپیست و آنکولوژیست در پایان یاد آور شد: خانم‌هایی که باردار نمی‌شوند و دوست دارند  فرزند داشته باشند باید قبل از شروع شیمی درمانی حفظ جنین و تخمک انجام شود، این تخمک و جنین برایشان فریز شود و در نهایت در خاتمه درمان بین سه تا پنج سال اگر تخمدان آن‌ها ناشی از  شیمی درمانی از کار افتاده باشد می‌توان از آن تخمک و جنین فریز شده استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: