کد خبر: ۲۰۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 15
برخی از مواد مورد نیاز را وارد کشور کرده ایم اما بیش از یک ماه است که در گمرگ مانده و ترخیص نشده است
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمرگفت: تنها برای یک هفته مواد مورد نیاز تهیه مایع دیالیز را موجود داریم.

به گزارش شفاآنلاین، فرزاد سالارالدینی گفت: برخی از مواد مورد نیاز را وارد کشور کرده ایم اما بیش از یک ماه است که در گمرگ مانده و ترخیص نشده است.

وي دلیل این مشکل را داشتن کد تعرفه مشترک این مواد با برخی از مواد دیگر اعلام کرد و افزود: در صورت ترخیص نشدن این مواد، دچار مشکل(Problem) جدی برای تولید مایع دیالیز می‌شویم.

وی اظهار داشت: سدیم کربنات و پلی کربنات از جمله موادی است که در صنایع دیگر نیز کاربرد داشته و با مواد لازم برای تهیه مایع دیالیز، کد تعرفه مشترک دارند؛ این مواد در کشور تولید نمی‌شود و به واردات آن نیاز داریم.

سالارالدینی خاطرنشان کرد: محلول دیالیز 5 ماده مؤثره اصلی دارد که سه نوع آن وارداتی و دو ماده آن تولید داخل است؛ در تولید دو نوع داخلی مشکلی نداریم اما برای بخش وارداتی با چالش‌هایی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر افزود: در یک ماه گذشته با نامه وزارت بهداشت،  برخی از مواد اولیه تولید مایع دیالیز را که در انبار داشتیم در اختیار دیگر کارخانه‌های تولیدکننده مایع دیالیز قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه ترخیص این مواد از گمرک نیازمند اقدام فوری وزارت بهداشت است گفت:  جلسات مداوم با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت برای حل این مشکلات داریم و امیدواریم به زودی این مواد از گمرک ترخیص تا امکان تولید مایع مورد نیاز برای دیالیز مهیا شود.

سالارالدینی وضعیت دیگر کارخانه‌های تولید مواد مورد نیاز دیالیز را مانند شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر ارزیابی کرد و گفت: دیگر شرکت‌ها نیز با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستند.

وی با اعلام اینکه 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: هر کدام از این بیماران نیازمند 150 جلسه درمان در سال هستند و هلال احمر امکان تولید سالانه 750 هزار محلول دیالیز را در شرکت تجهیزات(Equipment) پزشکی دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: