کد خبر: ۲۰۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 14
در زمان بارداری زنانی که سن آنها بیش از ۲۵ سال است. با توجه به افزایش سن ازدواج و بارداری، بسیاری از کسانی که باردار می‌شوند در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند اما خوشبختانه سن یک عامل خطر ضعیف است
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به اینکه دیابت بارداری منجر به بروز مشکلات قلبی در نوزادان می‌شود، گفت: اضافه وزن و چاقی زنان باردار را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهران زمان‌زاده درباره عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت بارداری اظهار کرد: در زمان بارداری زنانی که سن آنها بیش از ۲۵ سال است. با توجه به افزایش سن ازدواج و بارداری، بسیاری از کسانی که باردار می‌شوند در معرض ابتلا به دیابت بارداری<Gestational Diabetes> قرار دارند اما خوشبختانه سن یک عامل خطر ضعیف است.

وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی زنان باردار را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند، افزود: سابقه ابتلا به دیابت نوع ۲ در خانواده به این معنی که بیش از یکی از اعضا درجه اول خانواده مبتلا به دیابت نوع ۲ باشند نیز ریسک ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهد.


این متخصص غدد داخلی و متابولیسم خاطرنشان کرد: سابقه ابتلا به تخمدان پلی کیستیک  زنان را در هنگام بارداری مستعد ابتلا به دیابت بارداری بیش از سایر زنان می‌کند.بنابراین این دسته از زنان در اولین مراجعه به پزشک یا بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، بسته به نظر پزشک معالج، بایستی از نظر دیابت بارداری باید  مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند.

زمان‌زاده با اشاره به اینکه تشخیص دیابت بسیار آسان است، یادآور شد:  با گرفتن مقدار کمی خون پس از حداقل ۸ ساعت ناشتائی و اندازه گیری قند می‌توان این بیماری را تشخیص داد.بنابراین اگر قند خون  در وضعیت ناشتا کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد نتیجه آزمایش طبیعی است اما اگر قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر باشد احتمال ابتلا به دیابت در آینده وجود دارد و قند خون ناشتای بیش از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر در حداقل دو نوبت نشانه ابتلا به دیابت است.

وی خاطرنشان کرد: علائم بالا بودن قند خون شامل پرنوشی، پرادراری، دفع مکرر ادرار در طول شب و  کاهش وزن است همچنین قند خون بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر در یک نمونه خون بدون توجه به زمان مصرف غذا، نشان دهنده ابتلا به دیابت است.

این متخصص غدد داخلی و متابولیسم  اضافه کرد: در موارد خاصی ممکن است قند خون ۲ ساعت پس از مصرف شربت قندی حاوی ۷۵ گرم گلوکز اندازه گیری شود. البته تشخیص دیابت در زمان بارداری کمی متفاوت است و با مصرف شربت قندی حاوی ۵۰-۱۰۰ گرم گلوکز و نمونه گیری خون در طی چند نوبت برای سنجش قند خون انجام می‌شود.

زمان‌زاده با اشاره به اینکه یکی ازعلل بیماری‌های قلبی نوزاد بروز دیابت حاملگی است، عنوان کرد: حدود ٢۵ درصد از این مادران دارای جنین دچار مشکلات قلبی هستند همچنین علت بروز دیابت بارداری زیاد شدن هورمون‌های مولد دیابت مانند کورتیزول و پروژسترون در زمان بارداری است.طبنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: