کد خبر: ۲۰۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 11
هر دارویی که تاریخ مصرف گذشته باشد باید امحا شود و این در حالی است که گاه این داروها در گمرک به دلیل تاخیر ناشی از بروکراسی اداری به تاریخ انقضا نزدیک می‌شوند.
شفا انلاین>اجتماعی>سلامت>رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، با بیان اینکه داروهای تاریخ مصرف گذشته وارد داروخانه‌ها هم شده‌اند تاکید کرد که مجازات سنگینی در انتظار سوداگران بازار دارو <Drug market>است.

به گزارش شفا آنلاین:همایون هاشمی در مورد فروش داروهای تاریخ مصرف گذشته در قالب بازار سیاه، گفت: هر دارویی که تاریخ مصرف گذشته باشد باید امحا شود و این در حالی است که گاه این داروها در گمرک به دلیل تاخیر ناشی از بروکراسی اداری به تاریخ انقضا نزدیک می‌شوند.


نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دستورالعمل برخورد و نحوه مواجهه با داروهای تاریخ مصرف گذشته تعیین می‌کندکه کدام بخش باید به این مهم نظارت کرده و کدام بخش باید دستور امحای این نوع داروها را صادر کند، ضمن اینکه توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته یا دستکاری تاریخ مصرف داروها جرم محسوب می‌شود، علاوه بر اینکه اقدامی غیر اخلاقی و غیر مسئولانه است.

وی اظهار کرد: وقتی از نظر علم پزشکی و سلامت بر بدنه دارویی تاریخ مصرفی درج می‌شود بدین معناست که بعد از تاریخ تعیین‌شده، دارو اثربخشی و کارایی لازم را ندارد و مداخله غیرمسئولانه در معالجه بیمار است، از سوی دیگر عرضه این نوع داروها آسیب اقتصادی نیز به همراه دارد.خانه ملت

هاشمی بیان کرد: متاسفانه وقتی نظارت در کشور ضعیف باشد و داروهای فوریتی هم روزبروز در کشور افزایش پیدا کند باید منتظر بروز این گونه اعمال غیرمسئولانه و غیراخلاقی و ایجاد بازار سیاه و اقدامات پشت پرده‌ای نیز باشیم.

ورود دولت به واردات دارو به رانت و موازنه غیرمسئولانه منتهی می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: ورود دولت به پروسه واردات دارو و فعالیت شرکت‌های شبه دولتی یک رانت و موازنه غیرمسئولانه‌ای ایجاد می‌کند، چرا که وظیفه ذاتی خود را فراموش می‌کند و وارد عرصه‌های تصدی‌گری می‌شود، ضمن اینکه واردات و خرید دارو از جمله وظایف دولت نیست و تنها باید به این حوزه‌ها نظارت کند.

وی یادآورشد: هم‌اکنون باید بخش غیردولتی چابک شود و ارز مورد نیاز در اختیار آنها قرار گیرد و نظارت دقیقی بر بازار و شبکه توزیع دارو وجود داشته باشد، و این در حالی است که دولت با برخی رفتارهایی که علیه تولید و چرخش بازرگانی صحیح بوده، منجر به پیچیدگی این روند می‌شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که امکان دارد داروهای تاریخ مصرف گذشته وارد داروخانه‌ها هم شده باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه متخلفان راهکارهایی برای دور زدن قانون هم دارند، بنابراین در این مورد فکر و هزینه می‌کنند، کما اینکه تجربیات بدی در این مورد داریم که با جابجا کردن و دستکاری تاریخ داروها اقدام به فروش داروهای تاریخ مصرف گذشته کرده‌اند و مصرف‌کنندگان هم متوجه این موضوع نمی‌شوند، چرا که این اقدام با چنان مهارتی از سطح بداخلاقی و دقت انجام می‌شود که گاه پخش‌کنندگان هم از آن آسیب می‌بینند و داروخانه ها هم متوجه نمی‌شوند و در نهایت داروهای تاریخ مصرف گذشته از طریق شبکه‌های تعریف‌شده وارد بازار می‌شوند و این اقدام نیز در پی ضعف نظارت صورت می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با عرضه واکسن آنفولانزای تاریخ مصرف گذشته در داروخانه‌ها، تصریح کرد: تاکنون گزارشی در این مورد نرسیده است، اما با وجود بازار سیاه و کمبود دارو بروز هر گونه تخلفی امکانپذیر است و واحدهای نظارتی هم باید با همین مبنا دقت بیشتری داشته باشند و به گزارش‌های مردمی با قید فوریت رسیدگی کنند.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجازات سنگینی در انتظار سوداگران بازار دارو است، تاکید کرد: افرادی که هر گونه تخلفی در حوزه سلامت و دارو مرتکب می‌شوند، مجرم هستند و قطعا با آنها به طور جدی برخورد خواهد شد./خانه ملت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: