کد خبر: ۲۰۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 10
کم‌شنوایی معمولا به ۲ علت ژنتیکی و اکتسابی در نوزادان و کودکان مشاهده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>یک ادیولوژیست با اشاره به اینکه ازدواج‌های فامیلی عامل 70 درصد از ناشنوایی‌ها در کشور است، گفت: عفونت‌های داخل رحم، سرخچه، زردی یا یرقان باعث به وجود آمدن ناشنوایی‌ در نوزادان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر شاپور حق‌جو  درباره شایع‌ترین مشکلات شنوایی شناسی در کودکان اظهار کرد: کم‌شنوایی معمولا به ۲ علت ژنتیکی و اکتسابی در نوزادان و کودکان مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه علل مادرزادی کم‌شنوایی <Hearing loss>عمدتا هنگام تولد به وجود می‌آید، افزود: ژنتیک، عفونت‌ها، بیماری‌های بیش از تولد یا در هنگام تولد، کم‌شنوایی حسی و حرکتی را به وجود می‌آورد.

این ادیولوژیست خاطرنشان کرد:عفونت‌های داخل رحم، سرخچه، زردی یا یرقان باعث به وجود آمدن ناشنوایی‌های مادرزادی می‌شوند همچنین مصرف داروهایی که روی گوش تاثیر می‌گذارد و ضربه به گوش و پارگی پرده آن نیز باعث ناشنوایی‌های بعد از تولد می‌شود.

حق‌جو با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی عامل ۶۰ تا ۷۰ درصد از کم‌شنوایی و ناشنوایی‌های حسی و عصبی است، یادآور شد: برای پیشگیری از ناشنوایی نوزادان باید مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج و آزمایش‌های قبل از بارداری انجام شود.

وی عنوان کرد: تشخیص ناشنوایی یا کم‌شنوایی در کودکان باید بلافاصله پس از تولد در هفته اول انجام شود تا پزشک اقدامات لازم برای درمان را انجام دهد که در این زمینه ابتدا از وسایل توانبخشی سمعک  و اگر جوابگو نبود از کاشت حلزون برای کمک به شنوایی این افراد استفاده می‌شود.طبنا

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: