کد خبر: ۲۰۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 07
در مطالعه ای که بر روی مدل های موشی انجام شده است، محققان دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که مواد ژنتیکی ممکن است به سلول های آسیب دیده کلیه ها منتقل شود. این امر می تواند گامی کلیدی به سمت ژن درمانی بیماری های کلیوی مزمن باشد
شفاآنلاین>سلامت> محققین براین باورند که نوعی ژن درمانی می تواند راهی را برای انتقال ژن ها و آهسته یا معکوس کردن آسیب های سلولی منجر به بیماری مزمن کلیوی ارائه دهد.

به گزارش شفاآنلاین، در مطالعه ای که بر روی مدل های موشی انجام شده است، محققان دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که مواد ژنتیکی ممکن است به سلول های آسیب دیده کلیه ها منتقل شود. این امر می تواند گامی کلیدی به سمت ژن درمانی بیماری های کلیوی مزمن باشد.

بیماری های کلیوی مزمن بیش از 30 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است و این در حالی است که تعداد بسیار زیادی از این افراد از بیماری خود خبر ندارند. در حال حاضر درمان موثری برای این عارضه وجود ندارد و درمان های فعلی نیز شامل استفاده از دیالیز و پیوند کلیه است که خود با محدودیت هایی همراه است.

محققین براین باورند که استفاده از ژن درمانی می تواند راهی را برای انتقال ژن ها و آهسته کردن یا معکوس کردن آسیب های سلولی که منجر به بیماری مزمن کلیوی می شود، ارائه دهد.

دیابت(Diabetes)، فشار خون و برخی از مشکلات دیگر می توانند منجر به بیماری کلیوی مزمن شوند و این زمانی است که کلیه های آسیب دیده قادر به فیلتراسیون مناسب مایعات اضافی بدن نیستند.

از آن جایی که علایمی مانند سرگیجه، تهوع، اختلالات خواب، تورم اندام های حرکتی از علایم شایع و البته غیر اختصاصی این بیماری است، بسیاری از افراد متوجه ابتلایشان به این بیماری نمی شوند.

در تلاش برای درمان این بیماری، محققین دانشگاه واشنگتن با همکاری محققین دانشگاه هاروارد و MIT در پی یافتن این مساله بودند که آیا می توان از ویروس مربوط به آدنو(AAV) برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول های کلیوی هدف استفاده کرد یا خیر. تاکنون هیچ ویروسی قادر به انتقال مواد ژنتیکی به کلیه نبوده است.

محققین شش ویروس AAV (هم طبیعی و هم سنتتیک) را در موش و در ارگانوئیدهای کلیوی انسانی مشتق از سلول های بنیادی ارزیابی کردند.

یک ویروس سنتتیک(Anc80) توانست با موفقیت به دو نوع سلولی برسد که در ایجاد بیماری(Sickness) کلیوی مزمن مشارکت می کنند، این سلول ها پروتئین هایی را ترشح می کنند که منجر به آسیب های غیر قابل برگشت کلیوی می شوند. مواد ژنتیکی منتقل شونده با Anc80 به موفقیت به سلول های کلیوی هدف می رسد.

یافتن ویروسی که بتواند با موفقیت به سلول های کلیوی هدف برسد در واقع گام اولیه و مهمی در ژن درمانی آسیب های کلیوی محسوب می شود اما گام بعدی شناسایی ژنی خواهد بود که بتواند به طور گسترده ای سلول های کلیوی آسیب دیده را تصحیح کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: