کد خبر: ۲۰۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 04
لوپوس به بیماری خودایمنی گفته می شود که بر روی بسیاری از قسمت های بدن تاثیر می گذارد. طبق آمار جهانی از هر ده هزار نفر تقریبا سه نفر به این بیماری مبتلا می شوند. به همین خاطر بهتر است که اطلاعات خود را درباره بیماری لوپوس بالا ببرید
شفا آنلاین>سلامت>بیماری لوپوس رایج ترین بیماری روماتولوژی است. در این خبر علائم بیماری لوپوس را به طور کامل بشناسید و برای درمان آن اقدام کنید.

به گزارش شفا آنلاین: لوپوس به بیماری خودایمنی گفته می شود که بر روی بسیاری از قسمت های بدن تاثیر می گذارد. طبق آمار جهانی از هر ده هزار نفر تقریبا سه نفر به این بیماری  مبتلا می شوند.  به همین خاطر بهتر است که اطلاعات خود را درباره بیماری لوپوس بالا ببرید. ما در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان سعی کرده ایم این بیماری و علل آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه شده و با "بیماری لوپوس" چیست، آشنا شوید.

 
ویژگی های بیماری لوپوس چیست؟

خطر ابتلا به لوپوس در خانم ها 9 برابر بیش تر از آقایان است و اغلب افراد در بازه سنی 15 تا 45 سال به این بیماری دچار می گردند. اما باز هم امکان ابتلای افراد کهن سال و حتی کودکان هم به این بیماری وجود دارد.

شدت لوپوس در علائم آن تاثیر دارد. برخی از بیماران علائم خفیفی را شاهد می شوند و هم چنین با توجه به اشخاص متفاوت علائم و نشانه های لوپوس نیز متفاوت است. از خصوصیات بارز بیماری لوپوس دوره های عود بیماری یعنی تشدید و دوره های خاموشی یعنی کاهش علائم است. برای تشخیص لوتوس نمی توان تنها به یک چیز اشاره کرد چرا که این بیماری در بعضی از افراد فقط  یک سیستم بدن مانند پوست و در عده ای سایر قسمت های بدن را نیز درگیر می کند.
رایج ترین علائم بیماری لوپوس چیست؟

    سردرد

در یک بیمار لوپوس درگیری مغز موجب بروز سردرد می شود. چنین سردردهایی شدید است و مسکن نمی تواند این درد را خوب کند. البته سردرد شدید ناشی از میگرن، افسردگی و اضطراب نیز می شود. به همین خاطر بهتر است برای تشخیص درست به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

    احساس درد در قفسه سینه

به دلیل التهاب پرده های کناری قلب و ریه احتمال این که فرد دچار درد قفسه سینه شود، وجود دارد. هم چنین داشتن درد قفسه تنها نمی تواند نشانه بیماری لوپوس باشد، بلکه این علامت ممکن است برای آمبولی ریه، عفونت ریه و حوادث قلبی نیز باشد. برای تشخیص به متخصص مراجعه کنید.

    حساسیت به نور

بیش تر بیماران لوپوس به نور خورشید حساسیت<allergy> دارند. این حساس بودن باعث می شود که زمانی که فرد در برابر نور آفتاب است، دچار راش قرمز رنگ شود. مدت ماندگاری این راش ها برای چند ساعت یا حتی چند روز است. هم چنین نور آفتاب موجب تشدید ضایعات پوستی می گردد. برای افرادی که دچار بیماری لوپوس هستند، قرار گیری در آفتاب توصیه نمی شود.

    ایجاد ورم ساق پا و یا حتی دور چشم

احتمال این که بیماران لوپوسی به درگیری کلیه دچار شوند، وجود دارد. اگر این درگیری به وجود آید فرد دچار ورق ساق پا و در برخی مواقع ورم زیر چشم می شود.

    تشنج از علائم بیماری لوپوس

تشنج را می توان از نشانه های فعالیت بیماری لوپوس نام برد. علاوه بر این مورد علت تشنج می تواند ضایعات قدیمی مغز باشد.  به همین خاطر اگر فردی دچار تشنج گردید، او را به اورژانس بیمارستانی که روماتولوژیست دارد ببرید. علائم روانی نیز می تواند به علت بیماری لوپوس باشد.

    ریزش موی سر از علائم بیماری لوپوس

اگر فردی به لوپوس مبتلا شود احتمال ریزش مو در او وجود دارد. در صورت کنترل بیماری می توان از ریزش مو جلوگیری کرد. ولی لازم به ذکر است که برخی از بیماران مبتلا به ضایعات پوستی<Skin lesions>مزمن( دیسکوئید) در سر نمی توانند ریزش موی خود در این نواحی را درمان کنند.

    احساس خستگی

از دیگر نشانه های بیماری لوپوس احساس خستگی است. چنان چه بیش از حد این حالت را داشتید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

    تب داشتن

اگر بیماری عود کند ممکن است فرد دچار  تب شود. تب های غیر قابل توجیه نیاز به بررسی دارند و احتمال عفونت نیز وجود دارد. پس به دکتر مراجعه کنید.

    احساس درد و ضعف عضله

بیماران لوپوسی با علائم ضعف خفیف عضله و مختصر افزایش آنزیم های عضله مواجه می شوند که با کنترل برطرف می گردد.  این ضعف در بالا رفتن از پله و بلند شدن از زمین  آشکار می شود.

    راش ( تظاهرات پوستی) از نشانه های لوپوس

راش بیش تر بر روی بینی و گونه ها ظاهر می گردد و به پروانه تشبیه می شود. راش در سایر قسمت های بدن  مثل گردن، صورت، شانه و... نیز می تواند ایجاد شود.

    زخم دهان

زخم دهان نیز از علائم شایع بیماری لوپوس بدون درد هست و در سقف دهان دیده می شود.

    احساس درد و تورم در مفاصل

در برخی اوقات مفاصل کوچک مانند دست و هم چنین سایر مفاصل دچار التهاب به شکل درد، خشکی و تورم به هنگام صبح می شوند.  این نشانه متناوب می تواند به  دلیل عود بیماری لوپوس باشد. این مشکل با کنترل برطرف می گردد. در حدود 10 درصد بیماران شاید این مشکل طولانی تر شود که  به هم زمانی روماتیسم مفصلی و  لوپوس مطرح است.yjc
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی غلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
سلام،ممنون از مطالب خوبتون،چیزی که برای من سوال است اینکه چرا عزیزان موارد و اشکال بیماری را توضیح می دهند ولی درمان و داروهای هر شکل بیماری را بیان نمی کنند؟ من مبتلا به لوپوس هستم و صورتم در گیر است و لکه هایی روی صورتم وجود دارد که به مرور قهوه‌ای تیره شده اند،میشه خواهش کنم راه درمان آن را بیان کنید.در صورت نیاز می توانم عکس از صورتم برایتان ایمیل کنم.ممنونم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: