کد خبر: ۲۰۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 03
بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های پنوموکوکی اولین بیماری‌های عفونی کشنده در سراسر دنیاست و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر 5 سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوکی جان خود را از دست می‌دهند

شفا آنلاین>سلامت>بیماری پنومونی (عفونت ریه یا ذات‌الریه)، به‌عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال شناخته می‌شود که هرساله منجر به مرگ عده زیادی از افراد می‌شود.

به گزارش شقا آنلاین:بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های پنوموکوکی<Pneumococcal disease> اولین بیماری‌های عفونی کشنده در سراسر دنیاست و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر 5 سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوکی جان خود را از دست می‌دهند. از این رو سازمان بهداشت جهانی و یونیسف 12نوامبر یا 21 آبان ماه را به‌عنوان روز جهانی پنومونی نام‌گذاری کرده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران شرایط اقلیمی را یکی از شاخص‌های اصلی افزایش پنومونی در کشور می‌داند. سید علی سبحانیان در این خصوص  می‌گوید: استان‌های غربی و جنوبی کشور چندین ماه در سال در معرض گرد و غبار قرار می‌گیرند. این شرایط در شهرها، پایتخت و استان‌های پرجمعیت نیز وجود دارد که تمام این موارد درصد ابتلا به بیماری‌های آسم و ریه را بالا برده است.
وی ضمن اشاره به روند رو به رشد مصرف داروهای درمان پنومونی ادامه می‌دهد: «البته فن تولید این داروها نیز اصولاً دشوار است. از آنجا که شکل آن‌ها معمولاً به‌صورت قرص و کپسول نیست و شامل دستگاه‌های خاص و اسپری‌ها می‌شود، لذا این امکان وجود دارد که تولید به‌ روز آن در کشور ما مانند سایر داروها پیشرفت نداشته باشد.»
سبحانیان می‌افزاید: «از آنجاکه پنومونی دومین بیماری رو به رشد به شمار می‌رود، اکثر شرکت‌های دارویی دنیا در تحقیق، بررسی و تولید داروهای جدید آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. لذا همیشه داروهای جدید هست که باید وارد شود و مشکلات بیماران را حل کند.» وی ضمن یادآوری شرایط ایران درزمان جنگ تحمیلی می‌گوید: «بسیاری از مردم از همان زمان در جبهه‌های جنگ شیمیایی و دچار مشکلات تنفسی شدند. حالا گردوغبار جنوب غرب کشور و آلودگی‌های پاییز و زمستان نیز شرایط را برای این افراد بد و بدتر می‌کند.»
یکی از ویژگی‌های پنومونی این است که زمانی که بیماری آسم و ریه تشدید شده و عفونت‌ها غیرقابل کنترل می‌شوند، ریه آب می‌آورد. عدم توانایی کنترل این مشکلات میکروبی سبب می‌شود بیمار دچار تب و افت فشار شده و احیاناً فوت کند. سبحانیان در این خصوص می‌گوید: «همچنین باید توجه داشت که این بیماران در بیمارستان‌ها دچار بیماری‌ها و عفونت‌های ثانویه نشوند که حداقل آسیب را داشته باشند.»
مسئله بعدی در مورد داروهای پنومونی، قیمت آن‌هاست. عضو هیات علمی دانشکده داروسازی در این خصوص با بیان اینکه داروهای آسم و ریه به دلیل تکنیک بالایی که دارند، بعضاً داروهای گرانی هستند، می‌گوید: «بیمار گاهی مجبور است 3 تا 5 پاف از این داروها استفاده کند و مانند قرص نیست که مثلاً 3 بار در روز از آن استفاده کند. لذا آلودگی هوا و گرد و غبار این بیماری‌ها را تشدید می‌کند.» وی ادامه می‌دهد: «بنابراین این داروها باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اگرنه برای بیماران مشکل جدی به همراه خواهد آورد. کما اینکه هم‌اکنون اکثر این داروها تحت پوشش بیمه هستند. آن‌ها که تولید داخل دارند قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و حتی آن‌هایی که وارداتی هستند، بین 70 تا 90 درصد پوشش بیمه‌ای دارند و به نظر می‌رسد مشکلی برای بیماران در خصوص تهیه آن‌ها وجود ندارد.»

یکی دیگر از حاشیه‌های بیماری پنومونی مربوط به تقسیم‌بندی آن جزء بیماری‌های خاص است. سبحانیان با یادآوری اینکه این بیماری‌ها هیچ زمانی جزو بیماری‌های خاص نبوده است، توضیح می‌دهد: «داروهای این بیماری‌ها نیز هیچ زمانی مشمول یارانه نبوده است. یعنی آن زمان هم که یارانه به آن تعلق می‌گرفت، شامل حال آن نشد و البته یکی از دلایل آن گستردگی بیماران مبتلا به این بیماری است. چراکه به هر حال از کسی که آسم و حساسیت دارد تا کسی که مبتلا به سی او پی دی و پنیومونیا می‌شود، تمامی اینها شامل این بیماری می‌شوند و هیچ‌گاه این  جزو بیماری‌های خاص نبوده و یارانه به آن تعلق نگرفته است.»

یکی از ویژگی‌های پنومونی، این است که قابلیت پیشگیری دارد. عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران معتقد است که هوای سالم و دور بودن از سیگار و دود و انجام ورزش از مواردی است که به کاهش ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. از نظر او برخی عوامل نیز مانند آلودگی هوا و گرد و غبار که در قسمتی از کشور چند ماه از سال ایجاد می‌شود، جزء مشکلات کشوری و منطقه‌ای است. اما در هر صورت رعایت هوای سالم، ورزش و رفتن به کوه باعث می‌شود که ابتلا به آن‌ها کمتر شود.رازرینوس
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: