کد خبر: ۲۰۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
توسعه پایدار بدون توجه جدی و هدفمند به امر "سلامت" امکان ناپذیر است و از آنجائیکه انسان سالم محور توسعه پایدار است ، هربرنامه، سیاست و موضعگیری که تلاش در جهت رسیدن به مقدمات ضروری برای توسعه سلامت را هدف آماج حملات خویش قرار دهد، ضد توسعه کشور است و با اهداف قوانین توسعه ، تعارض و تناقض دارد
شفا آنلاین>سلامت>هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بدنبال اظهارات وزیر بهداشت در رسانه ها مبنی بر این که اصالت و سلامت دستگاه انتظامی سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور مورد تردید قرار داده و " دستور " تغییر قوانین را نیز فی الحال صادر فرموده اند، بیانیه ای را صادر نموده است.

به گزارش شفا آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

یکی بر سرشاخ ، بن می برید!

توسعه پایدار بدون توجه جدی و هدفمند به امر "سلامت" امکان ناپذیر است و از آنجائیکه انسان سالم محور توسعه پایدار است ، هربرنامه، سیاست و موضعگیری که تلاش در جهت رسیدن به مقدمات ضروری برای توسعه سلامت را هدف آماج حملات خویش قرار دهد، ضد توسعه کشور است و با اهداف قوانین توسعه ، تعارض و تناقض دارد.

اخیراً در رسانه های مختلف به نقل از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهاراتی منتشر شده است که تلاشهای بی منّت و ایثارگرانه جامعه خدوم پزشکی را بار دیگر مورد حمله قرار داده ، و  همانند سالیان نه چندان دور، تریبون های رسانه ای را وسیله ایراد اتهام و افترا به سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی<Medical Society> ایران قرار داده اند.

در این بیانات اخیر، ایشان که خود را " متولی اصلی بهداشت، و درمان کشور" نامیده اند ، اصالت و سلامت دستگاه انتظامی سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور مورد تردید قرار داده و " دستور " تغییر قوانین را نیز فی الحال صادر فرموده اند.

البته نقد عبارات بکار رفته از سوی " متولی محترم " ، کار عبث و بیهوده ای است زیرا چنانچه از محتوای کلام ایشان در انتقاد از عملکرد هیات های انتظامی بدوی و هیات عالی انتظامی برمی آید، متاسفانه متولی محترم بازهم دچار وسوسه " فرافکنی " و " پوپولیسم " شده و بدون اینکه به متن صریح قانون و آئین نامه های انتظامی مراجعه و استنادی داشته باشند ، با عامیانه کردن مساله سعی در تخریب چهره سازمان نظام پزشکی و سلامت عملکرد مردمی ارگانهای آن در سراسر کشور داشته اند.

منطق اینکه مردم از سیر رسیدگی به شکایات در سازمان نظام پزشکی راضی نیستند ، پس باید اختیارات حاکمیتی در زمینه رسیدگی به شکایات پزشکی<Medical complaints> از سازمان سلب شود، بسیار سطحی است و " پای استدلالیون چوبین بود ، پای چوبین سخت بی تمکین بود " !! با چنین منطقی ، نخستین کارت قرمر را از سوی مردم ، "متولی" وضعیت فعلی نظام سلامت کشور خواهد گرفت.

اولاً متولی محترم بهداشت درمان کشور که به قول خود ایشان بزرگترین privacy پزشکی کشور نیز هستند، گویا فراموش کرده اند که در موارد فراوانی جراحات، آسیب ها و بیماری های مختلف ، ماهیتاً ، و فی نفسه درصدی از عوارض و مرگ و میر را با خود همراه دارند و تشخیص این عوارض ماهوی از سهل انگاری ها و قصور ارائه دهندگان خدمات تشخیصی و درمانی ، امری اساساً تخصصی است و با کارشناسی دقیق و معمولاً چند باره و در حضور قضات بسیار محترم و شریف دادگستری در هیات های انتظامی انجام  می گیرد و انجام این امر تخصصی پروسه ای است که از دهها سال پیش  بعنوان یک قانون پیشرفته مانند بسیاری از ممالک توسعه یافته در حیطه تخصص و مهارت صاحبان فرآیند ارزیابی شده است.

از سوی دیگر " متولی" محترم ظاهراً هیچ مسئولیتی در قبال نارسایی ها ، کمبودها و نقایص سازمانی ، تجهیزاتی ، پرسنلی و ... در شهرستانهای محروم برگردن ندارند که گناه تمام عوارض ناخواسته و ناگوار را در مسیر درمان جراحات، آسیب ها و بیماری ها بر عهده جامعه پزشکی می اندازند.در حالیکه این مساله به اثبات رسیده است که در شهرستانها و مراکزی که مشکل امکانات تجهیزاتی ، سازمانی ، پرسنلی و ... دارند، آمار عوارض بیماری ها و شکایات از عملکرد جامعه پزشکی نیز بیشتر است .

این تفاوت معنادار، دقیقاً در حیطه عملکرد " متولی اصلی " بهداشت درمان کشور پدیدار می گردد. در مورد نظام سلامت و اعوجاجات آن از برنامه های قوانین توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی و نقش کاستی ها و کژ رویهای وزارت تحت امر ایشان طی سالیان اخیر سخنان فراوانی وجوددارد که در کارشناسی دقیق آن ، سازمان نظام پزشکی ، قطعاً بررسی های خود را به اطلاع مردم عزیز میهن خواهد رسانید.  

در خصوص موضوع اصلی بیانات اخیر ایشان فقط اشارتی کافیست که به نقل از معاونت محترم انتظامی سازمان نظام پزشکی در سال 1396  جمعاً 5600 تعداد شکایت از عملکرد جامعه پزشکی به هیات های انتظامی ارجاع شده که از آن میان درباره 42% از آنها کیفرخواست صادر شده  و مجازاتهای پیش بینی شده در آئین نامه رسیدگی به شکایات صاحبان حرف پزشکی ، اصلاً آن چیزی نیست که " متولی " عزیز بازگو کرده اند ! کجا در آئین نامه های سازمان و در احکام صادره ، هیات های انتظامی حکم " ابطال قرارداد بیمه پزشکان" را صادر کرده اند؟!! جهت اطلاع وزیر محترم آئین نامه وقانون تشکیل سازمان نظام پزشکی ارسال خواهد شد.

هیات رئیسه مجمع عمومی در تائید موضعگیری اخیر ریاست کل محترم سازمان نظام پزشکی ، معتقد است : جامعه خدوم پزشکی ایران که  در درازنای تاریخ پرافتخار میهن مان پیام آور دانش ، حکمت و عدالت بوده است ، همچنان با انگیزه خدمت به مردم و در راه توسعه " سلامت" در جامعه خواهد کوشید.

و فقط حرمان و حسرت برای آنانی باقی خواهد ماند که در سالهای مسئولیت خویش، بجای نزدیکی به همکاران و ارتقای شرایط خدمتی در زندگی ایشان، هر زمان  و  با هر چرخشی در شرایط ، شروع به ناسزا گوئی و ایراد اتهام به ارائه دهندگان شریف خدمات سلامت و همکاری نزدیک قضات شریف با ایشان کرده اند.هیات رئیسه مجمع عمومی










غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
1
باسپاس از پاسخ درست،شایسته و بایسته مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به گفته های وزیر بهداشت، همراه هواداری از کلمه به کلمه این پاسخ که زبان گویای همه جامعه پزشکی میباشد بسیار متین و پخته بوده و تنها از روی عشق به مردم ایران و بیماران گفته شده . نگرانی از آن است که اینگونه سخنان نسنجیده مقام وزارت پزشکان جوان را نا امید و ناگزیر از بیرون رفتن از ایران بنماید و مردم دردمند را که در اثر سیاست های نادرست وزارتخانه بدون دارو مانده انداز پزشک نیز به هنگام نیاز بی بهره نماید. درست آن بود که وزارتخانه پیش از آنکه این سخنان را که بجائی هم نخواهد رسید بنمایند با اداره حقوقی سازمان نظام پزشکی درمیان میگذاردند تا با بیان چنین سخنان نادرستی با اعتباروآبروی وزارت خانه بازی نمیکردند . امید که پیش از آنکه کار از کار بگذرد مقام وزارت روشن نمایند که برداشت روزنامه ها از سخنان ایشان نادرست بوده و ایشان هم خود را همراه سازما ن نظام پزشکی بشمار میاورند.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
بادرود
به راستی که یکی بر سر شاخ، بن میبرید
امیدوارم برای استدلال های قوی سازمان نظام پزشکی، گوش شنوایی در سطوح بالای تصمیم گیری وجود داشته باشد.
آبتین جنت سرشت
|
United States
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
آقای وزیر !
در تنگناي حيرتم از نخوت رقيب
.....
بس نکته غير حسن ببايد که تا کسي
مقبول طبع مردم صاحب نظر شود
زهرا ميرحسيني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
درود و سپاس از دكتر فاضل و پروفسور برومند،كه در تمام شرايط حمايت پزشكان و حامي بيماران هستند و درشرليط كنوني كه نااميدي در پزشكان جوان بسيار زياد شده سخن از دل انان ميگويند با اميد كه وزارت بهداشت بشنود سخنان اين بزرگان را
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: