کد خبر: ۲۰۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 31
با توجه به نتایج مثبتی که در سرمایه گذاری و جذب پرستار بر رشد اقتصادی و سلامت افراد و جوامع به دست آمد، سیر تحول پرستاری در دنیا از سال ۲۰۱۵ آغاز و طی نشست های کمیسیون بهداشت سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی بر آموزش، حفظ و شرایط بهتر جذب پرستاران تاکید شد
شفا آنلاین>سلامت>مدیر روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری ایران، از روند اعزام پرستاران کشورمان به دو کشور اروپایی آلمان و انگلستان، انتقاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین:ابراهیم محمدی با عنوان این مطلب که جذب پرستاران در انگلستان و آلمان در جایگاه غیر واقعی آنها صورت گرفته است، گفت: با توجه به نتایج مثبتی که در سرمایه گذاری و جذب پرستار بر رشد اقتصادی و سلامت افراد و جوامع به دست آمد، سیر تحول پرستاری در دنیا از سال ۲۰۱۵ آغاز و طی نشست های کمیسیون بهداشت سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی بر آموزش، حفظ و شرایط بهتر جذب پرستاران تاکید شد.

وی افزود: در نشست سال ۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی در دوبلین کشورها مکلف به خودکفایی در پرستاری شدند و اهمیت این حرفه بر همگان بیش از پیش نمایان و حفظ و نگهداری و سرمایه گذاری و جذب در دستور کار کشورها قرار گرفت.

محمدی ادامه داد: پرستاران ایرانی که از باهوش ترین و با تجربه ترین پرستاران<nurses> در دنیا هستند مورد توجه کشورهای توسعه یافته بوده و با قراردادهای رسمی و غیر رسمی توسط موسسات و اشخاص به صورت قانونی و غیر قانونی بدون هیچ گونه نظارتی با دریافت پول های هنگفت از پرستاران به اعزام و اقامت آنان با وعده های توخالی اقدام و متاسفانه اکثریت این عزیزان در جایگاه واقعی خود به عنوان کارشناس پرستاری قرار نگرفته و در درجات پایین تر به عنوان کمک بهیار و یا مشاغل غیر از حرفه پرستاری جهت امرار معاش فعالیت دارند.

وی افزود: با وجود کمبود حداقل ۱۰۰ هزار پرستار در کشور جهت رسیدن به یک استاندارد پایه  یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۳ پرستار، سیاست گذاران سلامت می بایست با شرایط جذب بهتر و اهمیت بیشتر به این حرفه از خروج پرستاران جلوگیری کنند. در کشوری مثل سوییس به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۸ پرستار، ایرلند ۱۶ و در آمریکا سالیانه ۱۵۰ هزار پرستار جذب سیستم سلامت می شوند که هم اکنون در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱/۳ پرستار وجود دارد.

مدیر روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری ایران، ادامه داد: قرارداد با کشور انگستان و... از جمله قراردادهایی هستند که شأن و منزلت پرستاری در آن حفظ نشده و پرستاران ایرانی در جایگاه واقعی خود یعنی به عنوان پرستار حرفه ای دیده نشده و در سطوح پایین تر یعنی به عنوان کمک بهیار<Hey>، با وعده های بی اساس این نیروهای شایسته و حرفه ای را از ایران خارج می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه شکایات و نارضایتی های زیادی در خصوص دریافت پول های هنگفت از پرستاران توسط موسسات و اشخاص به سازمان نظام پرستاری رسیده است، واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به پرستاران در نظر دارد کارگروه مشاوره و معرفی کشورهای مناسب و راهنمایی مرحله به مرحله اشخاص جهت رسیدن به یک شغل متناسب با حرفه و در خور یک پرستار ایرانی، را تشکیل و در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز و اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: