کد خبر: ۲۰۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 30
این دارو با تحریک گیرنده‌های اپیوئیدی مغز، سریع‌تر از داروهای ضدافسردگی فعلی عمل کرده و از علایم افسردگی می‌کاهد
شفا آنلاین>سلامت>داروی کتامین که نوعی داروی بیهوشی است، سال ۱۹۶۳ تولید شد. اما اکنون محققان مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد می‌گویند که این دارو می‌تواند با فعال کردن سیستم اپیوئید مغز، مانند یک داروی ضدافسردگی عمل کند. این دارو با تحریک گیرنده‌های اپیوئیدی مغز، سریع‌تر از داروهای ضدافسردگی فعلی عمل کرده و از علایم افسردگی<Depression> می‌کاهد. اپیوئید، مجموعه مواد طبیعی و شیمیایی مسکن شبیه مرفین است.

 به گزارش شفا آنلاین:محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا می‌گویند که این کشف می‌تواند راه را برای درمان بهتر افسردگی‌ها، درد و اعتیاد افراد هموارتر سازد.

از کتامین برای اولین بار سال ۱۹۶۳، هنگام جنگ ویتنام به عنوان داروی بیهوشی استفاده شده بود و سال‌ها بعد، ۱۹۷۰، برای بیهوشی در جراحی‌های سبک به کار رفت. کتامین به دلیل اینکه ساختاری شبیه داروی روان‌گردان و توهم‌زای فن‌سیکلیدین دارد، سوء‌مصرف آن می‌تواند موجب توهم در افراد و اعتیاد آنها شود.

اما محققان استنفورد از این دارو روی حیوانات آزمایشگاهی به عنوان ضدافسردگی استفاده کردند و معلوم شد که می‌تواند علایم افسردگی را فقط در مدت چند ساعت درمان کند. در حالی که داروهای فعلی ضدافسردگی، ۴ تا ۶ هفته وقت لازم دارند تا بتوانند روی فرد افسرده اثر بگذارند.

این محققان تحقیقات خود را روی نمونه‌های انسانی نیز شروع کرده و به درمان ۳۰ بزرگسال افسرده که به هیچ دارویی پاسخ مثبت نمی‌دادند، پرداختند. پس از ۳ روز، ۹۰ درصد از علایم افسردگی نیمی از این بیماران بهبود یافت. محققان می‌گویند، کتامین جلوی عملکرد گیرنده انتقال‌دهنده عصبی گلوتامات را می‌گیرد و یادگیری، حافظه و عملکرد شناختی را درمان می‌کند. همچنین از آنجایی‌که بین افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر و درد، ارتباط واضحی وجود دارد، چنانچه این دارو بتواند بیماری افسردگی را درمان کند، برای درمان اعتیاد و تسکین درد نیز موثر خواهد بود.


محققان امیدوارند بتوانند در آینده‌ای نه چندان دور از این دارو در درمان مبتلایان به افسردگی استفاده کرده و آنها را با سرعت بیشتری به زندگی عادی برگردانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: