کد خبر: ۲۰۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
مقدار آبی که یک فرد در یک روز باید بنوشد، بستگی به نیازهای او دارد، در صورت عدم نوشیدن کافی آب بدن با دهدراسیون یا کم آبی مواجه خواهد شد، بنابراین به یاد داشتن میزان مصرف روزانه آب ضروری است
شفا آنلاین>سلامت>مقدار آبی که یک فرد در یک روز باید بنوشد، بستگی به نیازهای او دارد، در صورت عدم نوشیدن کافی آب بدن با دهدراسیون یا کم آبی مواجه خواهد شد.

به گزارش  شفا آنلاین: مقدار آبی که یک فرد در یک روز باید بنوشد، بستگی به نیازهای او دارد، در صورت عدم نوشیدن کافی آب بدن با دهدراسیون یا کم آبی مواجه خواهد شد، بنابراین به یاد داشتن میزان مصرف روزانه آب ضروری است.

نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز (که معادل دو لیتر است) همواره مقدار آبی است که نوشیدن آن توصیه شده است. با این حال، این تنها یک توصیه کلی است، زیرا مقدار آبی که یک فرد در یک روز باید بخورد، بستگی به نیازهای او دارد. در محاسبه مقدار مناسب آب برای مصرف روزانه باید به سه عامل وزن بدن، مصرف مایعات اضافی و فعالیت بدنی توجه داشت.

هرچه وزن بدن فرد بیشتر باشد، مقدار آب بیشتری لازم دارد. سعی کنید حداقل نیمی از مصرف روزانه ضروری مایعات را به آب خالص اختصاص دهید.

فردی که فعالیت بدنی دارد به علت تعریق، آب بیشتری از دست می دهد. به همین دلیل برای جبران آب از دست رفته باید آب بیشتری بنوشد. سعی کنید در هر 30 دقیقه تمرین، 10 اونس آب بنوشید. سایر عواملی که هنگام محاسبه مقدار آب مورد نیاز بدن خود باید به آنها توجه داشته باشید، عبارت هستند از: سن، سلامت عمومی و آب و هوا. برای مثال، فردی که در آب و هوای گرم و مناطق گرمسیری زندگی می‌کند، نسبت به فردی که در یک محل خنک زندگی می‌کند، نیاز به آب بیشتری دارد.



با این حال همه افراد نمی‌توانند به مصرف مقدار توصیه شده روزانه آب پایبند باشند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، توصیه می‌شود که کارهای زیر را انجام دهید:

- قبل از مسواک زدن، هر صبح یک لیوان آب بنوشید.
- یک بطری آب چند بار مصرف یا قمقمه تهیه کنید و آن را در طول روز با خود به همراه داشته باشید. همچنین، می‌توانید با افزودن میوه‌ها و سبزیجات آن را طعم‌دار کنید.
- آب را به عنوان یک اشتهاآور نگاه کنید. قبل از هر وعده غذایی، یک لیوان آب بنوشید.
- با دانلود یک اپلیکیشن تلفن همراه، میزان مصرف مایعات خود را کنترل کنید و مقدار مورد نیاز را فراموش نکنید.

اکثر افراد سالم نیاز روزانه خود را به آب پس از احساس تشنگی برآورده می‌کنند. فقط به یاد داشته باشید هنگام احساس تشنگی حتما آب بنوشید و هیچ چیز دیگری لازم نیست. این موضوع به این دلیل است که بدن در زمانی که سطح هیدراتاسیون کاهش می‌یابد، به طور طبیعی احساس تشنگی می‌کند. علاوه بر این، برای پاسخ به این سوال که آیا فرد به اندازه کافی آب نوشیده است یا خیر، ادرار می‌تواند راهنمای خوبی باشد. ادرار زرد کم رنگ یا بی رنگ نشان دهنده مصرف آب کافی است. ادرار زرد یا نارنجی تیره به طور معمول نشان دهنده کمبود آب در بدن فرد است.

کم آبی بدن یا دهیدراسیون و چگونگی جلوگیری از آن

هنگامی که بدن شما بیش از میزان مایعات دریافتی خود، آب از دست بدهد و برای انجام عملکرد خود آب و مایعات دیگری را به اندازه کافی دراختیار نداشته باشد، دهیدراسیون یا کم آبی بدن رخ می‌دهد. دهیدراسیون گاهی اوقات به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما به علت بیماری آب کافی<Enough water>مصرف نکردید، یا به دلیل مشغولیت یا عده دسترسی به منبع آب آشامیدنی، مخصوصا هنگام مسافرت، پیاده روی یا کمپینگ، به میزان لازم آب دریافت نمی‌کنید. همچنین مصرف نوشابه، قهوه، چای و مایعاتی غیر از آب، گاهی اوقات به دهیدراسیون کمک می‌کند.

اسهال از دیگر علل احتمالی کم آبی بدن است و در کوتاه مدت می‌تواند باعث از دست رفتن آب و مایعات بدن شود. همچنین استفراغ همراه با اسهال، باعث می‌شود که شما مایعات و مواد معدنی بیشتری از دست بدهید. تب، تعریق بیش از حد، به ویژه هنگامی که پس از یک فعالیت شدید شما مایعات مصرف نمی‌کنید، از دیگر عوامل دهیدراسیون هستند. افزایش ادرار، که ممکن است ناشی از دیابت یا داروهای خاص باشد نیز در کم آبی بدن موثر است.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: