کد خبر: ۲۰۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 26
مدت‌هاست نبود کارتخوان در مطب پزشکان حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشته است. در گزار‌ش‌هایی که از سیما نیز پخش شد نشان داده می‌شود که بسیاری از پزشکان که کارتخوان را از مطب‌هایشان حذف کرده‌اند، مریض را وادار می‌کنند تا پول نقد به آنها بدهند
شفاآنلاین>سلامت> مدت‌هاست نبود کارتخوان در مطب پزشکان حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشته است. در گزار‌ش‌هایی که از سیما نیز پخش شد نشان داده می‌شود که  بسیاری از پزشکان که کارتخوان را از مطب‌هایشان حذف کرده‌اند، مریض را وادار می‌کنند تا پول نقد به آنها بدهند.

به گزارش شفاآنلاین، مریض هم مجبور می‌شود برود و پول نقد به مطب بیاورد. این در حالی است که حق ویزیت پزشکان چیزی نیست که بتوان با پول نقد پرداخت کرد. رقم‌های بالای ویزیت را نمی‌توان از خودپردازها گرفت و با یک دسته اسکناس وارد مطب پزشک شد. اتفاقی که بسیاری آن را دلیلی برای عدم پرداخت مالیات توسط پزشکان می‌دانند.

این موارد در نهایت واکنش‌ وزیر بهداشت (Health)را برانگیخت و قاضی‌زاده هاشمی در واکنشی به این موضوع گفت: «مسئول مالیاتی می‌گوید ۵۰ درصد در تهران مالیات ندادند پس شما چه کاره اید؟ به شما حقوق می دهند برای اینکه مالیات بگیرید، مگر پزشک گفته که مالیات نگیرند اگر گفته بیخود کرده است، اگر عده ای مالیات ندادند، شما محکوم هستید. او در ادامه گفت: متاسفانه در ایران قانون‌گریزیم و در بخش ما قانون به نفع مردم نیست در برخی از جاها قانون به نفع صنف و یکسری جاها مسکوت است. «بلال هم می‌خواهید بخرید فروشنده دستگاه کارت‌خوان دارد، اما برخی پزشکان ندارند.»

پیش از این هم در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی با عنوان #پزشک_فراری_از_مالیات و #پزشک_فراری_از_کارتخوان در بین کاربران طرفدار پیدا کرده بود. مردم از تجربه‌هایشان می‌نوشتند و  بحث و جدل‌های بسیاری قوت هم گرفت و در نهایت باعث شد ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به این مورد واکنش نشان داده و هفته گذشته  بگوید: «توصیه می‌کنیم همه پزشکان از کارتخوان و دستگاه (P.O.S) استفاده کنند، ولی اگر کسی استفاده نکرد، قانون‌شکنی نکرده و قابل پیگیری نیست.» فاضل همچنین در مورد خبر منتشر شده مبنی بر اینکه گفته می‌شود نیمی از پزشکان مالیات پرداخت نمی‌کنند، گفت: این مسأله یک اظهارنظر غیرمسئولانه بوده است.

گفته‌های رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر غیرقابل پیگیری بودن این مورد، واکنش‌های بیشتری را در فضای مجازی ایجاد کرد و بسیاری از کاربران این مورد را غیرمسئولانه دانستند.
قابل تعقیب کیفری است

بحث کارتخوان نداشتن مطب‌ها سال گذشته به وزارت دادگستری هم رسیده بود. آن زمان محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری درباره نبود دستگاه کارتخوان در مطب بعضی پزشکان(physicians) گفته بود: «حذف دستگاه کارتخوان در مطب برخی پزشکان توهین به مردم و بیماران است و نشان می‌دهد که آن پزشک، فرد متخلفی است و حتما به عنوان تخلف انتظامی قابل تعقیب کیفری است.»

او در ادامه گفته بود: الان کنار خیابان هم که یک نفر می‌ایستد و هندوانه می‌فروشد، دستگاه کارتخوان دارد، چطور می‌شود، یک پزشک در مطبش دستگاه کارتخوان نداشته باشد. بدون تردید معلوم است که پزشک به طور عمدی دستگاه کارتخوان را در مطب نگذاشته است و علاوه بر وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور هم باید به این موضوع نظارت کند، زیرا متاسفانه پدیده‌ای شایع و غیرقابل توجیه است و باید نظارت و کنترل شود.
با این وجود، این بحث همچنان بی‌نتیجه ماند و البته راهش به مجلس هم کشیده شد. محسن علیجانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این مشکل را پیش از هر چیز وابسته به عملکرد وزارت بهداشت دانست و گفت: وزارت بهداشت باید طرح اولیه استقرار دستگاه کارتخوان را در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرده و دستگاه‌های مرتبط باید در این خصوص اعمال نظر کنند. 

او همچنین گفت که باید بتوان نظارت بیشتر و بهتری نسبت به عملکرد پزشکان داشت: «ارزیابی‌ها و نظارت‌ها باید از مسیر مشخصی انجام شود، اگر وزارت بهداشت بتواند خرید خدمت از مطب‌ها را در دستور کار قرار دهد، نیازی به شفاف‌سازی هزینه‌ها از طریق دستگاه کارتخوان هم نیست، به عنوان مثال وقتی یک بیمار سرطانی به مطب متخصص سرطان مراجعه می‌کند، اقدامات براساس نظام ارجاع و خرید خدمت وزارت بهداشت از مطب صورت می‌گیرد، در چنین شرایطی مشخص است که چند بیمار به مطب مراجعه کرده و چه نوع داروهایی تجویز شده، این درحالی است که در شرایط فعلی وزارت بهداشت از هزینه‌های بیماران سرطانی اطلاعی ندارد.»شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: