کد خبر: ۲۰۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 23
بر اساس مطالعه ای که در گروهی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مقایسه با افراد سالم جامعه انجام شد سرب به عنوان یکی از عوامل مهم بروز بیماری آلزایمر معرفی شد
شفاذ آنلاین>سلامت>بر اساس بررسی های یکساله ای که توسط رئیس مرکز تحقیقات مسمومیت ها و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد میزان سرب خون در افراد مبتلا به آلزایمر نسبت به افراد سالم جامعه بیشتر است.

به گزارش شفا آنلاین:این پژوهش علمی طی بررسی ‌های یک ساله در استان خراسان جنوبی توسط دکتر امید مهرپور و همکاران مرکز تحقیقات مسمومیت ها و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از جمله دکتر محمد دهقانی و نیز همکاری پروفسور «جان آست»، محقق نروژی صورت گرفته و نتایج آن درمجله بین‌المللی ' American Journal of Alzheimer's Disease & Other Dementias' منتشر شده است.

از دکتر مهرپور به دلیل پژوهش های فراوان در حوزه سم شناسی توسط دانشگاه کلرادو آمریکا برای انجام تحقیقات در حوزه سم شناسی و مسمومیت ها دعوت به عمل آمده است و اکنون در این دانشگاه مشغول انجام تحقیقات هستند.

فلوشیپ فوق تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز پنجشنبه گفت: بر اساس مطالعه ای که در گروهی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مقایسه با افراد سالم جامعه انجام شد سرب به عنوان یکی از عوامل مهم بروز بیماری آلزایمر معرفی شد.

دکتر امید مهرپور اظهار داشت: همچنین نتایج این مطالعه نشان می دهد که سرب می تواند حتی در بروز آلزایمر زودرس در سنین 55 – 65 سال نیز موثر باشد.

** سرب، فلز پر مصرف و سم پایدار
وی بیان کرد: سرب یک فلز پر مصرف و یک سم پایدار<Sustainable poison> است که به طور گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشیار دانشکده پزشکی بیرجند ادامه داد: این ماده به واسطه خواص شیمیایی اش در طیف گسترده ای از صنایع کاربرد دارد و پنجمین فلز مورد استفاده در سراسر جهان نیز محسوب می شود.

وی قرار گرفتن در معرض آلودگی های صنعتی را مهمترین منابع خطر سرب دانست و یادآور شد: این ماده در بیش از 900 صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

مهرپور اضافه کرد: سرب در برخی صنایع از صنایع باتری سازی، مشاغل مرتبط با رادیاتور، سرامیک سازی، لوله کشی، صنایع رنگ، کابل سازی و سایر موارد سرب از طریق برخی عوامل محیطی دیگر از جمله مصرف مواد مخدر، سیگار و برخی مواد غذایی نیز می تواند وارد بدن شود.

وی افزود: سرب از طریق تماس با هر کدام از این منابع و از طریق خوراکی، استنشاقی و یا تماس پوستی می تواند وارد بدن شده و سبب مسمومیت شود.

رئیس مرکز تحقیقات مسمومیت ها و سو مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مسمومیت با سرب یک مساله بهداشتی مهم در کشورهایی مانند ایران است.

** هیچ آستانه ایمنی برای سرب وجود ندارد
وی بیان کرد: در طول دهه های گذشته تلاش های زیادی برای کاهش مواجهه با سرب صورت گرفته است اما اثرات و عوارض سرب حتی با مقادیر جزئی و پایین نیز ممکن است رخ دهد وهیچ آستانه ایمنی برای سرب وجود ندارد.

مهرپور تاکید کرد: به طور کلی مسمومیت با سرب و عوارض ناشی از آن از موارد تهدید کننده سلامت انسان است که کاهش سطح سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت و این امر می تواند بار اضافی را بر سیستم بهداشتی تحمیل کند.

وی گفت: در حال حاضر در خصوص ارتباط این فلز با برخی از بیماری های سیستم عصبی مانند آلزایمر مطالعات پراکنده ای در حال انجام است.

فلوشیپ فوق تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بیماری آلزایمر یکی از اختلالات تحلیل برنده عصبی است که با مشکلات شناختی، رفتاری و حرکتی همراه است.

وی اظهار داشت: تخمین این که آیا دلایل ایجاد بیماری آلزایمر تماما ژنتیکی است یا تحت تاثیر فاکتورها و عوامل محیطی، مشکل است.

مهرپور یادآور شد: تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن رابطه بین ژن ها، فاکتورهای محیطی و مستعد بودن به بیماری آلزایمر در حال انجام است.

وی اظهار داشت: امروزه علاوه بر عوامل ژنتیکی، برخی عوامل دیگر از جمله سن، جنسیت، سابقه فامیلی و مواجهه با برخی عناصر و فلزات در طبیعت نیز جزو عوامل تاثیرگذار در ایجاد این بیماری شناخته شده است.

دانشیار دانشکده پزشکی بیرجند تاکید کرد: از میان عوامل شیمیایی <Chemical agents>محیطی فلزات جزو عناصری هستند که منجر به اثرات سمی در بدن می شوند.

وی افزود: مطالعات نشان می دهد که افزایش سطح فلزات تجمع یافته در مناطق خاصی از مغز بیماران مبتلا به اختلالات تخریبی مغز دیده شده است.

مهرپور گفت: چنین به نظر می آید که جلوگیری از مواجهه بیش از حد با عوامل محیطی مثل فلزات از جمله سرب که اخیرا در مواد مخدر به میزان قابل توجهی وجود دارد به اشکال مختلف در جلوگیری افراد به بیماری آلزایمر می تواند نقش سازنده ای ایفا کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: