کد خبر: ۲۰۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 21
، سرطان نام آشنایی برای خانواده‌های ایرانی در سالیان اخیر بوده؛ طبق آخرین تحقیقاتی که در سال 1393 در طرح پویش سرطان در کشور صورت گرفت طی آن سال 112 هزار نفر به انواع سرطان‌ها در کشور ابتلا مبتلا شناسایی شدند و به عبارتی دیگر از هر 100 هزار ایرانی سالانه 158 نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت> طی سالیان اخیر عده‌ای بحث سونامی سرطان<Cancer Cancer »> را در ایران نشر می‌دهند این در حالیست که طبق آمار بهداشت جهانی درصد ابتلایان به سرطان در کشور ازمیانگین جهانی کمتر است و متخصصان معتقدند در این شرایط ایران وضعیت بهتری نسبت به کشورهای توسعه یافته در این زمینه دارد.


به گزارش شفا آنلاین: سرطان نام آشنایی برای خانواده‌های ایرانی در سالیان اخیر بوده؛ طبق آخرین تحقیقاتی که در سال 1393 در طرح پویش سرطان در کشور صورت گرفت طی آن سال 112 هزار نفر به انواع سرطان‌ها در کشور ابتلا مبتلا  شناسایی شدند و به عبارتی دیگر از هر 100 هزار ایرانی سالانه 158 نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.

 طبق آمار وزارت بهداشت بروز سرطان در کشور در مقایسه با متوسط جهانی از رقم کمتری برخوردار است اما با این وجود عده‌ای در فضای مجازی برای ایجاد نگرانی مردم از آمارهای بالای سرطان در ایران سخن به میان می‌آورند و از کلمه «سونامی سرطان» نیز استفاده می‌کنند.

طبق نظر اکثر کارشناسان با روند فعلی که در جهان در حال اتفاق افتادن است در سال 2020 بیش از 20 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا خواهند شد که  آمار مبتلایان مربوط به کشورهای توسعه‌یافته سهم بیشتری را در این تعداد به خود اختصاص خواهد داد.

به گفته متخصصان عواملی مانند افزایش سن جامعه، مشکلات محیطی و شیوه زندگی نامناسب باعث افزایش آمار مبتلایان به سرطان می‌شود و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان طی 20 سال آینده رقم افراد مبتلابه سرطان دو برابر خواهد اما با این‌وجود در آن زمان نسبت به میانگین  آمار جهانی رقم کمتری در ایران به سرطان مبتلا خواهند شد.

 طی سالیان اخیر مجموعه درمانی کشور برای مقابله با سرطان برنامه‌هایی از جمله تشخیص زودرس و غربالگری برای سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم تدوین کرده است که هدف از اجرای این طرح خدمات درمانی برای جوامع هدف با کمترین هزینه و بالاترین درصد موفقیت است؛ در حال حاضر اجرای این طرح با سرعت مناسبی در سراسر کشور در حال‌توسعه است.

 

 طبق آخرین آمار ثبت‌شده در روابط عمومی علوم پزشکی لرستان بیش از 1719 نفر به بیماری سرطان مبتلا هستند که از این‌ بین 733 نفر مربوط به بانوان و 986 نفر مربوط به آقایان است.

 این گزارش باهدف ایجاد آگاهی مردم نسبت به بیماری سرطان و بازگو کردن کارهای صورت گرفته در استان لرستان از خاطرتان می‌گذرد.

راه‌های پیشگیری سرطان  

دکتر یحیی بهاروند فوق تخصص خون‌شناسی در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: بیماری سرطان در ردیف بیماری‌های غیر واگیر طبقه‌بندی می‌شود و طبق آخرین آمارها بیش از 80 درصد مرگ‌ومیرهای سالانه کشور توسط بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد.

 

وی در خصوص عوامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران افزود: 10 عاملی که بیشترین آمار مرگ‌ومیرها را در کشور به خود اختصاص داده‌اند به ترتیب ایست قلبی، سکته مغزی، تصادفات جاده‌ای،فشار خون، آلزایمر، دیابت، بیماری‌های ریوی، کلیوی، و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان معده هستند و نکته قابل‌ملاحظه این است که در سال 96 بیش از 54 هزار نفر در اثر بیماری سرطان جان خود را از دست‌ داده‌اند که 9 هزار نفر از آن‌ها مبتلابه سرطان معده بوده‌اند.

این فوق تخصص خون‌شناسی بیان کرد: از علائم بیماری سرطان می‌توان به کاهش 10 درصد وزن درباره زمانی یک‌ماهه، احساس خستگی کردن، تغیر مزاج فرد به‌صورت غیرمعمول، تغیر رنگ و اندازه جوش‌ها و زگیل افراد، داشتن تب به مدت دو هفته درحالی‌که علتی ندارد، سرفه‌های غیرعادی و طولانی‌مدت و در نهایت خشن شدن صدا بدون دلیل اشاره کرد.

 

بهاروند بابیان اینکه قسمت عمده‌ای از سرطان‌ها قابل‌پیشگیری و درمان هستند، گفت: از عوامل مؤثر در پیشگیری سرطان می‌توان به کاهش مصرف قند، شکر، نمک، روغن و ورزش روزانه اشاره کرد؛  این در حالی است که اگر مردم سبک زندگی ایرانی و اسلامی را رعایت کرده و آلاینده‌های سرطان‌زا را بشناسند درصد ابتلا به سرطان به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته مجموعه علوم پزشکی استان لرستان در مراکز بهداشتی شهری و روستایی غربالگری سه بیماری سرطان پستان، روده، و دهانه رحم با انجام موارد آزمایشگاهی، و بالینی صورت می‌گیرد؛ در صورتی‌که فرد مشکوک به این بیماری باشد به مراکز تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در لرستان با تلاش‌های صورت گرفته تمامی مراحل درمانی شامل، جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی در استان قابل انجام بوده و بیماران دیگر مجبور نیستند برای درمان به استان‌های دیگر بروند.

سرطان معده بیشترین عامل مرگ‌ومیر را در میان سرطان‌ها دارد

مدیر مراقبت از بیماری‌های علوم پزشکی لرستان نیز در کفتگو با فارس بیان کرد: بیماری‌های غیر واگیر، بیماری‌های قلبی_عروقی، سکته‌ای مغزی و انواع سرطان مهم‌ترین معضل سلامت در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است؛ کمااینکه بیماری‌های غیر واگیر  80 درصدعلل مرگ‌ومیر در کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن  تصادفات جاده‌ای و بیماری‌های واگیر هرکدام با 10 درصد علل مرگ‌ومیر را شامل می‌شوند.

وی بابیان اینکه سرطان در جهان دومین عامل مرگ‌ومیر به‌حساب می‌آید اما در ایران در رتبه سوم قرار دارد، افزود: بر اساس آخرین آمار موجود پنج نوع سرطان شایع در کشور شامل سرطان‌های معده-پوست-پروستات-کولورکتال مثانه در مردان و سرطان‌های پستان-کولورکتال-پوست-معده و تیروئید در زنان است.


مریم کوشکی اظهار کرد: بر اساس آمارهای علوم پزشکی استان پنج سرطان رایج برای مردان عبارت‌اند از سرطان‌های معده-پوست-کولورکتال-ریه وپروستات وپنج سرطان شایع‌تر درزنان لرستان سرطان‌های پستان-معده-پوست-کولورکتال وتیروئید می‌باشند اما اگر مشترکا بین مردان و زنان بر حسب فراوانی مبتلایان بیان کنیم سرطان‌های پستان-معده-پوست-کولورکتال وپروستات رایج‌ترین  نوع سرطان در لرستان هستند.

مدیر مراقبت از بیماری‌های علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه با پیشرفت علم پزشکی درصد بسیار زیادی از سرطان‌ها قابل پیشگیری ودرمان است، گفت: مهم‌ترین شرط درمان موفقیت آمیز سرطان تشخیص زودهنگام بیماری بوده که درهمین راستا بر اساس پارامترهایی مانند امکان پذیر بودن تشخیص زودرس سرطان مورد نظر، مناسب بودن هزینه‌های غربال‌گری، در دسترس بودن درمان‌های مؤثر وچندین مشخصه دیگر در پیش گیری از سرطان موثرند در حال حاضر سه نوع سرطان پستان، دهانه رحم و روده دارای شرایط غربالگری وتشخیص زودهنگام هستند.

وی با بیان اینکه غربالگری با هدف تشخیص زودهنگام بیماری‌های بدون علامت، به منظور کاهش مرگ و میر انجام می‌گیرد و به تازگی در کشور ما نیز آغاز شده، تصریح کرد: مهم‌ترین کارایی غربالگری در حوزه سرطان‌ها بوده است که با تمام منافعی که از غربال‌گری انتظار داریم باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که غربالگری خطرات مخصوص خود را نیز دارد.

وضعیت لرستان در بحث ابتلا به سرطان در بین شهروندان

کوشکی ادامه داد: براساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لرستان در میان تمامی استان‌های کشور در زنان دوازدهمین و در بین مردان چهاردهمین استان در شیوع سرطان معده است سرطان معده بیشترین عامل مرگ‌ومیر را در میان سرطان‌ها دارد و بیش‌از 15 درصد مرگ میرها ناشی از سرطان در کشور را شامل می‌شود.

مدیر مراقبت از بیماری‌ها علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه برای مبارزه با بیماری سرطان غربالگری از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: در حال حاضر در کلیه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت وخانه‌های بهداشت استان لرستان، افراد 50 تا 69 ساله (اعم از زن ومرد) برای سرطان کولورکتال، زنان 30 تا 59 ساله برای سرطان دهانه رحم و همچنین زنان 30 تا 69 ساله برای سرطان پستان مورد غربال‌گری و تست‌های تشخیص زودهنگام قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: تمامی خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان در سیستم بهداشتی استان انجام می‌گیرد و تیم‌هایی متشکل از پزشکان و کارشناسان بهداشتی در مراکز ارائه خدمات جامع سلامت همواره آماده ارائه خدمات مذکور به مراجعه کنندگان هستند.

کوشکی بابیان اینکه رسانه‌ها باید در آگاهی بخشی به مردم در زمینهٔ شناختن بیماری سرطان تلاش  کنند، افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده در سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰۰ ایرانی ۹۹ نفر سرطان را نمی‌شناسند و یا شناخت نادرستی نسبت به آن ندارند به همین خاطر باید از تمامی مراکز آموزشی مانند حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش، تربیت‌بدنی که در خط مقدم  آموزش و فرهنگ‌سازی هستند استفاده کرد تا با همکاری  وزارت بهداشت برنامه‌ای را برای آگاه‌سازی جهت پیشگیری سرطان طراحی کنند.

-

گزارش از محمد عبداله زاده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: