کد خبر: ۲۰۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 13
بسیاری از فعالیت‌های زنان جزو وظایف آنان تلقی می شود که فاقد دستمزد است و از سویی دیگر در بازار کار هم نابرابری دستمزد بر اساس جنسیت همچنان ادامه دارد
شفا آنلاین>اجتماعی>  بر اساس آمارهای موجود، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است و شکاف جنسیتی برای زنان در بازار کار افزایش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از فعالیت‌های زنان <Women's activities>جزو وظایف آنان تلقی می شود که فاقد دستمزد است و از سویی دیگر در بازار کار هم نابرابری دستمزد بر اساس جنسیت همچنان ادامه دارد.

کارآفرینی بانوان به ویژه در حوزه صنعت نیز همواره با موانع و مشکل های متعددی پیش رو است. نهادهای حمایتی نیز نقش بسیار کم رنگی در این زمینه ایفا می کنند.

این در حالی است که پریچهر سلطانی، مشاور بانوان کارآفرین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تحقق سهم ۳۰ درصدی مدیریت بانوان تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: رییس‌جمهور وعده داده‌ است تا تحقق این هدف کوتاه نمی‌آید.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این زمینه اظهار کرد: از جمله موانع پیش روی زنان کارآفرین، فعالیت این زنان در بخش‌های سنتی و غیر رسمی است در حالی که در زمینه های نوین صنعتی، اقتصادی و تجاری فعالیت کمتری دارند.

وی افزود: بررسی ها نشان داده ۳۰ درصد زنان غیر کشاورز در جهان در بخش های سنتی خویش کارفرما هستند و به ویژه در خرده فروشی و فعالیت های تولیدی کم فعالیت می کنند که بیشترین آنها در آفریقا با ۶۳ درصد فعالیت حضور دارند.

 شریعتمداری تاکید کرد: کمبود تامین مالی برای زنان که به مراتب کمتر از مردان است، معضلی است که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد.

 وی موانع قانونی و مقرراتی را دیگر مانع اصلی کارآفرینی زنان برشمرد و گفت: یک مطالعه در بانک جهانی نشان داده در بین ۱۴۱ کشور مورد مطالعه فقط ۳۱ کشور از حقوق مساوی زنان و مردان در عرصه کارآفرینی برخوردار بودند .

وزیرصنعت، معدن وتجارت توصیه کرد: صندوق حمایت از صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اولویت زنان کارآفرین به فعالیت خود ادامه دهد.

 وی بیان کرد: یکی از معیارهای اصلی توسعه یافتگی در جهان، نقش و اثر زنان کارآفرین در اقتصاد هاست، اما باوجود روند رو به رشد کارآفرینی زنان در سطح جهان و ایران هنوز فاصله بسیار زیادی با آنچه که باید باشد وجود دارد.

شریعتمداری اظهارکرد: حدود یک دهم درآمد جهان متعلق به زنان کارآفرین است و یک صدم مالکیت اموال و دارایی های جهان در اختیار زنان قرار دارد که حاکی از بی عدالتی های موجود است.

وی گفت: پیش از انقلاب فقط ۳۰ درصد زنان کشور در عرصه دانشگاهی و آموزش عالی حضور داشتند اما امروز زنان کشورمان با سهم بیش از ۵۰ درصدی در اشغال صندلی های دانشگاه، نشان از حرکت رو به جلوی این قشر دارد.

وزیر صمت یادآوری کرد: امروز همه دنیا برای حرکت زنان به سمت کارآفرینی گام های خوبی برداشته اند، اما ما در این زمینه کمی عقب هستیم و به جز ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، قوانین پایه محکمی برای افزایش حضور بانوان در عرصه فعالیت ها نداریم.

مشکلات متعددی در کارآفرینی داریم

فخرالسادات محتشمی پور، رییس هیات مدیره انجمن زنان مدیر کارآفرین اظهار کرد: موضوع کارآفرینی در دنیا به عنوان یک انقلاب مطرح است ولی در کشور ما خیلی به آن توجه نمی شود. موضوع کارآفرینی آن قدر غلط و شبهه آمیز و مداخله گرانه مطرح شده که از مفهوم خودش دور شده است.

وی گفت: ما مشکلات متعددی در کارآفرینی داریم. پیوند اجتماع و اقتصاد است که کارآفرینی را از حوزه های دیگر متمایز می کند و انجمن ها و نهادها در کنار کارآفرینی است که می توانند مفید واقع شوند.

وی تاکید کرد: باید بخش دولتی، بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در کنار هم باشند تا بتوانیم حلقه گمشده توسعه پایدار را ایجاد کنیم.

سهم زنان در فعالیت های تجاری ناچیز است

محمد امیر پناهی، استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: فعالیت های بازار و تجارت مرزی از اساس اموری مردانه است و فعالیت زنان در بازارهای مرزی محدود به مشاغل خدماتی و دفتری است.

وی به ریشه های اجتماعی و فرهنگی کمرنگ بودن حضور زنان در فعالیت های تجاری اشاره کرد و افزود: سنت های فرهنگی و اجتماعی و نوع نگاه به زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی از یک سو و ماهیت مشاغل و فعالیت های بازار و تجارت مرزی از سویی دیگر باعث شده است تا زنان در حیات اقتصادی سهم اندکی داشته باشند.

امیرپناهی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر زنان در کسب تحصیلات دانشگاهی سهم بالایی دارند اما در زمینه فعالیت های اقتصادی و تجاری هنوز سهم ناچیز دارند هر چند که تحصیلات آنان در رشته های مربوط به امور بازرگانی و تجاری باشد.

مسایل فرهنگی مانع جدی برای حضور زنان در عرصه گردشگری

حمیده دباغ، جامعه شناس و پژوهشگر مطالعات توسعه اجتماعی گفت: بر اساس یک تحقیق میدانی در میان گروه های مختلف مربوط به حوزه گردشگری، زنان شاغل (هتلداران، راهنمایان تورهای گردشگری و استادان دانشگاه) در این صنعت به توانمندی‌ها و ویژگی های فردی مثبت خود در حوزه فعالیت های شغلی باور دارند اما همچنان مقاومت های فرهنگی و اجتماعی را به مثابه موانع زیر ساخت محکم می دانند.

این پژوهشگر افزود: زنان شاغل در حوزه گردشگری معتقدند که سیاست های کلی، هنجارها و ارزش های اجتماعی و ساختارهای سیاسی موانع توسعه گردشگری هستند همچنین زیرساخت های توسعه گردشگری، فرصت های شغلی بیشتر را فراهم نمی آورد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 2017، جایگاه ایران در صنعت گردشگری به رتبه 93 در میان 136 کشور ارتقا یافته است. همچنین بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، سال گذشته پنج میلیون و 217 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کرده اند و متوسط آورده هر گردشگر خارجی برای کشور، 665 دلار است.

دباغ اضافه کرد: اکنون سهم گردشگری از کل تولید ناخالص داخلی 2.5 درصد و از کل اشتغال 1.9درصد است و نشان می دهد که توجه به اقتصاد غیرنفتی شکل گرفته و در حال توسعه است.

فضای مجازی فرصتی برای اشتغال زنان روستایی است

عزت الله سام آرام، جامعه شناس و مددکار اجتماعی اظهار داشت: ورود تکنولوژی به روستاها باعث شد تا زنان از مزارع بیرون رانده شوند و در واقع اشتغال که منبع بازیابی هویت و اجتماعی شدن آنان بود، از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون 30 هزار روستا و آبادی در کشور به تکنولوژی های نوین مجهز هستند که می تواند زمینه توسعه روستایی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، زنان باسواد روستایی، جهان بینی بالایی دارند و اگر به آنان فقط پنج درصد در حوزه فناوری اطلاعات آموزش داده شود، 95 درصد خود افراد اطلاعات لازم را دنبال و کسب می کنند بنابراین ظرفیت کارآفرینی در میان زنان روستایی وجود دارد.

ورود زنان به صنعت باید فرهنگ سازی شود

معصومه قدیانی، کارآفرین صنعتی و تولیدکننده قطعات خودرو گفت: یک زن کارآفرین علاوه بر مشکلات متعددی که جلوی راه تولیدکننده داخلی است باید با موانع و چالش های دیگری نیز دست و پنجه نرم کند و ریشه بسیاری از این مشکلات در عدم فرهنگ سازی مناسب برای ورود زنان به صنعت است.

وی بیان کرد:از مسئولان درخواست دارم تا شرایط حمایتی ویژه ای برای ورود زنان به بازار کار به ویژه در حوزه صنعت فراهم آورند تا با تشکیل واحدهای تولیدی صنعتی توسط بانوان کارآفرین،علاوه بر رشد تولید ملی شاهد رونق وضعیت معیشتی زنان جامعه باشیم.

شرایط ورود زنان به شهرک های صنعتی تسهیل شده است

فرشاد مقیمی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران درباره تسهیل شرایط حضور بانوان در مجموعه شهرک های صنعتی اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، شرایط خاصی را برای استقرار بانوان در شهرک های صنعتی کشور فراهم آورده است.

وی در تشریح اقدام های صورت گرفته برای تسهیل ورود زنان کارآفرین صنعتی به این حوزه افزود:در سازمان صنایع کوچک یک مشاور امور زنان، بسیاری از امور مربوط به این حوزه را مدیریت می کند.از طرف دیگر در تمام استان ها یک فرد هماهنگ کننده برای امور زنان وجود دارد.

مقیمی همچنین بیان کرد: خط اعتباری صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک برای فعالیت بانوان کارآفرین صنعتی فعال شده است.سینا پرس

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: