کد خبر: ۱۹۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 19
یکی از کارهای مهمی که باید در حوزه آموزش پزشکی انجام شود این است که آموزش در این حوزه با نیازهای سلامت متناسب شود
شفا آنلاین>سلامت>قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: یکی از کارهای مهمی که باید در حوزه آموزش پزشکی انجام شود این است که آموزش در این حوزه با نیازهای سلامت متناسب شود و درجاهایی که کمبود نیروی انسانی داریم ظرفیت‌های توسعه آموزشی خود را برای تامین آن حوزه‌ها تعریف کرده و توسعه دهیم و برعکس در جاهایی که دچار افزایش تولید هستیم باید توزیع نیروی انسانی را در این حوزه تعدیل کنیم.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایدنی با اشاره به اینکه بسته‌های تحول و نوآوری آموزش پزشکی برای چالش‌های اساسی نظام آموزشی علوم پزشکی را هدف‌گذاری کرده و حل آنها را به خوبی مورد توجه قرار داده است، گفت: مباحثی همچون مرجعیت علمی، دانشگاه‌های کار آفرین، نظام آموزشی پاسخ گو، استاندارد سازی آزمون‌ها، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، اعتبار بخشی و ارزیابی‌ها موسسات آموزشی همه موضوعاتی هستند که هرکدام به طریقی بسترساز یک سری چالش‌ها برای نظام آموزشی ما هستند.

وی ادامه داد:  یکی از چالش‌هایی که در نظام آموزش علوم پزشکی و نظام سلامت وجود دارد و سال‌ها است با آن مواجه هستیم این است که نظام آموزش پزشکی ما در تربیت نیروی انسانی آیا پاسخگوی نیازهای نظام سلامت(Health system) بوده است یا خیر؟ یعنی آیا ما در تربیت نیرو به این مساله توجه کرده ایم که چه نیازهایی در کشور داریم و بر اساس آن نیروهای خود را تربیت کنیم یا خیر.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه در حوزه علوم پزشکی، عدم انطباق و تناسب نیروها با نیازهای بازار کار در حوزه آموزش و بازار کار چشمگیر نیست اظهار کرد: در آموزش علوم پزشکی نسبت به سایر رشته های آموزش عالی این مساله خیلی کمتر وجود دارد، ولی نباید آن را نادیده گرفت. 

وی تاکید کرد: در حوزه سلامت نه تنها با افزایش نیروی آموزش دیده بیکار مواجه نیستیم بلکه با کمبود در این زمینه نیز مواجهیم. این در حالیست که در حوزه آموزش عالی ما با دانش آموختگانی روبرو هستیم که علی‌رغم اینکه هزینه‌های زیادی برای آموزش آنان شده، اما چون پذیرش آنها در رشته‌های متناسب با نیاز بازار کار نبوده است، در حال حاضر این فارغ التحصیلان با مشکل اشتغال مواجه هستند. البته در برخی رشته های آموزش علوم پزشکی نیز این چالش وجود دارد اما چالش مهمتر در حوزه کمبود نیروهای متخصص آموزش دیده بیشتر است.  

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه باید افرادی که قابلیت آموزش عالی دارند شیفت شوند و در حوزه‌هایی که مورد نیاز است آموزش ببینند، گفت: این یکی از هدف‌هایی است که باید درنظر داشته باشیم و لازمه‌ تحقق آن این است که ما به الگوی نیاز سنجی نیروی انسانی در حوزه سلامت برسیم.

ایدنی با اشاره به اینکه نیازسنجی ها در وزارت بهداشت(Ministry of Health) انجام شده و مشخصا در این حوزه فعالیت می‌شود،خاطرنشان کرد: اکنون این نیازسنجی در حوزه پزشکی تخصصی، پزشکی عمومی، داروسازی، دندانپزشکی و برخی رشته‌ها نظیر پرستاری در حال انجام است و به مدلی برای نیاز سنجی رسیده‌ایم که بر اساس آن مشخص شده تا سال ۱۴۰۴ چه تعداد دانش آموخته در این حوزه‌ها نیاز داریم.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: بر اساس نیاز سنجی‌های صورت گرفته، در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی باید متناسب با نیازهای شناسایی شده، ظرفیت‌های خود را در نظر بگیرند و توسعه آموزش عالی را در جهت برآورده کردن نیروهای انسانی تعریف کنند.

وی اظهارکرد: دانشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که در رشته‌های مورد نیاز جامعه توسعه ایجاد کنند، نه در رشته‌هایی که با افزایش نیروی انسانی مواجه هستند و بحران بیکاری در آن رشته‌ها وجود دارد. این یک اقدام اساسی است که در حوزه‌های تخصصی در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفته و پیش بینی شده که در کدام رشته‌ها باید توسعه ایجاد شود.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مکاتبه کرده‌ایم و حمایت دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی از دانشگاه‌هایی که در رشته‌های مورد نیاز کشور دانشجو تربیت می‌کنند، به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اطلاع رسانی شده و این حمایت توسط وزارت بهداشت هم در زمینه تامین نیروی انسانی و هم در سایر حوزه‌هایی که لازم است زیرساخت های دانشگاه توسعه پیدا کند فراهم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: