کد خبر: ۲۰۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 12
اگرچه طیف گسترده‌ای از عوامل مختلف موجب این شرایط می‌شوند، اما به‌نظر می‌رسد شرایط تغذیه، حداقل تا حدی، بر تمام آنها اثرگذار است
شفاآنلاین>سلامت> چشم‌های انسان اندام‌های پیچیده‌ای هستند که برای ارائه عملکرد درست خود به ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی نیاز دارند.بیماری‌های شایع مانند رتینوپاتی دیابتی، انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن، آب سیاه و آب مروارید می‌توانند بر چشم‌های انسان اثرگذار باشند.

به گزارش شفاآنلاین، اگرچه طیف گسترده‌ای از عوامل مختلف موجب این شرایط می‌شوند، اما به‌نظر می‌رسد شرایط تغذیه، حداقل تا حدی، بر تمام آنها اثرگذار است.در ادامه با برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی کلیدی که به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند بیشتر آشنا می‌شوید.

ویتامین A با حفظ شفافیت قرنیه که پوشش بیرونی چشم انسان است، نقشی کلیدی در بینایی ایفا می‌کند. همچنین، این ویتامین جزئی از رودوپسین، پروتئینی در چشم‌ها که به دید در شرایط نور کم کمک می‌کند، است.کمبود ویتامین A در کشورهای توسعه یافته نادر است، اما در صورت عدم رسیدگی می‌تواند شرایطی جدی به نام خشک‌چشمی را در پی داشته باشد.خشک‌چشمی یک بیماری(Sickness) پیشرونده چشم است که با شب کوری آغاز می‌شود. در صورت تدام کمبود ویتامین A، مجاری اشک چشم‌ها می‌توانند خشک شوند.

این ترکیب از ویتامین‌ها می‌تواند سطوح هموسیستئین را کاهش دهد.نتایج یک مطالعه بالینی با حضور سوژه‌های زن کاهش 34 درصدی خطر ابتلا به انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن پس از مصرف 1,000 میکروگرم ویتامین B12 به‌همراه ویتامین‌های B6 و B9 را نشان داد.

اسیدهای چرب امگا-3 نوعی از چربی چند غیر اشباع هستند. غشا سلولی شبکیه چشم انسان حاوی تراکم بالایی از DHA، نوعی از امگا-3، است.در کنار کمک به تشکیل سلول‌های چشم، اسیدهای چرب امگا-3 دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است در پیشگیری از نوروپاتی دیابتی مفید باشد.

باور بر این است که بسیاری از بیماری‌های چشم با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند که عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد است.ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی مضر و ناپایدار، کمک می‌کند.برخی مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین E می‌توانند خطر پیشرفت انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند، و همچنین ممکن است از آب مروارید مرتبط با افزایش سن پیشگیری(prevention) کنند.

همانند ویتامین E، ویتامین C نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود که ممکن است از چشم‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین C ممکن است خطر پیشرفت بیماری انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن را به میزان 25 درصد کاهش دهد.افزون بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن، پروتئینی که در شکل‌گیری ساختار چشم به‌ویژه قرنیه و صلبیه نقش دارد، ضروری است.چندین مطالعه نشان داده‌اند که ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید، بیماری که در آن عدسی چشم کدر شده و بینایی مختل می‌شود، را کاهش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: