کد خبر: ۲۰۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 10
:محمد شریفی مقدم با اشاره به آیین نامه صدرو پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری، اظهارداشت: بعد از سال ها بحث در خصوص ضرورت صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری، شاهد ابلاغ آیین نامه غیرکارشناسی آن از سوی وزارت بهداشت هستیم
شفا آنلاین>سلامت>دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از دخالت جامعه پزشکی در تصمیمات پرستاری، گفت: شرایط حال حاضر پرستاری به شدت بحرانی و نگران کننده است.

به گزارش شفا آنلاین:محمد شریفی مقدم  با اشاره به آیین نامه صدرو پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری، اظهارداشت: بعد از سال ها بحث در خصوص ضرورت صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری، شاهد ابلاغ آیین نامه غیرکارشناسی آن از سوی وزارت بهداشت هستیم.

وی توضیح داد: در حالی تصمیمات پرستاری در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری برای صلاحیت حرفه ای پرستاری<Nursing> است که سازمان نظام پرستاری در این شورا تنها یک نماینده دارد و سازمان نظام پزشکی هم یک نماینده دارد. ضمن اینکه تعدادی از پزشکان به عنوان شخصیت حقوقی نیز در این شورا هستند.

شریفی مقدم گفت: چرا این شورا که تنها یک نماینده پرستار دارد، باید برای پرستاران تصمیم بگیرد. از همین رو، این تصمیمات برای قاطبه جامعه پرستاری که از صاحب نظران این حوزه هستند، مورد تایید نیست.

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا، صلاحیت پرستاران را پزشکان تایید نمی کنند. در حالی که طی یکی دو سال گذشته هزاران پروانه صلاحیت حرفه ای توسط این شورا صادر گردیده که مشخص نیست بر چه اساس و اصولی این کار صورت گرفته است.

شریفی مقدم، خواستار تعریف و تهیه بسته ای برای صلاحیت حرفه ای پرستاران شد و افزود: باید از نظر فرایند کار و محتوا، مشخص شود پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری چگونه صادر می شود.

وی در ادامه به نامه ای که معاون پرستاری وزارت بهداشت بدون هماهنگی با سازمان نظام پرستاری برای دانشگاه های علوم پزشکی نوشته است، اشاره کرد و گفت: در این نامه خواستار تشکیل شورای هماهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی شده اند و از هیات مدیره های نظام پرستاری در حد یک کارمند و صرفا برای جمع آوری مدارک و امضای آن توسط وزارتخانه استفاده شده است. در حالی که نزول جایگاه هیات مدیره های نظام پرستاری در حد کارمند، جای بحث و گلایه دارد.

شریفی مقدم با اشاره به حرکت خزنده ای که می خواهد پرستاران را سرگرم امور روزمره کند، اظهارداشت: می خواهند با چنین برنامه هایی، پرستاری را از مطالبات اصلی خودش دور نگه دارند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده پرستاری که در وزارت بهداشت شکل گرفته است، ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها، فشار مضاعف و سنگینی را متوجه پرستاران کرده است. این در حالی است که از پرستاران طرحی در نوبت کار هستند و از جذب پرستاران شرکتی نیز خودداری می کنند.

شریفی مقدم با طرح این سئوال از وزیر بهداشت که چرا پیگیر مطالبات پرستاران نیستید، افزود: مطالبات معوق یک ساله پرستاری، همچنان بر زمین مانده و وزارتخانه پاسخی نمی دهد.

دبیرکل خانه پرستاری به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در تابستان ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اشاره کرد و گفت: با توجه به الزام دولت برای اجرای این قانون در برنامه ششم توسعه کشور، متاسفانه فقط حاشیه ایجاد می کنند تا اذهان پرستاران از مطالبات اصلی خودشان دور بماند. بطوریکه موضوع تربیت مراقب سلامت را مطرح کرده اند، در حالی که خدمات مراقب سلامت در حیطه پرستاری است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به جای حل مشکلات پرستاران و رفع دغدغه های آنها، حاشیه های پرستاری را تشدید می کند. همین مسئله باعث شده پرستاری ایران روز به روز از پرستاری دنیا فاصله بگیرد و جذابیت های این حرفه کم رنگ تر شود.

شریفی مقدم به نامه ۵۰۰۰ پرستار که اخیرا به وزارت بهداشت نوشته اند، اشاره کرد و افزود: نامه این ۵۰۰۰ پرستار، نامه جامعه پرستاری است که متاسفانه هیچ پاسخی به آن داده نشده است.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به دستور وزیر برای پیگیری سوءقصد به جان دو پزشک، گفت: در سال گذشته بیش از ۲۵ پرستار مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، چرا دستور پیگیری صادر نشد.

شریفی مقدم در پایان افزود: این قبیل رفتارها با پرستاران، باعث بی انگیزگی، بی تفاوتی، یاس و ناامیدی بر فضای جامعه پرستاری شده و آنها را از مسئولیتی که بر عهده دارند، دلسرد می کند.مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: