کد خبر: ۲۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 20
شفا آنلاین-یک متخصص آموزش بهداشت با اشاره به اینکه مراحل رشد کودک در سلامت آینده وی تاثیرگذار است، گفت: شناسایی و کشف مشکلات کودک بر عهده والدین است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر مهناز صلحی با بیان اینکه از تولد تا پنج سالگی یکی از مهمترین مقاطع سنی در زندگی انسان است، گفت: این دوران تاثیر عمیقی بر چگونگی شکل‌گیری وی دارد. یکی از ویژگی‌های این دوران سرعت رشد و نمو است به همین علت آگاهی از چگونگی مراحل رشد در ابعاد گوناگون به منظور تسهیل گذر از این مراحل و ارتقاء وضع رشد کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه فرصت‌های رشد تکرار پذیر نیستند، گفت: در برنامه‌های ارتقاء سلامت کودک بر مراقبت بهداشتی پیشگیری کننده تأکید بیشتری می‌شود. والدین در کشف مشکلات کودک و کمک به آنها نقش مهمی دارند.

صلحی گفت: در 3 تا 6 ماهگی وقتی کودک به پشت خوابیده، ‌ترجیح می‌دهد سرش را در خط وسط نگه دارد. کفل‌هایش انعطاف ‌پذیرترند و بیشتر خم می‌شوند، حرکاتش نرم‌تر و مداوم‌تر می‌شود. بازوهایش را به طور متقارن حرکت می‌دهد، دست‌هایش به نرمی باز می‌شوند. دست‌هایش را از اطراف به سمت یکدیگر در خط وسط و بالای قفسه سینه یا چانه‌اش می‌آورد. قویتر لگد می‌زند، پاهایش به نوبت یا گاهگاهی با هم حرکت می‌کند.

این متخصص آموزش بهداشت افزود: در این سن وقتی کودک را به سمت خود می‌کشیم تا بنشیند سر عقب نمی‌ماند یا کمی عقب می‌ماند. وقتی او را نشسته نگه می‌داریم، پشتش به جز در ناحیه کمر، صاف است. سرش را راست نگه می‌دارد و قبل از حرکت سریع به سمت جلو برای چند لحظه ثابت باقی می‌ماند. البته این مراحل ممکن است در کودکان مختلف کمی با هم متفاوت باشد.

صلحی با بیان اینکه کودک در سن 4 تا 7 ماهگی وقتی به روی شکم خوابانده شود، سرش را بلند می‌کند، گفت: وی قادر است قسمت فوقانی قفسه سینه‌اش را به خوبی بالای خط وسط نگه داشته و از ساعدهایش برای نگه داشتن خود استفاده می‌کند و اغلب، فعالانه روی سطح را با دست‌هایش می‌خراشد و کفل‌هایش صاف است. وقتی روی سطح سفتی روی پاهایش نگه داشته شود زانوهایش خم می‌شود.

وی در خصوص رشد سیستم بینایی و حرکات ظریف گفت: در سن 3 تا 5 ماهگی کودک از نظر بینایی بسیار هوشیار است بخصوص به چهره فردی که نزدیکش می‌شود، متمایل می‌شود. سرش را از روی عمد حرکت می‌دهد تا به طور متناوب به اطراف خیره شود. حرکات بزرگسالان را در محدوده بینایی موجود دنبال می‌کند. اسباب بازی آویزان را در فاصله 15 تا 25 سانتی‌متری صورتش به طور افقی در یک نیم دایره از یک طرف به طرف دیگر همچنین به طور عمودی از قفسه سینه تا پیشانی دنبال می‌کند.

این دکترای تخصصی آموزش بهداشت افزود: وقتی کودک 2 تا 4 ماهه به پشت دراز کشیده به دست‌هایش نگاه می‌کند حرکات دستانش را در برابر صورتش تماشا می‌کند و مشغول بازی با انگشتان دستش می‌شود. قلاب کردن و قلاب نکردن دست‌ها شروع می‌شود، کف دست‌هایش را روی یکدیگر فشار می‌دهد. همچنان اشیاء کوچک در فاصله 15 تا 25 سانتی متری بیشتر از یک یا دو ثانیه نگاه می‌کند ولی به ندرت به طور مداوم روی آن متمرکز می‌شود.

صلحی با بیان اینکه در این مرحله سنی چشمان کودک به اسباب بازی آویزانی که به سوی صورتش حرکت می‌کند توجه می‌کند و همگرا می‌شود، گفت: چشمک زدن تدافعی در او به وضوح دیده می‌شود. وقتی جغجغه در دستش گذاشته شود برای چند لحظه آن را نگه می‌دارد و ممکن است آن را به سمت صورتش حرکت دهد. گاهی آن را زیر چانه‌اش می‌زند اما تا هفته ششم الی هشتم زندگی بندرت توانایی حرکت و دیدن آن را به طور همزمان دارد.

برچسب ها: رشد ، کودک ، تولد ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: