کد خبر: ۲۰۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 04
تومورهای مغزی در اطفال اغلب بدخیم هستند و چون امکان اشعه درمانی رادیوتراپی در زیر سن سه سالگی وجود ندارد معمولا عواقب بدی در پی خواهند داشت

شفا آنلاین>سلامت>یک جراح مغز و اعصاب با بیان بیماری‌های مغز و اعصاب در کودکان، روش‌های درمان و شرایط انجام جراحی برای درمان این بیماری‌ها را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین:مهدی خواجوی جراح مغز و اعصاب  درباره بیماری‌های اطفال در حوزه جراحی مغز و اعصاب گفت: در این حوزه طیف بسیار وسیعی از بیماری‌ها را از تومور مغزی اطفال تا نقائص مادرزادی و ژنتیکی سیستم عصبی و استخوان جمجمه و ستون فقرات را در اطفال در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تومورهای مغزی در اطفال اغلب بدخیم هستند و چون امکان اشعه درمانی(رادیوتراپی) در زیر سن سه سالگی وجود ندارد معمولا عواقب بدی <Bad consequences> در پی خواهند داشت.

خواجوی افزود:‌ یک بیماری قابل پیشگیری در اطفال نقص تشکیل استخوان‌های پشتی ستون فقرات <Sixty paragraphs>است که به آن میلومننگوسل می‌گویند و با خوردن اسید فولیک روزانه در طی دوران بارداری قابل پیشگیری است، اما در صورت اتفاق افتادن نخاع و پرده‌های روی آن مستقیما زیر پوست قرار می‌گیرند و حتی در موارد شدید پوست هم روی آنها نیست که بایستی نخاع و ریشه های عصبی را سرجایش برگرداند و پوست را ترمیم کرد.

این جراح مغز و اعصاب افزود:‌ ولی باز هم متاسفانه فلج و احتمال بی اختیاری ادرار و مدفوع در بچه برای تمام عمر وجود دارد و بعید است که بهبودی حاصل شود و این ترمیم که ما با جراحی انجام می‌دهیم صرفا برای حفظ کردن بخش‌های سالم و جلوگیری از ایجاد مننژیت کشنده است.

وی با بیان اینکه بیماری شایع دیگری که نیاز به درمان جراحی دارد، هیدروسفالی یا همان زیاد شدن آب مغز است گفت: این بیماری علت‌های بسیار متفاوتی دارد؛ اما آنچه در اینجا می‌توان به آن پرداخت این است که علائم هیدروسفالی به‌صورت تهوع و استفراغ و کاهش سطح هوشیاری و کم بینا شدن و در نوزادان به‌صورت افزایش اندازه دور سر پدیدار می‌شود.


وی ادامه داد: درمان این مشکل هم با لوله‌ای است که از مغز به‌درون پرده صفاقی دور شکم<Round the abdomen> گذاشته می‌شود و به آن «شانت» می‌گویند و شانت هم ممکن است در طی عمر فرد بارها دچار اشکال شود که هربار باید اشکال موجود در آن را با جراحی و گاهی تعویض «شانت» برطرف کرد.

خواجوی در پایان با اشاره به بیماری شایع دیگری از این دست که نیاز به جراحی دارد گفت: «کرانیوسینوستوزیس» بیماری است که در آن استخوان‌های جمجمه و در اصطلاح عوام «ملاج» بچه زودتر از حالت عادی جوش می‌خورد و موجب ایجاد شکل‌های عجیب و غریب در جمجمه می‌شود، این نوع از اختلال جمجمه نیاز به درمانی پیچیده و تیمی دارد که بسته به سن و سال بچه و نوع بدشکلی درمان جراحی کاملا متفاوت است.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: