کد خبر: ۲۰۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 01
چاقی مادر تمام بیماری هاست و عواقبی از قبیل فشار به مفصل ها، فشارخون زودرس، آرتروز، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، افزایش چربی خون و کبدچرب و ریفلاکس مری و معده تنها بخشی از عوارض چاقی کودکان در بزرگسالی محسوب می شود
شفا آنلاین>سلامت>متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش کودکان درباره باورهای نادرستی که مربوط به چاقی کودکان است، توضیحاتی داد.

به گزارش شفا آنلاین، فرید ایمان زاده متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش کودکان در خصوص عوارض ناشی از چاقی کودکان در بزرگسالی گفت: چاقی مادر تمام بیماری هاست و عواقبی از قبیل فشار به مفصل ها، فشارخون زودرس، آرتروز(Arthritis)، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، افزایش چربی خون و کبد چرب و ریفلاکس مری و معده (به علت بزرگ شدن شکم) تنها بخشی از عوارض چاقی کودکان در بزرگسالی محسوب می شود.

وی در مورد عوارض روحی ناشی از چاقی بر کودکان افزود: کودکان چاق برای آنکه مورد تمسخر مستقیم یا غیرمستقیم دیگران قرار نگیرند ترجیح می دهند در اجتماع حضور پیدا نکنند؛ در مکان های عمومی و مهمانی ها مدام خود را با هم سن و سال های خود مقایسه کرده و به خاطر چاقی(Obesity) آزرده خاطر هستند؛ حتی این کودکان در نقاشی هایشان هم  این ناراحتی را نشان می دهند.

تاثیر دوران بارداری بر سلامت کودک
ایمان زاده درباره عوامل ابتلای کودکان به چاقی بیان کرد: در واقع فرد چاق کسی است که مقدار انرژی دریافتی اش از مقدار انرژی مصرفی بیشتر باشد و از جمله عوامل موثر در این عارضه  را می توان منابع غذایی و ژنتیک دانست همچنین استفاده از خوراکی هایی با کالری زیاد از قبیل فست فود، نوشابه یا ماءالشعیر، سوسیس و کالباس، انواع پفک و چیپس، نان باگت و نخوردن صبحانه هم از دیگر علل مهم  چاقی هستند.

فوق تخصص گوارش کودکان نقش تغذیه مادر در دوران بارداری(Pregnancy) بر چاقی کودک را رد و تصریح کرد: تغذیه مادر باردار نقشی در چاقی کودکش ندارد اما اگر مادر دیابت داشته باشد فرزند او به چاقی مبتلا خواهد شد.

وی در خصوص نقش استرس و مصرف بعضی داروها در چاقی کودکان بیان کرد: کودکانی که دچار مشکلات روحی- روانی هستند بیشتر از سایر کودکان به چاقی مبتلا می شوندهمچنین داروهای کورتون دار چاق کننده بوده و باید از حداقل دوز این داروها استفاده کرد.

چاقی کودکی درمان دارویی ندارد
ایمان زاده در خصوص درمان چاقی کودکان اظهار کرد: مشکل چاقی درمان دارویی ندارد و در ابتدا رژیم غذایی مناسب به همراه فعالیت فیزیکی از جمله پیاده روی تجویز شده و اگر نتیجه مورد نظر حاصل نشد باید از جراحی برای درمان چاقی استفاده کرد.

وی افزود: درمان چاقی با استفاده از جراحی برای افراد بالای ۱۸ سال است.

فوق تخصص گوارش کودکان برای جلوگیری از چاقی کودکان توصیه کرد: در وهله اول تغذیه سالم و استفاده نکردن از فست فودها و غذاهایی که انرژی زیادی دارند و در وهله دوم فعالیت فیزیکی مناسب در کنترل و پیشگیری از چاقی کودکان اثرگذار است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: