کد خبر: ۲۰۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 01
این عارضه یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اعضای داخلی بدن مانند کلیه‌ها، خون، سیستم اعصاب مرکزی (مغز و اعصاب)، گوارش، مغز و استخوان، غدد و چشم‌ها را می‌تواند درگیر کند؛ در بیشتر موارد بیماری لوپوس نشانه‌های پوستی دارد یا فقط در پوست بروز پیدا می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>یک عضو انجمن متخصصین پوست ایران بیماری لوپوس را یکی از بیماری‌های شایع خودایمنی دانست که با نشانه‌هایی همراه است.

به گزارش شفا آنلاین، داریوش دائر عضو انجمن متخصصین پوست ایران درباره بیماری لوپوس اظهار کرد: این عارضه یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اعضای داخلی بدن مانند کلیه‌ها، خون، سیستم اعصاب مرکزی (مغز و اعصاب)، گوارش، مغز و استخوان، غدد و چشم‌ها را می‌تواند درگیر کند؛ در بیشتر موارد بیماری لوپوس(Lupus disease) نشانه‌های پوستی دارد یا فقط در پوست بروز پیدا می‌کند.

وی درباره شیوع بیماری لوپوس اظهار کرد: در بیماری لوپوس آنتی‌بادی‌هایی در بدن علیه بافت‌های طبیعی فعال می‌شوند و این بافت‌ها را تخریب می‌کنند؛ در مواردی که این عارضه تنها نشانه‌های پوستی داشته باشد مردان و زنان به شکل مساوی به آن دچار می‌شوند و در مواردی که لوپوس سیستمیک باشد زنان بیشتر به آن گرفتار می‌شوند.

این عضو انجمن متخصصین پوست ایران افزود: مبتلایان به لوپوس حساسیت بیش از حد نسبت به نور خورشید دارند؛ در این عارضه راش‌ها یا بثورات (ضایعات) پوستی پروانه‌ای شکل در ناحیه بینی و گونه‌ها نمایان می‌شود؛ بثورات پوستی سکه‌ای شکل (دیسکوئید یا دیسکی شکل) در صورت و سر به ویژه در نواحی که دچار طاسی است و قسمت‌هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند مانند گردن، پشت دست‌ها و گوش‌ها ظاهر می‌شوند.

دائر در باره نحوه تشخیص قطعی بیماری لوپوس تأکید کرد: تشخیص قطعی این عارضه با نمونه برداری از بافت شخص و بررسی این نمونه‌ها در آزمایشگاه آسیب‌شناسی میسر می‌شود؛ مبتلایان به لوپوس باید از نور خورشید و منابع نور ماورای بنفش مانند لامپ‌های مهتابی یا کم‌ مصرف دوری کنند؛ استفاده مرتب و منظم از کرم‌های ضد‌آفتاب را در برنامه روزانه خود بگنجانند و هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند باید پوشش مناسب مانند کلاه، ماسک و عینک آفتابی داشته باشند.

روش‌های درمان بیماری لوپوس
وی درباره روش‌های درمان بیماری لوپوس تصریح کرد: در موارد خفیف این عارضه باید از کِرم‌های موضعی کورتون‌دار یا دارو‌های تنظیم کننده سیستم ایمنی(Safety system) بدن استفاده شود؛ در موارد شدید و مقاوم به درمان موضعی، مصرف دارو‌های قوی خوراکی و تزریقی به شکل طولانی مدت ضروری است و در حین درمان باید بیمار به صورت مرتب پایش شود.

این عضو انجمن متخصصین پوست ایران گفت: در مواردی که نشانه‌های پوستی در بیماری لوپوس همزمان و همراه با علائم داخلی وجود داشته باشند درمان‌ها سنگین‌تر هستند و گاه این درمان‌ها تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کنند؛ به طور کلی بیماری پوستی لوپوس چندان نگران کننده نیست و درمان پذیر است، اما در صورتی که به شکل سیستمیک و گسترده باشد نیاز به مراقبت‌های ویژه و پایش‌های مداوم و مستمر دارد.

دائر یادآور شد: در مواردی که بیماری لوپوس، نشانه‌های پوستی داشته باشد با نام DLE و در مواردی که علاوه بر پوست، اعضای داخلی بدن هم گرفتار شده باشند با نام SLE شناخته می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: