کد خبر: ۲۰۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 01
این روزها پزشکان توصیه می‌کنند برای اینکه بدنتان سالم باشد باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید چرا که با تقویت سیستم ایمنی می‌توانید از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کنید
شفاآنلاین>سلامت> تغذیه با شیر مادر به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، سلاحی مطمئن در برابر ابتلای فرد در سنین بزرگسالی به انواع بیماری هاست.

به گزارش شفاآنلاین، این روزها پزشکان توصیه می‌کنند برای اینکه بدنتان سالم باشد باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید چرا که با تقویت سیستم ایمنی می‌توانید از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کنید، حال پزشکان معتقد هستند برای اینکه سیستم ایمنی را قوی کنیم می‌توانیم با راهی ساده این کار را انجام داد، شیر مادر بهترین مواد برای تقویت ایمنی بدن است.

 قوی‌ترین حس، احساس مادرانه است که در درون بسیاری از مادران این سرزمین به وجود می‌آید، این حس از بارداری تا تولد در در فرد وجود دارد و پس از زایمان تقویت می‌شود، زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید پس از اولین شیرمادری که می‌خورد ارتباط قوی بین او و مادر به وجود می‌آید.

تغذیه با شیر مادر زیر بنای زندگی سالم

کوروش صمد‌پور متخصص(Expert) تغذیه و رژیم درمانی  در خصوص تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: در دنیا هیچ ماده‌ای مقوی‌تر از شیر مادر پیدا نمی شود و این مطلب در کلیه مجامع دنیا مطرح است؛ شیر مادر علاوه بر اینکه ماده غذایی کامل برای کودک است به علت وجود ایمونوگلوبین یا آنتی‌بادی‌ها کودک را از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها از جمله اسهال و انواع عفونت  واکسینه می‌کند و این  تفاوت بزرگ بین شیر مادر و شیر خشک است.

جلوگیری از چاقی مفرط با مصرف شیر

این متخصص تغذیه بیان کرد: فرزاندانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در آینده دچار اضافه وزن نمی‌شوند اما فرزندانی که شیر خشک مصرف می‌کنند در آینده به چاقی مفرط مبتلا خواهند شد؛ شیر مادر ماده‌ای استریل و عاری از عفونت است در حالی که شیر خشک از مراحل تولید تا مصرف ممکن است عفونتی شود و فرزند را دچار بیماری‌های مختلفی کند.

صمد‌پور افزود: فرزندانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر دچار آلرژی‌های فصلی و غذایی می‌شود همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را در مادر کاهش می‌دهد؛ زمانی که شیر مادر به فرزند داده می‌شود به هیچ ماده دیگری نیاز نیست و پزشکان تنها قطره مولتی ویتامین را توصیه می‌کنند.

وی ادامه داد: به محض زایمان، هر چه زودتر باید تماس بدنی کودک با مادر برقرار شود چرا که این تماس علاوه بر اینکه به رشد تکاملی کمک می‌کند به علت وجود آنتی‌بادی خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

آغوز شیری فوق العاده برای نوزاد

این متخصص تغذیه تماس پوست با پوست بین فرزند و مادر را جزو یکی از مهمترین کارها دانست و گفت: شیری به نام آغوز وجود دارد که بهترین ماده غذایی برای فرزند است و او را بی نیاز از هر ماده غذایی دیگر می‌کند.

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: شیر مادر بهترین ماده غذایی برای نوزاد است و باید از اولین دقایق و ساعات اولیه تولد تغذیه شروع شود و به محض تولد نوزاد در اتاق عمل یا اتاق زایمان، نوزاد روی سینه مادر قرار گیرد و ارتباط پوست با پوست بوجود آید و تغذیه کند.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: روزهای اول بعد از زایمان که شیر غلیظ و حاوی آنتی‌بادی است بهترین تغذیه برای نوزاد به شمار می‌رود؛ شیر مادر در روزهای اول دارای ماده‌ای به نام آغوز است که خاصیت غذایی بالایی از جمله آنتی‌بادی دارد و مانند یک واکسن برای نوزاد عمل می‌کند.

واکسینه شدن بدن نوزاد با شیر مادر

نیرومنش ادامه داد: در طول زندگی مادر که دچار بیماری‌های مختلف شده است باکتری‌هایی در بدن او به وجود آمده است که حین شیر دادن به فرزند منتقل می‌شود در نتیجه بدن نوزاد نسبت به بسیاری از بیماری‌های مقاوم خواهد شد.

وی افزود: زمانی که نوزاد شیر مادر را می‌مکد باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین خواهد شد که این هورمون منجر به جمع شدن رحم و از خون‌ریزی بعد از زایمان جلوگیری می‌کند؛ زمانی که مادر به فرزند شیر می‌دهد ارتباط عاطفی بین آن دو برقرار می‌شود و این ارتباط، منجر به دوستی بهتر بین آنها خواهد شد.

ایجاد ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد با مصرف شیر

این متخصص زنان و زایمان تشریح کرد: زمانی که ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند برقرار می‌شود شیر در بدن مادر زودتر جریان خواهد یافت؛ ممکن است در سه روز اول مادر شیر چندانی نداشته باشد اما بعد از گذشت 72 ساعت شیر افزایش خواهد یافت و کودک می‌تواند به خوبی از آن تغذیه کند و هیچ مادری نمی‌تواند بگوید که شیر کمی دارد.

نیرومنش گفت: مادران باید با فواصل کوتاه 2 الی 3 ساعت نوزاد خود را در آغوش بگیرد و به او شیر دهد؛ نوزاد باید 2 سال اول زندگی را با شیر مادر تغذیه کند چرا که تغذیه‌ای انحصاری است و به هیچ ماده دیگری احتیاج ندارد، تنها پس از 6 ماهگی باید از مکمل‌های غذایی استفاده کند.

وی افزود: مادران باید توجه کنند بدون استرس به فرزند خود شیر دهند و طوری لباس بپوشند که نوزاد با بدن او کاملا در تماس باشد و هر چقدر نوزاد تمایل داشت به او شیر دهند.

مادران دو قلو چگونه شیر دهند؟

این متخصص زایمان و زنان مشکلات شیردهی در مادرانی که فرزند دوقلو دارند را امری طبیعی دانست و گفت: این مادران باید بتوانند با کمک دیگران به فرزند خود به اندازه کافی شیر دهند و اگر پزشک تشخیص داد که نوزاد وزن‌گیری مناسب و ادرار کافی ندارد می‌تواند از مکمل‌های دیگر استفاده کند.

نیرومنش بیان کرد: شیر مادر تا شش ماهگی باید انحصاری باشد و مادر باید در این زمان به خود کاملا برسد تا شیر کافی داشته باشد و از استرس دوری کند، همچنین از مایعات زیادی استفاده کند؛ مادران پس از شش ماهگی می‌توانند به فرزند خود غذای مکمل بدهند اما تا 2 سالگی نباید شیر خود را قطع کنند چرا که این شیر هم در سلامت او و هم در سلامت نوزاد موثر است.

وی در پایان یادآوری کرد: شیر مادر باعث می‌شود بیماری‌های(Diseases) عفونی، گوارشی، اسهال، سرما خوردگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر از فرزند دور شود و در تمام طول عمر خود بدنی مقاوم داشته باشد؛ همچنین باعث می‌شود ناسازگاری با محیط در کودک کمتر شود تا بهتر بتواند مشکلات روحی و روانی اجتماعی خود را برطرف کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: