کد خبر: ۲۰۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
کارشناسان بهداشتی درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افراد به میزان بسیار کم از ضد آفتاب‌ها استفاده می‌کنند که سبب می‌شود حفاظت پوست آن‌ها در برابر آفتاب کمتر از ۵۰ درصد شود
شفا آنلاین>سلامت>خسیس بودن در استفاده از برخی محصول‌های بهداشتی همچون کرم‌های ضد افتاب ضرری دوچندان برای سلامت بدن دارد.

به گزارش شفا آنلاین، کارشناسان بهداشتی در جدیدترین پژوهش‌ های خود دریافتند افراد به میزان بسیار کم از ضد آفتاب‌ ها استفاده می‌کنند که سبب می‌شود حفاظت پوست آن‌ها در برابر آفتاب کمتر از ۵۰ درصد شود.

محققان در پژوهش‌های خود دریافتند حتی با وجود استفاده از کرم‌های ضد آفتاب(Sunscreens) با spf ۵۰ درصد باز هم امکان آسیب پوستی وجود دارد، زیرا افراد به میزان کافی از کرم یا اسپری‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند.

همچنین عده زیادی از افراد تنها یک بار در طول روز از این محصول بهداشتی استفاده می‌کنند درصورتی که در زمان مواجه مستقیم با نور آفتاب هر دو ساعت کرم بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن باید تجدید شود.

کارشناسان میزان ۲ میلی گرم کرم ضد آفتاب برای هر سانتی متر مربع از پوست را توصیه می‌کنند، اما افراد به طور معمول تنها ۷ دهم میلی گرم را مورد استفاده قرار می‌دهند.

آزمایش بر روی میزان نیاز بدن به مصرف استاندارد کرم ضد آفتاب به وسیله دانشمندان دانشگاه کالج لندن انجام شده است.

داوطلبان پس از استفاده روتین از کرم ضد آفتاب مورد عکس برداری ویژه قرار گرفته اند و دانشمندان میزان آسیب پذیری پوست آن‌ها دربرابر اشعه‌های خورشید را بررسی کرده اند.

کارشناسان اعتقاد دارند وقتی مصرف کنندگان برچسب نحوه مصرف کرم ضد آفتاب را می‌خوانند تنها کرم را برروی پوست خود استفاده می‌کنند بی آنکه به این موضوع توجه کنند که چه میزان ضخامت از کرم مورد نیاز است.

ضخامت مصرفی از کرم یا اسپری ضد آفتاب حتی از میزان SPF آن هم با اهمیت‌تر است؛ ضخامت کم کرم ضد آفتاب مورد استفاده روی پوست سبب آفتاب سوختگی، تیره شدن رنگ پوست و درنهایت ایجاد چین و چروک روی آن می‌شود.

پروفسور آنتونی یانگ پژوهشگر این تحقیق از دانشگاه کالج لندن میزان استفاده کافی از کرم ضد آفتاب را به این شکل توضیح می‌ده؛  به طور تقریبی به میزان نیمی از قاشق چایخوری برای هر بازو، ناحیه سرو گردن و به اندازه یک قاشق چای خوری برروی هرپا، پشت و روی آن مورد نیازاست.

یک زن بزرگسال در تعطیلات ساحل دریا چنانچه کل روز را درفضای باز و مجاورت نور خورشید به سر می‌برد حداقل سه بار باید استفاده ازکرم ضد آفتاب خود را تجدید کند، که میزان مصرف آن حدود ۱۰۰ میلی لیتر می‌شود.

این میزان برای مردان بزرگسال حدود ۱۲۰ میلی لیتر در روز است و کارشناسان یکی از دلایل استفاده کم از کرم ضد آفتاب به وسیله افراد را هزینه خرید کرم‌های آرایشی بهداشتی در جهان و بالا بودن نسبی نرخ این محصول‌ها اعلام کرده اند که سبب خسیس شدن در استفاده به اندازه می‌شود.

همچنین برخی بانوان به دلیل استفاده از محصول‌های آرایشی، چون کرم پودر از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند؛ با وجود اینکه درترکیب برخی محصول‌های آرایشی، چون کرم پودر خاصیت کرم ضد آفتاب نیز وجود دارد، اما این محصول‌ها هرگز کارایی کرم ضد آفتاب به تنهایی را ندارند و نمی‌توانند جایگزینی قابل اعتماد برای آن باشند.

در دانش پزشکی میزان SPF ۱۵ برای محافظت از بدن کافی است، اما وضعیت آب و هوایی، گرمای کره زمین، بالا بودن شدت اشعه‌های خورشیدی، انجام درمان هایی، چون برطرف کردن جوشگاه‌ها برروی صورت و ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی، چون پسوریازیس سبب می‌شود تا به کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتری نیاز باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از آسیب پوستی افزون بر استفاده از کرم ضد آفتاب، افراد از لباس‌های پوشیده، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند.

یکی از آسیب پذیرترین بخش‌ها درصورت که معمولاً به وسیله افراد فراموش می‌شود تا با کرم ضد آفتاب محافظت شود پشت پلک‌ها و ناحیه بین چشم تا ابرو‌ها است.

یکی از بیماری‌های بسیار شایع و خطرناک، سرطان پلک چشم از دسته بیماری‌های سرطان پوست یا همان ملانوما(Melanoma)ست؛  این بیماری به شدت گسترش پذیراست و به سادگی مغز را درگیر می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند افراد بر محافظت از پوست لطیف پلک چشم و ناحیه بین چشم تا ابرو از کرم‌های ضد آفتاب بی ضرر برای آن مناطق استفاده کنند.

یکی دیگر از راه‌های محافظت از این ناحیه صورت استفاده از عینک آفتابی با شیشه استاندارد و فریم بزرگ است که تا ناحیه استخوان ابرو چشم‌ها را بپوشاند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: