کد خبر: ۲۰۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
میانگین مشارکت کشوری برای اهدای خون حدود 26 در هزار نفر است، این رقم در استان یزد بیشتر و قریب 36 در هزار نفر است، با این وجود هنوز هم مشارکت اندک بانوان یزدی در امر اهدای خون یک مسئله جدی است که باید با آسیب‌شناسی و فرهنگ‌سازی این مشارکت را ارتقا بخشید

شفا آنلاین>سلامت>بانوان یزدی در قیاس با میانگین کشوری مشارکت اندکی در موضوع اهدای خون دارند و این در حالی است که مشارکت در امور خیر در بین یزدی‌ها زبانزد عام و خاص است.

به گزارش شفا آنلاین:البته مشارکت مطلوب و روزافزون آقایان یزدی در اهدای خون باعث شده تا انتقال خون یزد همواره در بسیاری از شاخص‌های خون و فراورده‌های خونی جزو استان‌های برتر کشور باشد؛ به عنوان نمونه در حالی که میانگین مشارکت کشوری برای اهدای خون حدود 26 در هزار نفر است، این رقم در استان یزد بیشتر و قریب 36 در هزار نفر است، با این وجود هنوز هم مشارکت اندک بانوان یزدی در امر اهدای خون یک مسئله جدی است که باید با آسیب‌شناسی و فرهنگ‌سازی این مشارکت را ارتقا بخشید.

 یکی از بانوان یزدی که تاکنون هیچ بار اقدام به اهدای خون نکرده است، در این باره به می‌گوید: هر چند تاکنون چنین دغدغه‎‎ای در بین خانواده من وجود نداشته است ولی به دلیل شایع بودن موضوع کم‌خونی در بین بانوان، بسیاری از زنان یزدی و گاهاً سرپرست خانواده<Head of the family> با موضوع اهدای خون مخالفت می‌کنند.

«مریم هدایتی» دیگر بانوی یزدی نیز علت عدم اهدای خونش تاکنون را به همین دلیل یعنی عارضه کم‌خونی ذکر می‌کند و می‌گوید: حتی برای اهدای خون به مرکز انتقال خون مراجعه کردم ولی اعلام کردند که به علت کم خونی شدید نمی‌توانم اهدای خون داشته باشم و خوشبختانه از همین طریق نیز متوجه کم‌خونی خودم شدم.

رویا غفوری، نیز صراحتاً بیان می‌کند که از خون دادن می‌ترسد و اصولاً در هنگام مشاهده خون <See blood>احساس ناخوشایندی به وی دست می‌دهد.

از سوی دیگر کاظم هلیچه، یکی از شهروندان یزد با بیان این که تاکنون بیش از 20 مرتبه اقدام به اهدای خون کرده است، اظهار می‌کند:  این اقدام را از زمان جنگ تحمیلی تاکنون همواره انجام می‌دهم و خوشبختانه حال جسمی خوبی نیز دارم.

محمد یادگاریان هم در رابطه با اهدای خون می‌گوید: سال گذشته برای اهدای خون مراجعه کردم ولی با توجه به انجام عمل آندوسکوپی از سوی پزشک مرکز انتقال خون برای این اقدام منع شدم ولی امسال در اولین فرصت برای این امر خیر که می‌تواند جان بیماران نیازمند را نجات دهد حتما اقدام خواهم کرد.

مشارکت 2.7 درصدی بانوان یزدی در اهدای خون
 

مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به مشارکت پایین بانوان یزدی در موضوع اهدای خون، اظهار کرد: این وضعیت در حالی است که 70 درصد بانوان یزدی به لحاظ جسمی توانایی اهدای خون را دارند.

نقی تقوایی تصریح می‌کند: در حالی میزان مشارکت بانوان در کشور 6 درصد اعلام شده که این رقم در یزد تنها 2.7 درصد و بسیار پایین است و این در حالی است که برآوردهای ما حکایت از این دارد که 70 درصد بانوان یزدی توانایی اهدای خون را دارند.

وی با اشاره به روند رو به رشد مشارکت یزدی ها در اهدای خون به صورت کلی، اظهار می‌کند: به ازای هر هزار نفر یزدی، 36 نفر اهداکننده خون هستند ولی این آمار در متوسط کشوری 27 در هزار نفر است.

این مسئول، 63 درصد اهداکنندگان یزدی را اهداکنندگان مستمر معرفی می‌کند و می‌گوید: به عبارتی این مراجعه‏‌کنندگان هر سال حداقل بیش از دو مرتبه اقدام به اهدای خون می‌کنند که هر ساله نیز به مناسبت‌های مختلف و مرتبط، از آنها تقدیر می‌کنیم.

تقوایی نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم به ویژه بانوان یزدی در امر اهدای خون را یادآور می‌شود و عنوان می‌کند: این مهم از طریق اطلاع رسانی و اطمینان دادن به افراد در تضمین سلامتی آن ‎ ها به واسطه اهدای خون می‌‏تواند منجر به افزایش مشارکت عمومی شود.

وی همچنین با اشاره به این که بسیاری از بانوان معتقد هستند که کم‌خونی دارند و این موضوع را علت عدم مراجعه خود برای اهدای خون اعلام می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: تمامی مراجعان به مراکز انتقال خون قبل از اقدام به اهدای خون از سوی پزشک مرکز مورد معاینه جسمی قرار می‌گیرند و در صورت منع اهدای خون از این امر ممانعت می‌شود.

کمترین ضایعات خونی در یزد

مدیر کل انتقال خون استان در مورد مراکز فعلی انتقال خون در استان نیز می‌گوید: دو مرکز در شهرستان یزد و دو مرکز نیز در شهرستان‏های میبد و اردکان فعالیت دارند و علاوه بر این نیز دو تیم سیار به صورت موردی به شهرستان‏های مختلف استان مراجعه می‌‏کنند.

به گفته وی، به طور معمول از هر کیسه خون سه فرآورده شامل پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز استحصال می‌شود که هر کدام در شرایط خاصی نگهداری می ‎ شوند و عمر مفید هر کدام نیز متفاوت است؛ به عنوان نمونه گلبول قرمز 35 روز، پلاکت سه تا پنج روز و پلاسما به مدت دو سال قابلیت نگهداری دارند.

تقوایی در این باره با اشاره به ضایعات کمتر از چهار درصدی محصولات خونی در استان، یزد را از این لحاظ جزو استان‌های سرآمد با کمترین ضایعات در این حوزه برمی‌شمارد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: