کد خبر: ۲۰۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
سیب‌زمینی خوراکی نسبتا ارزانی است که حاوی موادمغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی همچون ویتامین A و ویتامین C است
شفاآنلاین>سلامت> سیب‌زمینی نوعی خوراکی است که سال‌هاست مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند. سیب‌زمینی خوراکی نسبتا ارزانی است که حاوی موادمغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی همچون ویتامین A و ویتامین C است که تاثیر فراونی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون دارد.

به گزارش شفاآنلاین، همچنین سیب‌زمینی(potato) به‌دلیل داشتن کربوهیدرات فراوان برای رژیم غذایی ورزشکاران نیز بسیار مناسب است. درادامه با خواص سیب‌زمینی بیشتر آشنا می‌شوید.

حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب‌زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار موثر است. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند. فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار موثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی‌استخوان می‌شود.

تامین ماده مغذی کولین

سیب‌زمینی حاوی ماده مغذی مفید و مهمی به‌نام کولین است. کولین به بهبود حرکت ماهیچه، تغییر خلق‌وخو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند. مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی، تسهیل انتقال امواج عصبی، کمک به‌جذب چربی و رشد اولیه مغز نیز می‌شود. یک سیب‌زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این‌ درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.

پیشگیری از سرطان

سیب‌زمینی حاوی اسید فولیک است. اسید فولیک نقش مهمی در سنتز و بازسازی DNA دارد و به‌همین‌خاطر از تشکیل انواع سلول‌های سرطانی که معمولا به‌دلیل جهش در DNA به‌وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی ، ریسک ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ را کاهش می‌دهد. ویتامین C و کوئرستین موجود در سیب‌زمینی مشابه خواص آنتی‌اکسیدان‌هاست و از آسیب سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

کنترل وزن

فیبر از فاکتورهای مهم در کنترل وزن است. فیبر در دستگاه گوارش فشرده می‌شود. با توجه به‌اینکه سیب‌زمینی حاوی فیبر است، مصرف آن موجب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود؛ به‌همین‌ خاطر فرد مدت ‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند و درنتیجه، کالری دریافتی نیز کمتر می‌شود.

محافظت از پوست

کلاژن سیستم پشتیبان پوست است. ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان از آسیب سلول‌های پوست در برابر آفتاب، آلودگی و سیگار(Cigarette) کمک جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C موجب کاهش چین‌وچروک و بهبود بافت پوست هم می‌شود.

تنظیم فشار خون

به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم‌ غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد. پتاسیم باعث گشادشدن عروق خونی می‌شود. براساس تحقیقات و آزمایش‌های مرکز ملی سلامت و تغذیه کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در سیب‌زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشارخون تاثیر می‌گذارد.

سلامت قلب

سیب‌زمینی فاقد کلسترول و سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است که برای سلامت قلب بسیار مفیداست. همان‌طور که گفته شد، سیب‌زمینی سرشار از فیبر است که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و همین مساله منجربه کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی نیز می‌شود. تحقیقات انجام‌شده در مرکز ملی سلامت و تغذیه نشان می‌دهد، افزایش پتاسیم و کاهش سدیم دریافتی در رژیم‌ غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

تنظیم سوخت و ساز

سیب‌زمینی منبع غنی ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تامین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه خود را تامین کند. ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: