کد خبر: ۲۰۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
این وعده رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو است که در میانه نگرانی‌های امروزه از احتمال کمبود دارو روزنه های امید را در دلها روشن می‌کند. وعده ای که اگر جامه عمل به خود گیرد بیم بحران دارویی سال‌های نه چندان دور را از اذهان دور می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> «با اطمینان می‌گویم که اگر دولت به ما اعتماد کند و مشکل نقدینگی را حل کند مشکلی برای تامین دارو نخواهیم داشت...»؛

به گزارش شفاآنلاین، این وعده رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو است که در میانه نگرانی‌های امروزه از احتمال کمبود دارو روزنه های امید را در دلها روشن می‌کند. وعده ای که اگر جامه عمل به خود گیرد بیم بحران دارویی سال‌های نه چندان دور را از اذهان دور می‌کند.

ناصر ریاحی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها دوباره برگردد و بحران دارویی سال 92 اتفاق بیفتد آیا این آمادگی در شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات وجود دارد که با تحریم‌ها مقابله کند و کمبود و بحران به وجود نیاید؟ گفت: «نگرانی اصلی ما کمبود نقدینگی است و وزارت بهداشت هم در جریان این مشکل است؛ بنابراین اگر این مشکل را حل کنند ما راه حل کمبودها را پیدا می‌کنیم.»

باید پول در زمان مناسب به دست ما برسد
وی افزود: «نباید فراموش کنیم که دارو از فهرست تحریم‌ها مستثنا است و ما می‌توانیم با استفاده از مکانیزم‌های مختلفی که راهکار آن را واردکنندگان دارو و تجهیزات بلد هستند، پول را به دست تولیدکنندگان محصول برسانیم و نیازهای خود را تامین کنیم. کما اینکه تجربه سال‌های نه‌چندان دور نیز در این زمینه وجود دارد و می‌تواند به ما در این راه کمک کند.»

ریاحی اضافه کرد: «با اطمینان می‌گویم که ما مشکلی(problem) برای رساندن پول و حواله به تولیدکنندگان خارجی و تامین نیازهای خود نداریم ولی باید پول در زمان مناسب به دست ما برسد. البته یک شرط اساسی در این ‌بین وجود دارد و آن این است که دولت مکانیزم‌های واردکنندگان را بپذیرد.»

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در توضیح مکانیزم‌ها گفت: «مکانیزم‌ها راهکارهای پیچیده‌ای نیستند. برای مثال ما درخواست کردیم که مقداری وجه به‌صورت اختصاصی در یکی از بانک‌های اروپایی که با ایران تعامل خوبی دارد سپرده کنیم تا نیازی به LC و گشایش اعتبار پیدا نکنیم تا در مواقع نیاز این بانک با یک تلکس دستور پرداخت مبلغ خرید را از محل آن اعتبار بدهد و دیگر مشکلی برای گردش مالی پیدا نکنیم؛ بنابراین راه‌های متفاوتی برای این منظور وجود دارد که اگر دولت به ما اعتماد کند می‌توانیم از این طریق مشکلات را حل کنیم.»

ریاحی در واکنش به نامه رئیس سازمان غذا و دارو به شرکت‌های واردکننده دارو و مواد اولیه و تهدید آنها به قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان غذا و دارو در صورت عدم تامین به‌موقع مواد اولیه و دارو در زمان تحریم‌ها، گفت: «این نوعی تاکتیک است که از طرف سازمان در پیش گرفته شده ولی مخاطب اصلی این نامه شرکت‌های خارجی مانند کمپانی LGهستند که تامین‌کننده مواد اولیه بوده و قصد دارند فروش مواد را به ایران قطع کنند. منتها این روند تغییری در شرایط موجود به وجود نخواهد آورد.»

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی تهران افزود: «متاسفانه این مجموعه‌ها شرکت‌های بزرگی هستند که به احتمال زیاد دوباره به بازار ایران باز خواهند گشت و ما در گذشته نیز این اتفاقات این‌چنینی را شاهد بوده‌ایم؛ زیرا این شرکت‌ها به دلیل کیفیت و قیمت (Price)مناسب بازار ایران را در اختیار دارند؛ بنابراین می‌توان به یقین گفت که این نامه خطاب به نمایندگان شرکت‌های خارجی صادر شده و نه ایرانی.»

ریاحی با بیان اینکه نیازی به نوشتن این نامه نبود، اضافه کرد: «از دیدگاه ما شرکت‌های ایرانی می‌توانند راه‌هایی را برای این مشکلات پیدا کنند. ولی شاید سازمان با این اقدام خواسته تا اقدام پیش‌دستانه‌ای انجام داده باشد. ولی می‌توان گفت که اقدام سازمان غذا و دارو در این خصوص عجولانه بوده و واردکنندگان می‌توانستند با شرکت‌های خارجی مذاکره کرده و مشکل را حل کنند.»

وی افزود: «آن‌طور که عنوان شد این درخواست از طرف فعالان اقتصادی مطرح بوده اما به اعتقاد ما این اقدام نباید صورت می‌گرفت زیرا هر بخشی نماینده و مسئول مربوط به خود را دارد و باید از آنها می‌خواستند تا برای حل این مشکل با شرکت‌ها مذاکراتی انجام دهند. بخصوص در موضوع کمپانی LG که صادرات ماد اولیه بطری سرم به ایران را قطع کرد که می‌توانستیم مشکل را با مذاکره حل کنیم.»

زبان تهدید به‌صلاح نیست
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: «ما اقداماتی ازاین‌دست را در گذشته نیز انجام داده‌ایم. برای مثال در گذشته یک شرکت سوئیسی صادرات محصولات خود را به ایران قطع کرد و ما به‌اتفاق رئیس وقت سازمان غذا و دارو (آقای دکتر شیبانی) به این کشور رفتیم و در مذاکرات آنها را قانع کردیم که این محصولات مصرف انسان دوستانه دارد و مشکل حل شد. روش مذاکره و حل مشکل هم به این طریق بود که از یک شرکت اتریشی نامه‌ای به شرکت دیگر بردیم با این مضمون که اگر ایرانی‌ها نتوانند پول را پرداخت کنند ما آنها را تضمین می‌کنیم و با این ترفند توانستیم نیاز خو را تامین کنیم؛ بنابراین امروز هم می‌توانیم اختلافات را حل کنیم ولی مسئولان سازمان زبان تهدید را صلاح می‌دانند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا شرکت‌های خارجی بازار ایران را ترک می‌کنند؟ گفت: «خوشبختانه تا امروز بازگشت تحریمی اتفاق نیفتاده که شرکتی مجبور به ترک بازار ایران شود ولی در حوزه کاری ما هستند کمپانی‌هایی که قبل از این به‌صورت اعتباری با ما معامله می‌کرد و جنس برای ما می‌فرستاد ولی امروز اعلام کرده‌اند که زمان ثبت سفارش باید مبلغ قرارداد پرداخت شود و در تماس با ما اعلام می‌کنند که اگر تحریم‌ها بازگردد راه انتقال پول بسته خواهد شد و آنها نمی‌توانند به پول خود دسترسی پیدا کنند. البته آنها اعتبار شرکت‌های ایرانی را قبول دارند و ما سعی خواهیم کرد تا در مذاکرات با این شرکت‌ها راهکاری برای این مشکل پیدا کنیم.»

ریاحی با اشاره به حذف ارز دولتی مواد اولیه و واسطه‌ای برخی محصولات، گفت: «امروز ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه عام مانند مواد واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانه‌ها حذف شده و دلیل این اتفاق هم این است که این مواد با ارز 4200 تومانی وارد می‌شدند و زمانی که تولید اتفاق می‌افتاد این محصولات را صادر می‌کردند و ارز حاصل از این روند را در بازار آزاد می‌فروختند و این منجر به گردش ارز در بازار و به دست آوردن سودهای کلان برای برخی شده بود که شبهاتی را هم ایجاد به وجود آورد.»

وی ادامه داد: «اما این اتفاق برای دارو نیفتاد و اختیار تصمیم‌گیری در خصوص هر ماده اولیه‌ای که مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی بود به وزارت بهداشت داده شد. ولی اطلاعیه وزارت صمت در خصوص رفتن مواد اولیه و ماشین‌آلات به گروه دو ارزی شبهاتی را به وجود آورد ولی این استثنا همچنان برای اقلام تحت پوشش وزارت بهداشت قرار داده شد که بایستی وزارت بهداشت این توضیح را می‌داد که محصولات این وزارتخانه از این بخشنامه مستثنا است.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: