کد خبر: ۲۰۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 30
خوردن برخی غذاها بعد از ورزش می‌تواند به بدن آسیب برساند. مواد غذایی که مصرف آن‌ها اصلا بعد از ورزش توصیه نمی‌شود

شفا آنلاین>سلامت>خوردن غذاهایی که نمک زیادی دارند بعد از ورزش مناسب نیست. برای تامین پتاسیم از دست رفته از مواد طبیعی مانند موز استفاده کنید و چیپس یا اسنک‌های پرنمک مصرف نکنید.

به گزارش شفا آنلاین: بعد از ورزش بدن نیاز به ریکاوری و جایگزین کردن انرژی دارد. بعضی مواد غذایی برای مصرف بعد از ورزش مناسب هستند اما مصرف برخی مواد غذایی اصلا توصیه نمی‌شود.

 خوردن برخی غذاها بعد از ورزش می‌تواند به بدن آسیب برساند. مواد غذایی که مصرف آن‌ها اصلا بعد از ورزش توصیه نمی‌شود عبارتند از:

۱- شیک‌های حاوی شکر و مواد قندی:

معمولا ورزشکاران بعد از ورزش شیک‌های پروتئینی مصرف می‌کنند. پودرهای پروتئینی که با آن‌ها این نوشیدنی‌ها تهیه می‌شود گاهی اوقات حاوی شکر هستند باید به این مسئله دقت کنید به نوشیدنی شکردار مصرف نکنید.

۲- مواد غذایی فراوری شده:

مواد انرژی‌زایی که فراوری شده‌اند را مصرف نکنید. سعی کنید میان وعده‌هایی که شیرینی، شکر تصفیه شده و شکر طبیعی زیاد به آن‌ها اضافه شده مصرف نکنید می‌توانید به جای آن موزف توت‌ها و مغزها را مصرف کنید.

۳- غذاهای حاوی کربوهیدرات کم:

همان طور که پروتئین مهم است مصرف کربوهیدرات نیز اهمیت دارد. خوردن کربوهیدرات باعث می‌شود که کلیکوژن مصرف شده جایگزین شود. موز، توت فرنگی، بلوبری و کیوی منابع خوب کربوهیدرات هستند بهتر است از این منابع کربوهیدرات طبیعی به جای پاستا و نان استفاده کنید.

۴- نوشیدنی‌های ورزشی:

خوردن هر روزه نوشیدنی‌های ورزشی برای ورزشکاران معمولی مناسب نیست. ورزشکاران خیلی حرفه‌ای مانند دوندگان ماراتن بهتر است از این نوشیدنی‌ها استفاده کنند. نوشیدنی‌های ورزشی شکر و مواد معدنی زیادی دارند. به جای این نوشیدنی‌ها آب، آب نارگیل و نوشیدنی‌های پروتئینی سالم مصرف کنید.

۵- غذاهای فرآوری شده پرنمک:

خوردن غذاهایی که نمک زیادی دارند بعد از ورزش مناسب نیست. برای تامین پتاسیم از دست رفته از مواد طبیعی مانند موز استفاده کنید و چیپس یا اسنک‌های پرنمک مصرف نکنید.

۶- غذاهای سرخ شده:

بعد از ورزش باید غذاهای سالم که مواد غذایی لازم بدن را تامین می‌کنندد مصرف کنید. غذاهایی که چربی زیادی دارند مناسب نیستند. به جای غذاهای سرخ شده غذای بخارپز شده یا کباب شده بخورید. سبزیجات گریل شده، سیب زمینی کباب شده و برنج بخارپز شده برای تامین انرژی بدن مناسب هستند.


۷- کافئین:

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه قبل از ورزش برای بالا بردن انرژی <Enhancing energy>خوب هستند اما بعد از ورزش بهتر است مصرف نشوند. کافئین ممکن است باعث کم شدن آب بدن می‌شود بنابراین برای تامین آب بدن از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید.

کافئین هرمون استرس را نیز ا فزایش می‌دهد. هرمون استرس زیاد باعث اختلال در سیستم قلبی – عروقی می‌شود و به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.

۸- هیچ چیز نخوردن:

بهتر است بعد از ورزش حتما یک میان وعده داشته باشید و انرژی لازم را به بدن وارد کنید.برنا

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: