کد خبر: ۲۰۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 29
کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی فرد ایفا می کند، این عضو مهم بدن مواد سمی و ناخالصی را از خون خارج و به حفاظت سلامت بدن کمک می کند
شفاآنلاین>سلامت> نمودار شیوع بیماری هپاتیت در کشور در حالی روند صعودی پرشتاب به خود گرفته است که بسیاری از افراد جامعه به ویژه نسل جوان از راه های انتقال آن هیچگونه اطلاع و آگاهی ندارند.

به گزارش شفاآنلاین، کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی فرد ایفا می کند، این عضو مهم بدن مواد سمی و ناخالصی را از خون خارج و به حفاظت سلامت بدن کمک می کند.

این ارگان مهم بدن، همچنین مسئولیت ذخیره سازی انواع قندها و ارسال مواد تولیدی به محل های مورد نیاز بدن، تنظیم سوخت و ساز و تولید انواع مواد مفید برای سلامتی بدن را برعهده دارد.

هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد و در میان مردم عوام به یرقان و زردی مشهور است که مهم ترین عوامل ایجادکننده آن ویروس ها هستند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی(who) هم اکنون 325 میلیون نفر در جهان به هپاتیت نوع ویروسی مبتلا هستند که همه ساله 6 تا 10 میلیون نفر نیز به شمار مبتلایان در جهان افزوده می شود.

از سال 2013 یک میلیون نفر مبتلا به بیماری هپاتیت نوع C تحت درمان قرار گرفتند و از طرفی 80 میلیون نفر نیز مبتلا به این نوع بیماری در جهان شناسایی شده اند که از این تعداد حدود یک میلیون نفر تحت درمان(Treatment) هستند.

آمارها نشان می دهد 240 میلیون نفر در جهان نیز مبتلا به هپاتیت نوع B هستند که این موضوع از لزوم آموزش و اطلاع رسانی روز افزون در ارتباط با انواع بیماری هپاتیت حکایت دارد.
به گفته سید مؤید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران هم اکنون یک میلیون و 400 هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت B و بین 200 تا 300 هزار نفر به نوع C این بیماری گرفتار هستند.

وی اظهار کرده بود که هپاتیت B بیماری عفونی ویروسی بوده و یکی از جدی‌ترین انواع هپاتیت محسوب می شود که در بسیاری از بیماران در ابتدای آلودگی و عفونت اولیه اثری از نشانه‌های بیماری دیده نمی‌شود.

مهرداد 34 ساله نیز یکی از بیماران بستری در بیمارستان ولی عصر(عج) شهر زنجان است که به گفته خودش، با علایم تهوع ، استفراغ، درد در ناحیه شکم و زردی به پزشک و سپس متخصص مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش ها مشخص شد که هپاتیت دارد و باید تحت درمان های لازم قرار بگیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط گفت: با توجه به آمارهای اعلام شده در کشور 50 درصد معتادان تزریقی به هپاتیت نوع C مبتلا هستند.

دکتر داود رحمانی افزود: هپاتیت یک بیماری التهابی بافت کبد است و به دلایل مختلفی از جمله ویروس ها، مصرف الکل، بیماری های خود ایمنی، مصرف مواد غذایی نامناسب و بیماری های متابولیک ایجاد می شود.

وی بیان کرد: برخی هپاتیت ها، واگیر یعنی مسری و برخی غیر واگیر، بوده و در صورت ابتلای فرد به هپاتیت در مراحل پیشرفته تر و عدم درمان بهنگام به نارسایی کبد و در نهایت از کار افتادن این عضو مهم و در نهایت به لزوم پیوند منجر می شود.

رحمانی افزود: بر این اساس از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) تا سال 2030 برنامه هایی به تمامی کشورها برای ریشه کنی بیماری هپاتیت از قبیل انجام واکسیناسیون، تشویق مردم برای انجام آزمایش های داوطلبانه و دسترسی راحت به خدمات مورد نیاز اعلام شده است.

وی ابراز کرد: بیماری(Sickness) هپاتیت به نوع A، B ، C ،E تقسیم بندی می شود و در این میان به لحاظ اهمیت ویژه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای هپاتیت های نوع B و C برنامه ریزی های لازم را لحاظ کرده است.

رحمانی گفت: روش های انتقال بیماری هپاتیت نوع B و C به طور عمده از طریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی، مادر به جنین و استفاده از تیغ و سرنگ مشترک است.
این مسئول بهداشتی، علائم عمومی، این نوع بیماری را خستگی، احساس ناراحتی شکم، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، زردی و تب اعلام کرد.

وی بیان کرد: هپاتیت های نوع A و E قابل پیشگیری است و در این میان رعایت موازین بهداشت فردی، شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون، مصرف آب و غذای سالم و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری آن نقش بسزایی دارد.

وی ابراز کرد: روابط جنسی محافظت شده، استفاده از سرنگ استریل، عدم استفاده از وسایل شخصی مشترک و انجام واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به هپاتیت نوع B و C بسیار موثر است.

رحمانی افزود: هپاتیت نوع B واکسن دارد که تزریق آن از سال 72 در سطح کشور آغاز شده و هم اکنون پوشش 100 درصدی به وقوع پیوسته که این واکسن برای نوزادان صفر، 2، چهار و 6 ماهه تزریق می شود.

وی یادآوری کرد: از طرفی واکسناسیون هپاتیت نوع B نیز از سال 71 برای متولدین سال 68 در استان انجام گرفته است.

وی، گروه های پر خطر ابتلا به بیماری هپاتیت را افراد دارای رفتار پر خطر جنسی، مصرف کنندگان مواد مخدر، نوزادان مادران مبتلا به هپایت B و C ، همسران افراد مبتلا به هپاتیت های ویرسی، افراد دارای بافت عضو پیوندی، موارد تاتو و خالکوبی، بیماران هموفیلی، تالاسمی و دریافت کنندگان فرآورده های خونی قبل ازسال 75 عنوان کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: کارکنان سیستم بهداشتی، پرسنل نیروی انتظامی، زندان ها، امدادگران سوانح و حوادث، کارکنان آزمایشگاه ها، کارشناسان آزمایشگاه های جنایی و صحنه جرم، آرایشگران و رفتگران نیز در معرض این بیماری قرار دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد : مرکز مشاوره بیماری های رفتار این مرکز در خیابان جمهوری اسلامی شهر زنجان واقع شده و همه روزه پذیرای بیماران مشکوک و قطعی است و خدمات ویزیت، واکسیناسیون، مشاوره به صورت رایگان انجام می شود.

دبیر پویش مبارزه با بیماری هپاتیت استان زنجان نیز هدف از تشکیل این پویش را مبارزه با بیماری هپاتیت و تلاش در جهت ریشه کنی آن تا سال 2030 ذکر کرد.

محمد جواد محمدی افزود: هم اکنون در کشورمان با راه اندازی شبکه ملی هپاتیت کارهای گسترده ای برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در این ارتباط انجام می گیرد و در این استان نیز اقداماتی لحاظ شده است.

وی بیان کرد: هپاتیت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که در این میان هپاتیت های B و C اهمیت زیادی دارد، به دلیل آنکه 90 درصد هپاتیت های ویروسی این 2 نوع را شامل می شود.

دبیر پویش مبارزه با بیماری هپاتیت استان زنجان نیز ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی(WHO) از هر 10 فرد مبتلا به بیماری هپاتیت، 9 نفر از بیماری خود اطلاعی ندارند و شعار امسال روز جهانی هپاتیت نیز به شناسایی افراد مبتلا تاکید دارد.

محمدی افزود: هدف سازمان بهداشت جهانی و پویش این است که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف، افراد در معرض خطر شناسایی و یا با اطلاع رسانی صحیح در پیشگیری از این بیماری عمل شود.

وی اظهار کرد: بر خلاف تصور، مرگ و میر ناشی از بیماری هپاتیت از بیماری ایدز نیز بیشتر و این موضوع مهم بیانگر توجه روز افزون و اولویت بندی در برنامه های بهداشت و درمان است.
دبیر پویش مبارزه با بیماری هپاتیت استان زنجان ادامه داد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی از هر سه مبتلا به سرطان کبد 2 نفر آنان به علت ابتلای به بیماری هپاتیت بوده و این در حالی است که این نوع سرطان نیز در کشورمان در حال افزایش است.

وی بیان کرد: متاسفانه آنگونه که باید و شاید اطلاع رسانی مناسب و اثربخشی در ارتباط با این نوع بیماری و راه های پیشگیری از آن در بین عموم انجام نشده است.

محمدی افزود: متولیان امر معاونت بهداشتی عنوان کردند که کارها و اطلاع رسانی مربوط این موضوع، بر عهده این واحد بوده و نیازی به انجام کارهای مشابه دیگری نیست در حالی که در روز جهانی هپاتیت هیچ نوع آگاهی بخشی در سطح شهر و عمومی انجام نشده است.

وی ابراز کرد: عموم مردم حتی اطلاع ندارند که این بیماری به راحتی از راه بزاق دهان و از طریق استعمال قلیان به علت استفاده مشترک از سر قلیان از جمله عمده ترین راه های انتقال هپاتیت است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

دبیر پویش مبارزه با بیماری هپاتیت استان زنجان ادامه داد: بیماری هپاتیت در زندان ها و غربالگری افراد در معرض خطر اهمیت زیادی دارد چرا که بی توجهی به این امر عواقب جبران ناپذیری دارد که پس از آزادی فرد و در صورت حامل ویروس می تواند دیگران را نیز مبتلا کنند.
وی اظهار داشت: زندان ها به دلیل تراکم بالای جمعیتی، وضعیت نامناسب بهداشتی و مسائل دیگر از مکانهای مهم در افرایش بیماری هپاتیت است.

محمدی افزود: بطور کلی هم زنان و مردان در خطر ابتلا به بیماری هپاتیت قرار دارند اما در این میان زنان بدلیل ارتباطات جنسی نامطمئن بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی بیان کرد: بیماری هپاتیت نوع C قابل درمان و در واقع قابل ریشه کنی است که درمان های سه ماهه برای مبتلایان انجام می گیرد و نوع B آن نیز با دریافت واکسن قابل پیشگیری است و در صورت ابتلا درمان های کنترل کننده وجود دارد.

دبیر پویش مبارزه با بیماری هپاتیت استان زنجان ادامه داد: شناخت و آگاهی از راه های انتقال این نوع بیماری در پیشگیری از آن نقش بسزایی دارد و متاسفانه نبود همکاری های بین بخشی موجب شده، آنگونه که باید و شاید اطلاع رسانی کافی انجام نگیرد و این خلاء مهم محسوب می شود.

28 جولای مصادف با 6 مرداد از سوی سازمان بهداشت جهانی روز جهانی هپاتیت با هدف اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و حمایت طلبی ارگان های دخیل بخش دولتی - خصوصی و مشارکت های عمومی اعلام شده است. ایرنا
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: