کد خبر: ۲۰۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 28
تعریف سلامت سازمان بهداشت جهانی این است که اگر کسی بیمار نباشد به این معنی نیست که سالم است؛ زیرا به‌طور مثال اگر کسی فقیر و دچار خرافات بی‌مورد باشد هم سلامتی‌اش درخطر است

شفا آنلاین>سلامت>قائم‌مقام معاونت اجتماعی و مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت گفت: هنر ما این است که با توانمند کردن جامعه زمینه مشارکت در زمینه سلامت را فراهم کنیم و کاهش نابرابری‌ها با برنامه‌ریزی و مشارکت مردم برطرف می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: علی‌اصغر فرشاد صبح امروز در نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان اظهار کرد: موظف بودیم گزارش روند برگزاری مجامع سلامت را در استان‌ها ارائه کنیم، اما دو استان مجمع‌شان برگزار نشده بود که یکی از آن‌ها هرمزگان بود.

وی افزود: تعریف سلامت سازمان بهداشت جهانی<The World Health Organization> این است که اگر کسی بیمار نباشد به این معنی نیست که سالم است؛ زیرا به‌طور مثال اگر کسی فقیر و دچار خرافات بی‌مورد باشد هم سلامتی‌اش درخطر است.

فرشاد خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰ درصد سلامت، به ژن، نزدیک به ۸۰ درصد به شرایط محیطی اجتماعی و فرهنگی و حدود ۲۰ درصد به خدمات‌رسانی سلامت مرتبط است. امید به زندگی نیز در اوایل انقلاب ۵۰ سال بود که در حال حاضر به ۸۰ سال رسیده است. هرچند خدمات درمانی ۱۰۰ درصد موفق نبوده، اما تلاش‌ها برای کاهش مخاطرات سلامت موثر بوده است.

وی تصریح کرد: درگذشته تهدیدهای سلامت ساده بود. مثلا اگر آب آلوده بود، آلودگی میکروبی بود که با زدن کلر، قابل‌ شرب می‌شد، اما اکنون تهدیدهای سنتی و قدیمی تبدیل به تهدیدهای صنعتی پیچیده‌ مدرن شده و فاضلاب صنایع، منابع آب آشامیدنی را تهدید می‌کند.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و مدیرکل مولفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت عنوان کرد: اگر در گذشته کپک‌ها غذا را تهدید می‌کرد، اکنون مواد نگه‌دارنده مختلف و سم‌های کشاورزی سلامت را تهدید می‌کنند. به همین دلیل همه باید گروه‌های مختلف و دخیل، در مجمع سلامت شرکت کنند.

وی افزود: رئیس سازمان جهانی بهداشت به ما متذکر شد اگر موفق شوید در سایر دستگاه‌ها سیاست سلامت را جاری کنید، قدم بزرگی در این راه برداشته‌اید. هنر ما این است که با توانمند کردن جامعه، زمینه مشارکت در زمینه سلامت را فراهم کنیم و کاهش نابرابری‌ها با برنامه‌ریزی و مشارکت مردم برطرف می‌شود.

فرشاد اضافه کرد: یک جامعه توانمند، جامعه‌ای است که همگان با یکدیگر مشارکتی کار کنند. سمن‌ها و تشکل‌ها و مردم مثل اجزای یک ساعت‌اند که اگر در تعامل با هم خوب کار کنند، ساعت را دقیق نشان می‌دهند. جامعه را باید به این سمت ببریم. ساعت خوب نباید کوک داشته باشد، بلکه خودش در حین کار کردن باید خود را شارژ کند. مردم باید آن‌قدر توانمند باشند که خود در تعامل باهم مشکلات را حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه حرف‌های من در این جمله نهفته است که همه باهم باید برای ارتقای سلامت <Health Promotion>کمک کنیم، افزود: انقلاب دوم در سلامت، ایجاد کانون‌های سلامت محله بوده است. هر محل باید کانون سلامت داشته و مردم آگاه شده و آموزش‌دیده و توانمند شده و تعیین کنند چه مشکلات و اولویت‌هایی در سلامت دارند و در عین حال آموزش آن‌ها با دانشگاه خواهد بود. این تجربه را در تهران و قزوین داشته‌ایم. این کانون فقط برای مردم است و باهم مشارکت کرده و راهکار ارائه می‌دهند.

مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کنار کانون سلامت محله یک مجمع داریم؛ یک رکن دانشگاهی‌ها، یک رکن دستگاه‌های دولتی و رکن دیگر هم نمایندگانی از کانون
محله است. این مجامع ابزاری برای تسهیل مشارکت مردم در اجتماعی شدن سلامت هستند.

فرشاد افزود: اگر در مجمع محله مشکلی حل نشود، به مجمع سلامت شهرستان می‌رود و اگر برطرف نشود،به مجمع سلامت<Health forum> استان می رود.

وی گفت: ما انتظار داریم زمینه مشارکت ساختارمند مردم، توانمندسازی جامعه محلی و فراهم کردن زمینه انتقال مسئولیت‌های قابل‌ واگذاری به کانون‌های محلات، تعهد همه نهادهای محلی به محوریت شعار سلامت سال محلات، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم به سطوح بالاتر، مستندسازی کلیه ابتکارات، اقدامات و تجربیات محله در زمینه سلامت را از این مجمع در استان انتظار داریم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: