کد خبر: ۲۰۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 27
دیابت یا مرض قند یکی از بیماری های شایع در دنیا است و باعث ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولید شده می شود، در نتیجه سطح قند خون بالا می رود
شفاآنلاین>سلامت> در مطلب زیر به نکات بسیار مهمی می‌پردازیم که دیابتی‌ها باید در تابستان آن‌ها را رعایت کنند.

به گزارش شفاآنلاین، دیابت یا مرض قند یکی از بیماری های شایع در دنیا است و باعث ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولید شده می شود، در نتیجه سطح قند خون بالا  می رود. با فرا رسیدن تابستان و بالا رفتن دمای هوا مشکلات این بیماری دو چندان می شود اما با رعایت چند نکته می توان از این مسأله جلوگیری کرد.

۱- آسیب عصبی

مشکلات ناشی از دیابت نوع ۲ (فشار خون بالا و ریسک بالای بیماری قلبی) در هوای گرم تابستان تشدید می شود. برای مثال، در بسیاری از افراد بیماری دیابت با آسیب عصبی همراه است که این مسأله اندام های دیگر بدن آن ها از جمله غدد تعریق را تحت تأثیر قرار می دهد. غدد تعریق به بدن کمک می کنند تا بتواند به طور طبیعی خنک شود، بنابراین نبود این توانایی منجر به گرما زدگی و ضعف و خستگی مفرط حاصل از گرما می شود. گرما زدگی یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود.

۲- کم شدن آب بدن

افراد مبتلا به دیابت باید توجه داشته باشند که مصرف کافی مایعات برای آن ها امری ضروری است. با شروع تابستان و گرم شدن هوا، این افراد باید مراقب بالا رفتن قند خون خود باشند چون این مسأله باعث تکرر ادرار و در نتیجه کم شدن آب بدن می شود. بالا رفتن قند خون، خطر کم آب شدن بدن را بالا می برد بنابراین باید به اندازه ی کافی آب بنوشید. از خوردن نوشابه های قنددار، آب میوه ها و مشروبات الکی پرهیز کنید چون به اشتباه تصور می کنید تشنگی تان رفع شده، در حالی که نوشیدنی های حاوی کافئین، الکل و قند باعث کم آب شدن بدن می شوند و روی میزان قند خون تأثیر می گذارند. کم شدن آب شدن، فشار بیشتری به آن وارد می کند و حتی قند خون را بالا می برد، به این ترتیب یک چرخه ی معیوب به وجود می آید. اگر رنگ ادرارتان زرد تیره است و یا احساس بی حالی یا گیجی می کنید، احتمالا آب بدن تان کم شده است.

۳- تعریق

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت ممکن است به اندازه ی دیگران به درستی متوجه گرما نشوند و بدن شان تعریق مؤثری نداشته باشد. عرق بدن به دو شیوه باعث خنک شدن آن می شود: ابتدا رطوبت عرق روی پوست، دمای بدن را پایین می آورد و بعد با تبخیر این رطوبت، بدن بیشتر خنک می شود. افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر مراقب گرما زدگی و کم شدن آب بدن خود باشند. در تابستان قبل از خروج از خانه، شاخص گرما را چک کنید چون میزان گرمای محسوس را نشان می دهد و سطح رطوبت هوا در آن لحاظ شده. برای مثال ممکن است در یک روز گرم، شاخص گرما ۱۵ درجه بیشتر از دمای واقعی باشد.

۴- افت قند خون

افراد مبتلا به دیابت همیشه باید قرص یا ژل گلوکز به همراه داشته باشند تا بتوانند افت قند خون خود را کنترل کنند. تعریق بدن یکی از علائم اولیه و هشدار دهنده ی افت قند خون است و ممکن است این افراد تعریق در اثر افت قند خون را با تعریق ناشی از گرما و فعالیت بدنی اشتباه بگیرند. قبل از آنکه افت قند خون شدت بگیرد معمولا فرد کمی احساس سستی می کند و بدن او شروع به تعریق می کند. اگر مطمئن نیستید، سطح قند خون تان را چک کنید.

۵- آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی باعث بالا رفتن قند خون می شود چون به بدن فشار (Pressure)فیزیولوژیک وارد می کند. البته تنها آفتاب سوختگی نیست که چنین فشاری به بدن وارد می کند. هر بیماری جدی ای مثل آنفولانزا یا آسیب بدنی می تواند تنظیم قند خون را دشوار کند. در صورت بروز آفتاب سوختگی یا ابتلا به یک بیماری، با پزشک خود برای تنظیم قند خون مشورت کنید.

۶- پا برهنه راه رفتن

افراد مبتلا به دیابت به دلیل اشکالی که در گردش خون آن ها وجود دارد، باید توجه ویژه ای به سلامت پاهای خود داشته باشند. به ویژه در تابستان که فصل سفر و گردش است، ممکن است وسوسه شوید در طبیعت یا ساحل پابرهنه راه بروید. دیابت می تواند آسیب جدی ای به پایانه های عصبی پاها وارد کند، بنابراین ممکن است متوجه گرمای سوزان زمینی که روی آن راه می روید نشوید. این مسأله می تواند منجر به سوختگی شدید شود و مشکلات دیگری ناشی از سوختگی در پی داشته باشد. بهتر است همیشه جوراب و کفش یا صندل به پا داشته باشید. اگر تصمیم گرفتید پابرهنه راه بروید، در انتها حتما پاهایتان را بررسی کنید چون در افراد مبتلا به دیابت، حتی یکی خراش یا جراحت کوچک هم می تواند منجر به یک عفونت یا زخم جدی شود.

۷- داروهای ادرارآور

بعضی داروها مثل داروهای کنترل فشار خون عملکردی مانند داروهای ادرار آور دارند. افرادی که انواع خاصی از داروهای کنترل فشار خون را مصرف می کنند باید با پزشک خود درباره ی میزان مصرف مایعات مشورت کنند چون مصرف بیش از اندازه ی مایعات می تواند منجر به بروز مشکل در سطح الکترولیت بدن شود. روش های طبیعی ای هم برای پایین آوردن فشار خون وجود دارد، اما حتما ابتدا درمورد استفاده از آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

۸- محل تزریق انسولین

در تابستان انتخاب محل مناسب برای تزریق انسولین اهمیت زیادی دارد. گرمای هوا باعث منبسط شدن عروق خونی شده و انسولین سریع تر جذب می شود. این مسأله افراد مبتلا به دیابت را در معرض خطر افت قند خون قرار می دهد. برای تزریق انسولین قسمت هایی از بدن را انتخاب کنید که عرق کرده یا در معرض آفتاب نبوده باشند. برای خنک کردن بدن از کیسه ی یخ استفادده نکنید. بهتر است ابتدا به یک جای سرپوشیده بروید و قبل از تزریق ۱۵ تا ۲۰ صبر کنید تا بدن تان خنک شود. نوارها و دستگاه تست قند خون و ماده ی انسولین را هم از دمای بالا دور نگه دارید. انسولین را نباید در دمای بیش از ۳۰ درجه ی سانتیگراد نگه داشت.

۹- تعطیلات و سفر

در تابستان افراد مبتلا به دیابت در زمان سفر و گردش در هوای آزاد باید بیشتر مراقب بیماری خود باشند. گرمای هوا بر روی نحوه ی استفاده ی بدن از انسولین تأثیر می گذارد. به همین علت زمانی که در هوای آزاد هستید باید بیشتر قند خون تان را کنترل کنید تا بتوانید جلوی افت یا افزایش شدید قند خون(Blood glucose) را بگیرید. ممکن است لازم باشد دوز قند خون را با توجه به غذاها و نوشیدنی هایی که طی سفر می خورید تنظیم کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: