کد خبر: ۲۰۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 26
ما در تامین داروی مورد نیاز کشور مشکلی نداریم، اما مشکل کنونی سیستم تولید و توزیع دارو در کشور عدم تامین نقدینگی است
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است، ترامپ با اقدامات اخیرش ماهیت دولت آمریکا را به خوبی نشان داد، چرا که این دولت تنها در راستای ضد حقوق بشر گام برمی دارد درحالی که پایه ای ترین خدماتی که در دنیا همیشه مدنظر قرار می گیرد خدمات بهداشت و درمان است. لذا بی شک ایران از فرصت تحریم استفاده کرده تا با به کارگیری از پیشرفت های علمی در جهت افزایش تولیدات داخلی حرکت کند همچنین مدیران و مسئولان حوزه سلامت در این راستا با تدبیر و مدیریت در حوزه تولید دارو در زمان تحریم اقدامات لازم را برای تامین داروی بیماران در نظر گرفته اند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد حسین قربانی با اشاره به اینکه درکنوانسیون‌های بین‌المللی در بدترین شرایط محصولات استراتژیک اعم از دارو تحریم‌ نمی‌شود  گفت: ما در تامین داروی مورد نیاز کشور مشکلی نداریم، اما مشکل کنونی سیستم تولید و توزیع دارو (medicine)در کشور عدم تامین نقدینگی است.

وی ادامه داد: دولت باید برای واردات کالاهای استراتژیک همچون دارو یارانه‌ای را به این بخش تخصیص دهد که برای سیستم دارو نرخ ۳۸۰۰ تومان تعیین شده و اگر دولت ارز مورد نیاز این بخش را با همین نرخ در اختیار واردکنندگان دارو قرار دهد مشکلی در روند واردات دارو ایجاد نخواهد شد.

قربانی تاکید کرد: اما آشفتگی در بازار دارو ناشی از نابسامانی های موضوعات گذشته است چراکه مجلس در دو مرحله مبالغ ۳۲۰۰ میلیارد و ۴۲۰۰ میلیارد برای تخصیص به حوزه دارویی مصوب کرد و دولت آن را در دستورکار خود قرار داد و در ادامه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز این مبالغ را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: یکی از بزرگترین اشتباهات در این زمینه این بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی باید این منابع را برای سیستم دارویی هزینه می‌کردند اما آنان این بودجه را جاهای دیگری یا بابت بدهی که در سایر بخش‌ها داشتند، هزینه کردند.

وی افزود: اگر تدبیر و مدیریت در حوزه تولید دارو به خرج دهیم به هیچ وجه با مشکل مواجه نخواهیم شد همانطور که با تلاش متخصصان توانستیم بیش از 85 درصد داروها را در داخل کشور تولید کنیم. ما نباید از تاثیر احتمالی تحریم‌ها نگران باشیم، چرا که تولیدکنندگان داخلی این توانمندی را دارند داروهای مورد نیاز کشور را تولید کنند. به عبارتی دیگر با توجه به توان داروسازان ایرانی در تولید داروها و تجهیزات پزشکی و با توجه تحریم‌هایی که امروز از آن صحبت می‌شود در حوزه سلامت مشکل خاصی نخواهیم داشت.

به گفته قربانی، اگر سازمان (Organization)برنامه و بودجه همان منابعی را که در چهارچوب قانون تصویب شده است را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و در ادامه این وزارت خانه تدابیر لازم را در جهت قانون گذاری خود در نظر گیرد قطع یقین از این بحران و تحریم ها به آسانی عبور خواهیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: مشکلات کنونی کشور در حوزه دارو به این دلیل است که دولت نتوانسته به تعهداتی که در قبال حوزه سلامت داشته جامه عمل بپوشاند، بنابراین نباید با تعمیم این وضعیت با تحریم‌ها باعث تشویش اذهان عمومی‌ شویم.

وی در رابطه با تامین داروی بیماران خاص در زمان تحریم گفت: بیماران نگران نباشند چرا که اکثر داروهای خارجی مصرفی، مشابه ایرانی آن نیز در بازار کشور موجود است اما ناگفته نماند باید با بالابردن کیفیت دارو ذائقه بیماران را به داروهای تولید داخل سوق دهیم.

وی در پایان افزود: کمیسیون بهداشت هم نهایت تلاش خود را در جهت رفع موانع در جهت تامین داروی مورد نیاز مردم را بکار گرفته است.جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: