کد خبر: ۲۰۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 27
در مورد دندان قروچه دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب برساند و دوم اینکه می تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند

شفا آنلاین>سلامت>دندان قروچه یا همان ساییدن دندان ها می تواند عوارض زیادی داشته باشد. دانستن علت اصلی دندان قروچه می تواند به درمان آن کمک می کند. آیا دندان قروچه با مشکلات روانی ارتباط دارد؟ پاسخ را در این مطلب بخوانید.

علل دندان قروچه در کودکان

نظریات درباره دندان قروچه
به گزارش شفا آنلاین:در مورد دندان قروچه <Blunt teeth>دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب برساند و دوم اینکه می تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند. البته نه فقط برای فردی که دندان قروچه دارد بلکه مشکل اصلی متوجه کسی است که می خواهد در کنار چنین شخصی بخوابد. محققان علم پزشکی معتقدند، حدود ۲۰ درصد افراد، حین خواب، دندان ها را روی هم فشار می دهند یا آنها را روی هم می سایند. یکی از دلایلی که باعث شده این معضل علاقه مندان زیادی را در میان جوامع پزشکی پیدا کند، این است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده و کسی هم علت دقیق آن را درنیافته است. البته در مورد علت های آن نظریه های مختلف و زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند که این مساله ارثی است. هرچند هنوز ژنی در رابطه با آن پیدا نشده است. آنجا که دندان قروچه معمولا حین خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند. فقط ممکن است بعضی صبح ها از درد فکین یا دندان ها شکایت داشته باشند. دندان قروچه ای که هنگام خواب رخ می دهد معمولا به صورت فشاردادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها به هم است اما گاهی دندان قروچه در طول روز و هنگام بیداری رخ می دهد که معمولا واکنشی به یک تحریک خاص است مثلا موقع حرص خوردن. در این نوع دندان قروچه معمولا فرد دندان ها را روی هم فشار می دهد اما ساییدن آنها کمتر دیده می شود. در هر حال اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا درد فک ها بیدار می شوید، احتمال دارد که در طول شب دندان قروچه داشته باشید. این مشکل در حدود ۲۰ ۱۰ درصد افراد دیده می شود و در بسیاری موارد هیچ گونه علامتی ندارد و فرد متوجه آن نمی شود و همسر وی آن را کشف می کند اما در بعضی موارد، وضعیت شدیدتر می شود و زندگی را برای فرد دشوار خواهد کرد.

علل دندان قروچه
اضطراب و استرس زیاد: در اغلب موارد از استرس شدید به عنوان عامل بروز دندان قروچه نام می برند که البته گاهی همراه با علت های دیگر است. مشخص شده افرادی که ناخن می جوند و عصبی هستند، بیشتر از دیگران در معرض بروز دندان قروچه هستند.

اختلالات خواب مانند آپنه تنفسی: قوی ترین ارتباطی که در رابطه با علت دندان قروچه پیدا شده، آپنه تنفسی حین خواب (OSA) است. این افراد در خواب، تنفس سختی دارند و خواب آنها معمولا با خروپف شدید، حرف زدن درخواب و قروچه دندان ها همراه است.

علل دیگر دندان قروچه: مصرف نوشابه های حاوی کافئین مانند کولاها، قهوه و شکلات، مصرف الکل زیاد، مصرف مواد مخدر یا روان گردان، سیگارکشیدن، بعضی بیماری ها مانند پارکینسون، وجود کرمک (در بچه ها).

علل دندان قروچه در کودکان
از جمله علل فیزیکی دندان قروچه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد، در اثر بیماری‌هایی چون عفونت گوش و یا در اثر دندان‌درآوردن کودک. کودکان ممکن است به ‌عنوان راهی برای کاهش درد خود، دندان قروچه کنند. همانند ماساژ دادن یک عضله‌ی دردناک.

بی‌نظمی دندان‌ها در فک بالا یا پایین (که به آن "مال اکلوژن” نیز گفته می‌شود).

مشکلات سلامتی. این مشکلات می‌توانند از کمبود آب بدن و کمبودهای غذایی تا آلرژی‌ها و حتی انگل کرمک متفاوت باشند. برخی از کودکانی که مشکل بیش‌فعالی دارند نیز ممکن است به بروکسیزم مبتلا باشند. همچنین کودکان مبتلا به فلج مغزی و کودکانی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند نیز ممکن است به بروکسیزم دچار شوند.

علل روان‌شناختی دندان قروچه کردن در کودکان، استرس و اضطراب می‌باشند. در کودکان ممکن است این استرس – معمولاً فشار عصبی و یا خشم – در اثر داشتن امتحان در مدرسه و یا یک تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید و یا عوض شدن معلم مدرسه) ایجاد شود. حتی جروبحث با والدین و خواهر و برادر می‌تواند به حدی استرس‌زا باشد که باعث ایجاد دندان قروچه ‌یا قفل شدن فک کودک گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: