کد خبر: ۲۰۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
یکی از زیباترین پدیده‌های نجومی قرن، ماه گرفتگی است که در پایان این هفته روی می‌دهد و مدت زمان آن حدود یک ساعت و ۴۳ دقیقه به طول می‌انجامد، هرچند که از زمان شروع تا خاتمه بازه زمانی ۶ ساعته وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن آخر هفته روی می‌دهد و تماشای این پدیده نجومی در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی به زنان باردار توصیه نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، یکی از زیباترین پدیده‌های نجومی قرن، ماه گرفتگی است که در پایان این هفته روی می‌دهد و مدت زمان آن حدود یک ساعت و ۴۳ دقیقه به طول می‌انجامد، هرچند که از زمان شروع تا خاتمه بازه زمانی ۶ ساعته وجود دارد.

با وجود جذاب و منحصربه فرد بودن این پدیده، در بسیاری از فرهنگ و اسطوره‌های باستانی در تمدن‌های مختلف، به زنان باردار هشدار داده شده است که در زمان خورشید یا ماه گرفتگی خارج از خانه نباشند و مستقیم به این پدیده نگاه نکنند، زیرا می‌تواند عارضه‌های منفی برجنین آن‌ها داشته باشد.

کارشناسان هنوز نتوانسته اند ارتباط مستقیمی بین بروز این پدیده نجومی و ابتلای جنین به بیماری‌های مختلف پیدا کنند، اما در بیشتر تمدن‌های باستانی هشدار به بانوان باردار در این زمان وجود دارد.

حتی امروزه نیز با پیشرفت‌های علمی و دستاورد‌های فضایی انسان، زنان باردار همچنان از حضور و رصد پدیده‌های خورشید یا ماه گرفتگی دوری می‌کنند.

کارشناسان اعلام کرده اند ماه یکی از عناصر فوق العاده اثرگذار بر زندگی انسان بر کره زمین است که می‌تواند بر رشد گیاهان، جزر و مد آب، زندگی ماهی ها، رفتار حیوان‌ها و حتی قدرت باروری(Fertility) انسان اثر بگذارد.

همچنین از زمان‌های قدیم دانشمندان ارتباطی مستقیم بین چرخه قاعدگی بانوان و ماه‌های قمری می‌دانستند؛ دگرگون شدن نیروی جاذبه ماه بر کره زمین در طول ماه گرفتگی می‌تواند سبب نوسان‌های خلقی، خستگی، سردرد، اسیدی شدن معده و مواردی از این دست در مادران باردار شود، به همین دلیل توصیه می‌شود در این بازه زمانی تا پایان پدیده مادران به استراحت در فضا‌های بسته بپردازند.

افراد در تمدن‌های باستانی اعتقاد داشتند قرار گرفتن زنان باردار در معرض ماه یا خورشید گرفتگی می‌تواند سبب به دنیا آمدن نوزادان معلول، ایجاد لکه یا خال مادرزادی، شکاف کام و یا ایجاد ماه یا خورشید گرفتگی برروی بخش‌هایی از بدن شود.

کارشناسان اعتقاد دارند بروز این پدیده‌ها اثری منفی بر سلامت مادر و جنین ندارد، اما به ویژه در زمان خورشید گرفتگی به دلیل افزایش اشعه‌های خورشید و دریافت آن برسطح زمین امکان آسیب مادر وجود دارد و توصیه می‌شود از حضور در فضای باز و غیر سرپوشیده خودداری شود.

در این زمان بهتر است مادر در فضای درونی خانه حضور داشته باشد و پنجره‌ها را با پرده‌های ضخیم بپوشاند تا اشعه‌های خورشید سبب آسیب به جنین او نشود، همچنین نوشیدن یا خوردن میزان زیاد خوراک نیز به دلیل بالا بودن میزان اشعه خورشید در زمان خورشید گرفتگی توصیه نمی‌شود.

اما در زمان ماه گرفتگی اشعه دریافتی برروی زمین اندک است؛ محققان اعتقاد دارند، دگرگونی در آسمان و مشاهده پدیده نجومی می‌تواند سبب استرس(Stress) و ترس شدید در زنان باردار شود که این عاملی جدی برای به خطر افتادن جنین و بارداری ایمن مادر است.

روانپزشکان اعتقاد دارند پدیده‌های نجومی و دگرگونی‌های آسمان ناشی از بروز آن‌ها می‌توانند سبب تشدید بیماری درمبتلایان به بیماری هایی چون صرع، اسکیزوفرنی و سایر اختلال‌های روان پریشانه شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان شب‌ها اوج حمله بیماری را تحمل می‌کنند وروز‌ها از وضعیت سلامت روان بهتری برخوردارند.

اقوام باستانی آزتک نسبت به پدیده‌های نجومی بسیار کنجکاو بودند و خورشید یا ماه گرفتگی در دوران بارداری را بد یمن می‌دانستند.

آن‌ها بروز نقص هایی چون نابینایی، ناشنوایی و معلولیت در نوزاد تازه به دنیا آمده را به دلیل پدیده‌های نجومی می‌دانستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: