کد خبر: ۲۰۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
افرادی که از یبوست رنج می‌برند باید تغذیه خود را اصلاح کنند
شفا آنلاین>سلامت>محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که سبزی حاوی فیبر فراوانی است که با مصرف آن می‌توان یبوست را برطرف کرد در ادامه گفت: استفاده از روغن‌های صنعتی جامد و مایع عامل چسبندگی روده و ایجاد یبوست هستند.

به گزارش شفا آنلاین، محمدامین افرا با اشاره به این‌که یبوست(Constipation) ام‌الامراض و منشأ بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود، اظهار کرد: افرادی که از یبوست رنج می‌برند باید تغذیه خود را اصلاح کنند.

وی با اشاره به این‌که توجه نداشتن به آداب غذایی یکی از علت‌های ایجاد یبوست در افراد است، خاطرنشان کرد: با عجله غذا خوردن و خوب نجویدن غذا موجب ایجاد یبوست می‌شود، چون بزاق دهان به همراه غذا به خوبی ترشح نمی‌شود و معده مجبور است اسید بیش از حد ترشح کند که اسید بیش از حد نیز موجب فاسد شدن غذا می‌شود.

افرا افزود: افراد برای بلعیده شدن غذا به همراه آن آب، دوغ، نوشابه و دلستر استفاده می‌کنند که مصرف این آشامیدنی‌ها، عاملی برای ایجاد یبوست است.

وی گفت: نباید به همراه غذا ترشی و ماست مصرف کرده و بهتر است غذا ساده میل شود، هم‌چنین استفاده از سبزی به همراه غذا به‌علت فیبر فراوان آن و با رعایت کردن آداب و به درستی بلعیده شدن آن مانعی ندارد.

این محقق طب اسلامی با اشاره به این‌که نوشیدن آب یخ عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله یبوست است، در ادامه تصریح کرد: بهتر است در طول روز از دم‌نوش‌های گشنیز یا پونه به همراه چای مکی(چای سرخ)، پنیرک و ختمی استفاده کرد، همچنین جوشانده خاکشیر نیز برای درمان یبوست مناسب است.

وی با اشاره به این‌که روغن‌های صنعتی جامد و مایع عامل چسبندگی روده و ایجاد یبوست هستند، تصریح کرد: بهتر است از کره گاو در غذاها و میان‌وعده‌ها استفاده شود.

افرا نداشتن تحرک را از دیگر عوامل یبوست در افراد برشمرد و افزود: نداشتن تحرک ورزشی موجب خشک شدن اندام‌های روده و بدن افراد می‌شود پس ورزش کردن در رفع یبوست موثر است.

وی با بیان این‌که عمل تنقیه می‌تواند در برطرف کردن یبوست موثر باشد، خاطرنشان کرد: فردی که از یبوست رنج می‌برد می‌تواند از کیت مخصوص تنقیه با استفاده از آب یا جوشانده یکی از گیاهان از جمله گل محمدی، گیاه فلوس، سنای مکی به همراه گل محمدی و آویشن شیرازی و یا روغن‌های طبیعی با فشار وارد روده کرده که این کار موجب می‌شود عمل دفع در کمتر از چند ثانیه صورت گیرد.
برچسب ها: یبوست ، فیبر ، تنقیه ، آویشن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: