کد خبر: ۲۰۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 25
متاسفانه بسیاری از ازدواج ها با آگاهی کامل طرفین از سلامت خود اتفاق نمی افتد و همین باعث متولد شدن افرادی می شود که به بیماری های ارثی از جمله هموفیلی مبتلا هستند.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردان و زنان پیش از ازدواج حتما باید طی یک مشاوره پزشکی، از سلامت کامل خود آگاه شوند، چرا که اگر تنها یکی از طرفین ناقل بیماری هموفیلی باشد، کودک آنها نیز مبتلا خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ایرج خسرونیا  افزود: متاسفانه بسیاری از ازدواج ها با آگاهی کامل طرفین از سلامت خود اتفاق نمی افتد و همین باعث متولد شدن افرادی می شود که به بیماری های ارثی از جمله هموفیلی مبتلا هستند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی با بیان اینکه مردان بیشتر از زنان به بیماری هموفیلی<Hemophilia disease> مبتلا می شوند، تاکید کرد: در حوزه بیماری هموفیلی، زنان معمولا به عنوان ناقل این بیماری نقش آفرینی می کنند. دلیل این مساله آن است که این بیماری ژنتیکی از طریق کروموزوم X انتقال می یابد.


وی ادامه داد: به همین دلیل است که این بیماری اغلب دامنگیر مردان می شود. به این صورت که اگر یک مرد مبتلا به هموفیلی با یک زن ناقل هموفیلی (یکی از کروموزوم‌های جنسی زن معیوب باشد) ازدواج کند، در آن صورت اگر مثلا چهار فرزند به دنیا بیاورند، نصف بچه های آنان، پسر سالم و دختر ناقل می شود و نصف دیگر بچه های احتمالی آنان، پسر و دختر مبتلا به هموفیلی خواهد بود.

خسرونیا خاطرنشان کرد: بیماری هموفیلی، در گاهی مواقع می تواند باعث مرگ شود. دختران هموفیلیک معمولا در اولین قاعدگی در اثر خونریزی از بین می روند، به این دلیل که خونریزی آنها قطع نمی شود. پسران مبتلا به هموفیلی نیز ممکن است بر اثر یک تصادف ساده و به دنبال آن عدم انعقاد خون در محل آسیب دیدگی، جان خود را از دست بدهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه این بیماری، هنوز درمان قطعی ندارد، اظهار داشت: پژوهش های جدید ژن تراپی در حال انجام است که طی آن آزمایش های مختلفی را روی ژن های آلوده انجام می دهند، اما متخصصان خون حتی در کشورهای توسعه یافته، هنوز به درمان قطعی این بیماری دست پیدا نکرده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: از آنجایی که آزمایش های مختلف، به نتیجه قطعی برای درمان بیماری هموفیلی نرسیده است، متخصصان تنها به درمان مقطعی و به منظور از بین بردن درد بیمار، اقدام می کنند و نه درمانی فراتر.سینا پرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: