کد خبر: ۲۰۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
نتایج آمارهای به دست آمده از مطالعات جدید در ایران نشان می‌دهند که متاسفانه میزان ناباروری در کشور ما بالاتر از سطح جهانی است، به طوری که حداقل 20‌درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند و حدود 10‌درصد از این موارد ناباروری زوجین دارای علل ژنتیکی است
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>ناباروری به حالتی گفته می‌شود که زوجین پس از مدت یک سال بدون پیشگیری، با وجود اقدام برای بارداری، باردار نشود. ناباروری می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. بسیاری از شرایط خاص پزشکی می‌تواند باردار شدن را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات علمی متعددی نشان داده‌اند که زوج‌‌های نابارور بسته به مورد ناباروری می‌توانند ناهنجاری‌های ژنتیکی<Genetic abnormalities> گوناگونی داشته باشند، البته در مواردی نیز هیچ علت مشخصی برای ناباروری فرد تشخیص داده نمی‌شود. در هر صورت، تعیین علت واقعی ناباروری در زوجین می‌تواند در انتخاب صحیح روش درمانی نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:نتایج آمارهای به دست آمده از مطالعات جدید در ایران نشان می‌دهند که متاسفانه میزان ناباروری در کشور ما بالاتر از سطح جهانی است، به طوری که حداقل 20‌درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند و حدود 10‌درصد از این موارد ناباروری زوجین دارای علل ژنتیکی است. در نسبت کلی علل ناباروری زوج‌ها در کشور، در حدود 40‌درصد این علل مربوط به آقایان، 40‌درصد مربوط به خانم‌ها و 10‌درصد مربوط به هر دو طرف است. همچنین در 10 درصد موارد نیز دلیل مشخصی برای ناباروری یافت نمی‌شود.
 
ناباروری‌های ژنتیکی در مردان
دلایل ناباروری‌های شایع ژنتیکی در آقایان متفاوت هستند؛ یکی از این دلایل، ناهنجاری‌های کروموزومی است که تقریبا در 5‌درصد از مردان نابارور مشاهده می‌شود و در صورتی که تنها مردان آزواسپرمی (مردانی که تعداد اسپرم آنها صفر است) در نظر گرفته شوند این میزان تا 13‌درصد نیز افزایش پیدا می‌کند. اختلالات کروموزومی ممکن است در تعداد کروموزوم‌ها باشد. به عنوان مثال یک (یا به ندرت چند) کروموزوم کم یا زیاد باشد.
 

    شایع‌ترین این ناهنجاری‌ها در مردان نابارور سندرم کلاین‌فلتر است که منجر به آزواسپرمی می‌شود و علت آن وجود یک کروموزوم ایکس (x) اضافه است. این مردان نابارور معمولا دارای قد بلند و ظاهر خواجه مانند (فاقد ریش و سبیل و دارای صدای زیر) هستند. متاسفانه ناباروری در این دسته از افراد غیر‌قابل‌درمان است.

 

    اختلال دیگری که در کروموزوم‌های مردان مشاهده می‌شود وجود یک کروموزوم Y اضافه است. اکثر این مردان بارور هستند ولی میزان ناباروری در آنها بیشتر از این میزان در مردان دارای تعداد کروموزوم طبیعی است.

 

    اختلال دیگر عامل ناباروری در مردان موزائیسم 45x/46y است. در مردان دارای این اختلال مشکلات دیسژنز گنادی و کاهش اسپرماتوژنز و تولید اسپرم‌های طبیعی مشاهده می‌شود.

 

    ریزحذف‌های کروموزوم Y نیز از دیگر عوامل ژنتیکی‌ای است که در ناباروری مردان نقش دارد. نواحی مشخصی روی بازوی بلند کروموزوم Y در مردان وجود دارد که حاوی ژن‌های مختلفی است و هرکدام از آنها تاثیرات منفی زیادی را در اسپرماتوژنز به جا می‌گذارد.

 
 
ناباروری‌های ژنتیکی در زنان
دلایل مختلفی از جمله انسداد لوله‌های فالوپ، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و اختلالات کروموزومی در ناباروری زنان نقش دارد. علل ژنتیکی ناباروری زنان شامل اختلالات تخمک‌گذاری مانند سندرم کولمن، سندرم X شکننده و همچنین اختلالات کاریوتایپی است.
 

    سندرم ترنر یک اختلال کروموزومی در زنان است که در اثر تغییر در تعداد کروموزوم در زنان به‌وجود می‌آید و مبتلایان به این سندرم به‌طور معمول باردار نمی‌شوند و دلیل این اتفاق را می‌توان فقدان عملکرد تخمدان‌ها دانست.

 

    حذف بخشی از کروموزوم X در خانم‌ها نیز می‌تواند باعث اختلالات ناباروری می‌شود.

 

    بعضی دیگر از ناهنجاری‌های ژنتیکی با افزایش احتمال سقط موجب ناباروری می‌شوند. فاکتورهای موثر در ترومبوفیلی یا همان افزایش انعقاد‌پذیری خون که منجر به افزایش ریسک ایجاد ترومبوزهای وریدی می‌شود در سقط‌های مکرر مورد بررسی قرار می‌گیرند. ترومبوفیلی می‌تواند محیطی باشد و در اثر شرایط زندگی فرد و یا در ‌اثر اختلات ژنتیکی رخ دهد.

ناهنجاری‌های ژنتیکی که موجب ناباروری در زنان می‌شوند، به ندرت علائم ظاهری را نشان می‌دهند و معمولا به وسیله آزمایش ژنتیکی نمونه‌های خون تشخیص داده می‌شوند و درمان‌های دشواری دارند.
 
جای امید هست
با پیشرفت‌های علم ژنتیک پزشکی در دوران حاضر، بسیاری از موارد ناباروری با شناخت صحیح علت با روش‌های پزشکی ساده قابل درمان بوده و بسیاری از افراد نابارور و همچنین تمامی زوج‌هایی که فرزند آنها در معرض به ارث بردن یک بیماری یا عارضه ژنتیکی است را می‌توان با امکان مشاوره ژنتیکی و آزمایشات دقیق تشخیص قبل از لانه‌گزینی (PGD)  و لقاح خارج رحمی (IVF) از شانس بارداری موفق برخوردار کرد. سلامانه
 
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: