کد خبر: ۲۰۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۷ - 2018July 22
تشنج از نظر بالینی به دو نوع بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود و این تفاوت به داشتن و نداشتن هوشیاری حین تشنج است. در تشنج بزرگ بیمار کاهش سطح هوشیاری، حرکات غیرطبیعی در اندام‌ها دارد و همگام با این اتفافات چشم‌ها به بالا رفته دهان کف می‌کند و گاهی با بی اختیاری ادراری همراه است

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص مغز و اعصاب گفت: تشنج‌ها در دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام علائم خاص خود را دارند اما زمانیکه تشنج در افراد بیشتر از 5 دقیقه طول بکشد شرایط اورژانسی شده و باید سریع رسیدگی شود.

به گزارش شفا آنلاین:فرزاد اشرافی  با بیان این مطلب افزود: در مغز یک تعادل تخلیه الکتریکی داریم که به صورت تحریک و مهار است اگر به هر دلیلی این تعادل به هم بخورد باعث ایجاد تشنج <Creating seizures>می‌شود. در حقیقت اگر سلول‌های مهاری نتوانند سلول‌های تحریکی را کنترل کنند باعث ایجاد شارژ شدید در مغز شده و تشنج بروز می‌کند.


وی ادامه داد: تشنج از نظر بالینی به دو نوع بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود و این تفاوت به داشتن و نداشتن هوشیاری حین تشنج است. در تشنج بزرگ بیمار کاهش سطح هوشیاری، حرکات غیرطبیعی در اندام‌ها دارد و همگام با این اتفافات چشم‌ها به بالا رفته دهان کف می‌کند و گاهی با بی اختیاری ادراری همراه است.

اشرافی اضافه کرد: وقتی بیمار اختلال هوشیاری پیدا می‌کند ممکن است به زمین خورده و آسیب ببیند، مدت زمان تشنج معمولی حدود،۱تا ۵ دقیقه است و پس از آن بیمار به یک خوابی ناشی از خستگی مغز در زمان تشنج فرو می‌رود که حدودا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: اگر تشنج بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد موردی اوژانسی محسوب می‌شود که باید توجه جدی‌ای به این مورد صورت پذیرد. تشنج‌های موضعی و کوچک بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار تحریک الکتریکی غیرطبیعی شود علائم متفاوتی دارد.

وی تصریح کرد: این نوع شنج می‌تواند به صورت حرکتی باشد یعنی تشنج در یک دست یا پا رخ دهد، بیمار ممکن است دچار آسیب‌های چشمی‌ و اختلالات بینایی شود یا زمانیکه تشنج مربوط به بخش بویایی مغز باشد اختلالات بویایی پیدا می‌کند و احساس ناخوشایند بوی نامطلوب را خواهد داشت. اختلال در حس چشایی هم می‌تواند رخ دهد.

اشرافی تاکید کرد: اینها نشانه‌ها و علائم تشنج‌های کوچک است و بسته به جایی که اختلالات رخ می‌دهد علائم مختلفی را نشان بروز می‌دهد.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: