کد خبر: ۲۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 17
جامعه شناس اجتماعی در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- جامعه شناس اجتماعی گفت: امروزه به دلیل مسایل ومشکلات زندگی شهری، برخی از والدین هر دو شاغل هستند و این موضوع در برخی مواقع موجب بروز ضربه های فرهنگی به فرزندان می شود.

دکتر سید حسن حسینی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: در دنیای قدیم که بیشتر به صورت روستایی بود فاصله میان کار و خانواده هم زیاد نبود.یعنی اگر قرار بود زنی کاری از جمله فرش بافی- گلیم بافی- ساختن صنایع کوچک دستی- تبدیل مواد طبیعی به خوراکی وسایر کارها را انجام دهد در محیط خانه و در کنار فرزندان بود.
استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: اما زمانی که شهر نشینی قالب می شود به تبع آن نظام تقسیم کار اجتماعی هم متفاوت شده و بسیاری از وظایفی که حتی در خانواده صورت می گرفته به سازمان های بیرون از خانواده واگذار می شود.
وی با بیان این که آموزش از جمله این وظایف است در عین حال افزود: آموزش به معنای عام فرهنگی آن مرحله اول اجتماعی شدن در حوزه فرهنگی است. اما به معنای مدرن در کنار آموزش فرهنگی، یافتن آموزش های تخصصی هم هست.
دکتر حسینی اظهار کرد: این آموزش در کودکستان یا دبستان به کودک داده می شود که با گذراندن آن ضمن کسب تخصص هایی به جامعه راه می یابند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع کودکان برای رفتن به جامعه باید بخشی از وقتشان را حتمأ بیرون از محیط خانواده قرارداشته باشند.
این جامعه شناس ادامه داد: حال از طرفی برخی والدین به دلیل تحصیلات یا سایرعوامل شاغل هستند و از این رو طی ساعات خاصی با فرزندانشان نیستند.
به گفته وی حال این سوال مطرح می شود که آیا شاغل بودن هر دو والدین با هم موجب بروز ضربه های فرهنگی واجتماعی می شود یا نه؟
وی در این باره پاسخ داد: اگر والدین پس از اتمام ساعت کاری توانستند با فرزندانشان روابط عاطفی و عقلانی مناسبی برقرار کنند فاصله میان آنها زیاد نخواهد شد.
دکتر حسینی یادآورشد: اگر والدین درعین شاغلی هنگامی که خانه هستند خود را به عنوان عضو بزرگتر بشناسند و به وظایفشان عمل کنند مشکلات انتقال فرهنگ از والدین به فرزندان برای این گونه خانواده ها کمتر خواهد شد.
وی والدین شاغل را ملزم به توجه بیشتری به محیط های آموزشی بیرون از خانواده فرزندانشان دانست و گفت: یعنی توجه به فرزندان از یک طرف و توجه به دوستان فرزندان از سویی دیگر حائز اهمیت است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: زیرا کودکی که به دلیل نبود مادر به کودکستان می رود باید جایی باشد که از لحاظ معیارها و ارزش ها باب میل خانواده و جامعه باشد.
وی تأکید کرد: اگر کودک به کودکستانی برود که معیار آموزشی آنجا با فرهنگ خانواده تطابق نداشته باشد موجب تعارض میان جامعه و فرد می شود.
وی با بیان این که از کار کردن زن و مرد در بیرون از محیط خانواده نمی توان پیشگیری کرد افزود: زیرا مردانی که دارای تخصص بالاهستند برای ازدواج، زنان این چنینی را انتخاب می کنند و از این رو زنان هم در بازار کار جایگاهی دارند.
جامعه شناس اجتماعی تأکید کرد: بر اساس تحقیقات مشخص شده با توجه به بالا بودن سرمایه این گونه خانواده ها (یعنی پدر و مادر هر دو شاغل) فرزندان آنها مناسب تربیت می شوند.
وی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: زیرا این گونه خانواده ها با دقت بیشتری به تربیت فرزندان می پردازند.
وی ادامه داد: حال اگر سطح فرهنگی خانواده ای بالا نباشد و تنها به دلیل دستمزد پدر و مادر هر دو اشتغال داشته باشند طبق پیش بینی؛ مشکلات بیشتری هم در تربیت فرزندان خواهند داشت.
دکتر حسینی هشدار داد: در صورتی که برای والدین شغل در مرحله اول قرار داشته باشد به گونه ای که در منزل هم به امور کاری بپردازند به طورطبیعی این امر اثرات سوء تربیتی به همراه خواهد داشت.

گفتگو:شبنم طاهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: