کد خبر: ۲۰۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
گزارش جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد بیش از ۴۷ میلیون نفر در سراسر جان با مشکل زوال عقل مواجه‌اند. طبق گفته انجمن آلزایمر آمریکا، احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان در سن ۶۰ سالگی دو برابر می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه نشان می‌دهد پنج یا بیشتر از پنج مرتبه زایمان، خطر ابتلا به آلزایمر در زنان را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، یک تحقیق جدید با بررسی بیشتر از ۳۵۰۰ زن بالای ۶۰ سال در دو کشور یونان و کره جنوبی نشان می‌دهد خطر ابتلا به آلزایمر در زنان که پنج مرتبه یا بیشتر زایمان داشته‌اند، ۷۰ درصد بیشتر از زنان با تعداد زایمان‌های کمتر بوده و حتی در صورتی که این زنان به زوال عقل(Dementia) هم مبتلا نشوند، نمره کمتری در آزمون‌های روان‌شناختی معمولی کسب می‌کنند.

این تحقیق اما با یک نتیجه غیرقابل انتظار نیز به همراه بوده است. محققان دریافتند زنانی که یک یا دو حاملگی ناموفق و ناتمام را تجربه کرده‌اند، تقریبا ۵۰ درصد کمتر از زنانی که هرگز حاملگی را تجربه نمی‌کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.

گزارش جهانی آلزایمر(Alzheimer) در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد بیش از ۴۷ میلیون نفر در سراسر جان با مشکل زوال عقل مواجه‌اند. طبق گفته انجمن آلزایمر آمریکا، احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان در سن ۶۰ سالگی دو برابر می‌شود.

به طور کلی احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان بیشتر از مردان است. این امر دلایل بسیاری دارد که در این میان می‌توان به نقش هورمن‌ها و حاملگی اشاره کرد.

یکی از محققان این مطالعه در این ارتباط توضیح داد: از آنجا که اغلب حاملگی‌های ناتمام در سه ماهه اول بارداری(Pregnancy) رخ می‌دهد، ممکن است سطوح هورمون استروژن در سه ماهه اول بارداری، میزان بهینه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر محسوب شود. اما زایمان‌های متعدد نقشی بر عکس ایفا می‌کنند چرا که قرار گرفتن زنان در معرض سطوح بسیار بالای هورمون‌های استروژن و استرس و سپس کاهش ناگهانی آنها منجر به کاهش ذخایر مغزی و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود. پیش تر نیز برخی تحقیقات با در نظر گرفتن فاکتورهایی به جز سطح هورمون‌ها از جمله فشارخون بالا، چاقی، کلسترول بالا و دیابت ارتباط بین زایمان‌های متعدد و خطر ابتلا به آلزایمر را مشخص کرده بودند.

محققان با بیان اینکه تحقیقات بیشتری برای تعیین علت اصلی این ارتباط نیاز است بر این نکته تاکید کرده‌اند که در دوران بارداری علاوه بر تغییر در سطح هورمون‌ها، تغییرات دیگری مانند تغییر در سیستم ایمنی، رژیم غذایی سالم یا ناسالم، میزان ورزش و سطوح استرسی که مادران با فرزندان بیشتر تجربه می‌کنند نیز به وقوع می‌پیوندد که این‌ها در کنار تفاوت‌های فرهنگی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند ارتباط میان زایمان‌های متعدد و خطر ابتلا به آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: