کد خبر: ۲۰۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
هم‌اکنون صنعت دارو به‌دلیل نوسانات بازار ارز با چالش‌های متعدد همراه است. در این شرایط هر روز از سوی رسانه‌ها اخباری مبنی بر تغییرات در بازار دارو به گوش می‌رسد
شفا آنلاین>سلامت>نوسانات در بازار ارز بر تمامی زندگی افراد تاثیرگذار هستند. این تاثیرگذاری وقتی با جان مردم سر و کار داشته باشد، شرایط را برای افراد سخت می‌کند. این در حالی است که مسئولان امر به کررات مردم را به عدم تغییرات در بازار دارو امید می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین، از سوی دیگر هم برخی از مسئولان از نبود ثبات در بازار دارو انتقاد می‌کنند. برای مثال چندی قبل نماینده مردم تهران در مجلس از افزایش ۱۰ تا ۱۵‌درصدی قیمت داروهای بیماران خاص(Special patients) به‌دلیل نوسانات بازار ارز انتقاد کرد.

سیده فاطمه ذوالقدر گفت: در حالی که این داروها با ارز چهار ماه پیش خریداری شده است، نباید به قیمت دلار روز به فروش برسد. همچنین در روزهای اخیر یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به انتشار خبری از سوی مسئولان حوزه سلامت مبنی بر کمبود ۵۷ قلم دارو در بازار گفت: در کشور بازرسی و نظارت به درستی انجام نمی‌شود، از سوی دیگر بسیاری از مصوبات مجلس هم اجرا نمی‌شود و مجریان دستوراتی که در حوزه‌های مختلف از جمله دارو صادر می‌شود را اجرا نمی‌کنند.

ذبیح ا... نیکفر ادامه داد: افرادی که در کشور با دیدگاه اقتصادی در حوزه‌های مختلف سوداگری می‌کنند، در حوزه سلامت و دارو نیز که با سلامت مردم در ارتباط بوده، ورود پیدا کرده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان کشور است. به‌گفته او سازمان‌های بیمه‌گر از نبود نقشه راه برای فعالیت مناسب رنج می‌برند. همچنین بر این باور است، وزارت بهداشت(Ministry of Health) و درمان نیز به‌دلیل عدم اعمال مدیریت مناسب با چالش روبه‌رو است.

هم‌اکنون صنعت دارو به‌دلیل نوسانات بازار ارز با چالش‌های متعدد همراه است. در این شرایط هر روز از سوی رسانه‌ها اخباری مبنی بر تغییرات در بازار دارو به گوش می‌رسد. به‌نظر شما تحولات اخیر در حوزه دارو چه تغییراتی را به‌دنبال دارد؟

وضعیت کنونی در صنعت دارو نشان می‌دهد که در آینده این صنعت به کجا می‌رسد. این مقوله به نحوه اعمال مدیریت‌ها بستگی دارد. در این برهه زمانی که احساس می‌شود، در زمینه‌‎های مختلف نوسانات بازار ارز تاثیر می‌گذارد، طبیعتا مشکلات متعدد نیز بروز می‌کند. این مساله نیازمند یک مدیریت دقیق و مناسب است. امید است همکاران در وزارت بهداشت و درمان مسائل را به شکل مناسب مدیریت کنند. بنده از اعمال مدیریت‌ها در زمینه دارو نگران هستم. بی‌شک اگر مدیریت مناسب اعمال شود، مشکلات در حوزه دارو چندان حاد نیست.هر روز در اخبار درج می‌شود که دارو برای افراد مبتلا به سرطان، بیماران خاص، ام اس(MS) و ... با کمبود مواجه شده است. بنده اطلاعی از فعالیت همکاران در وزارت بهداشت و درمان ندارم، اما اگر مسئولان در وزارت بهداشت به شکل مناسب به فعالیت بپردازند و مسائل را مدیریت کنند، بی‌شک از شدت مشکلات مردم به‌دلیل نوسات ارز کاسته می‌شود.

در کشور ما فعالان در حوزه دارو با اجرای طرح‌های متعدد متضرر شدند. برای مثال در سال‌های اخیر به‌دلیل اجرای طرح تحول سلامت داروخانه‌ها، شرکت‌های تولید دارو و دیگر فعالان در این زمینه متضرر بوده و از اینکه ماه‌های طولانی می‌گذرد، اما حسابشان تسویه نمی‌شود، گله‌مند بودند. هم‌اکنون با توجه به نوسانات بازار ارز و بدهکاری‌هایی که این سازمان به بخش دارو داشته وضعیت فعالان در زمینه دارو چگونه است؟

بنده باز تاکید می‌کنم که این بخش نیازمند اعمال مدیریت و فعالیت مناسب آنها است. در گذشته نیز بارها تاکید شد که طرح تحول سلامت به خودی خود طرح مناسبی است، اما اگر مدیریت‌ها در این‌باره با موفقیت مواجه نمی‌شود، یا آن‌طور که باید و شاید شاهد اقدامات مناسب در این زمینه نیستیم، به شایستگی‌های افراد در مدیریت‌ها بستگی دارد. هم‌اکنون باز تاکید می‌کنم، اگر با توجه به نوسانات در بازار ارز باز هم مسئولان در بخش دارو به شکل مناسب به فعالیت پرداخته، مسائل به شکل مناسب، سنجیده و پیش‌بینی‌های دقیقی مورد بررسی قرار بگیرد، می‌توان گام‌های مناسبی برداشت.

درضمن اگر سایر امور نیز در راستای برنامه‌هایی که اعمال می‌شود، به شکل مناسب حرکت کنند به نسبت مشکلی در این‌باره بروز نمی‌کند. در حالی که در سال‌های قبل نیز چندین بار شاهد بروز نوسانات در بازار ارز بودیم و کسی نیز در این‌باره آسیب ندید. برای مثال در زمان جنگ نیز شاهد این نوسانات بودیم، چون در آن دوره افراد انقلابی فکر می‌کردند، موفق بودند. اگر هم‌اکنون افراد مسئول در حوزه دارو روحیه انقلابی خود را حفظ کنند و به شکل مناسب به فعالیت بپردازند، طبیعتا می‌توان این بحران را به شکل مناسب پشت سر گذاشت، در غیراین صورت اگر افراد در کارهای خود سوء استفاده کرده و دلسوزی نکنند، دیگر مسائل بروز می‌کند.

پس با توجه به‌گفته‌های شما در آینده نزدیک هیچ‌کمبود دارویی در کشور وجود نخواهد داشت. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر بخش قابل توجهی از هزینه بیمه‌ها را تقبل نمی‌کنند و این هزینه به سبد هزینه خانوار تحمیل می‌شود. در این شرایط نوسانات قیمت ارز در بخش درمان و پرداختی از جیب مردم تاثیر می‌گذارد.

بله. باید دانست اگر بیمه دارویی را نمی‌پذیرد به آمریکا، تحریم، نبود ثبات در بازار ارز و دیگر مسائل کشور مربوط نیست. سازمان‌های بیمه‌گر در کشور ما سازمان‌های فلجی هستند و اینها تمامی بار مشکلات را بر دوش مردم می‌اندازند. برای مثال هم‌اکنون میزان قابل توجهی دارو از زیر چتر حمایتی سازمان‌های بیمه‌گر حذف شده است. در این وضعیت شخصی نیز معترض نیست. این اقدام نشان می‌دهد که سازمان‌های بیمه برای اینکه بتوانند جلوی کم کاری‌ها و بی‌سیاستی‌های خود را بگیرند، مشکلات را بر دوش مردم منتقل کرده‌اند. این وضعیت به تحریم، نوسانات بازار ارز و ... مربوط نیست.

امروزه صنعت داروی کشور با بی‌نقشه گی و بی‌‌‌هدفی سازمان‌ها مواجه است؛ در غیراین صورت اگر هر یک از سازمان‌ها بر اساس وظایف خود به شکل مناسب فعالیت کرده و مدیران دقیق و حساب شده به فعالیت پرداخته و جلو فساد اداری گرفته شود و مسائل را به نحوه مناسب رصد کنند، طبیعتا از میزان مشکلات موجود کاسته می‌شود. همچنین این سازمان‌ها باید به پیش‌بینی مناسب مسائل و مشکلات بپردازند. در ضمن فعالان در عرصه دارو باید مشکلات طبقه محروم جامعه را به شکل مناسب ارزیابی کرده و جلو بسیاری از اسراف کاری‌ها گرفته شود. در حوزه دارو با رعایت نکات مذکور هیچ‌مشکلی بروز نمی‌کند، چون مردم در تمامی دوره‌ها همکاری کرده و مشکلات را از پیش رو بر می‌دارند. هم‌اکنون میزان قابل توجهی از مشکلات موجود در عرصه دارو به این دلیل است که افراد وظایف خود را به شکل مناسب انجام نمی‌دهند.
آرمان- زهرا سلیمانی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: