کد خبر: ۲۰۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
فرد گرمازده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندک اندک ازظرفی با دهانه باریک آب بنوشد

شفا آنلاین>سلامت>تابستان گرمی را سپری می کنیم؛ از خرداد ماه هر چه به جلو می رویم هوا گرم تر می شود و خیلی از ما ممکن است در این فصل چندین بار دچار گرمازدگی شویم به ویژه اگر مجبور باشیم در هوای گرم رفت وآمد داشته باشیم. در این مطلب توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه شده است:
توصیه ابوعلی سینا برای جلوگیری از گرمازدگی
به گزارش شفا آنلاین:به گفته شیخ الرئیس، دوغ ترش برای گرمازدگی مناسب است. فرد گرمازده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندک اندک ازظرفی با دهانه باریک آب بنوشد. علاوه بر این خوراکش هم باید از غذاهای زود هضم باشد.
- مالیدن روغن بنفشه روی پیشانی، برای جلوگیری از گرمازدگی و سردردهای صفراوی مفید است.
- فرد حمام آب سرد بگیرد تا از آسیب گرما به دور باشد و سرحال آید. البته نباید در این کار عجله کند و باید به تدریج آب تنی کند.
- در سفر سر و سینه خود را از تابش مستقیم نور خورشید بپوشاند و قاووت جو و میوه تناول کند و قدری برای حرکت صبر کند و سپس به راه افتد.
- کسانی که از باد سرد  می ترسند، بهتر است دهان و بینی خود را بپوشانند و از دوغی که 24 ساعت قبل در آن پیاز خرد شده باشد، استفاده کنند. همچنین بوییدن روغن گل سرخ و روغن تخم کدو و خوردن روغن تخم کدو مفید خواهد بود.

زکریای رازی مصرف سکنجبین با یخ را مفید می داند
منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می برد و از التهاب حرارت معده می کاهد و آن چه بلغم در معده و روده ها باشد، خارج می کند.

عناب و شکر
برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب بجوشانید و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین خوردنی های سرد و تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز توصیه می شود. البته بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که همراه با مقداری شکر میل می شود.

تخم شربت
تخم شربت در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می شود. لعاب این دانه ها پس از جذب آب، به صورت ژله ای درمی آید که می توان برای رفع عطش از آن استفاده کرد.
 تخم شربت در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

به لیمو
به لیمو گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می شود. در طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان آرام بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده سرگیجه و تپش قلب استفاده می شود.

گلاب
برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شود و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می برد و بدن را تقویت می کند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

- هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به دلیل ایجاد شوک، قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت های تنفسی و نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به دلیل به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.
- با مالیدن حوله خنک به بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید.
- میوه هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش به سزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارد.
- از آن جا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد به تدریج و آهسته مایعات  خنک را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.
 
با چکاندن چند قطره آب لیمو در آب آشامیدنی و افزودن مقدار کمی نمک، ترکیب مناسبی به دست می آید که می تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز گرمازدگی کند.خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: