کد خبر: ۲۰۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
آلودگی هوا امروزه جزئی از زندگی افراد در شهرهای بزرگ شده است. سالانه 5‌میلیون نفر در سراسر جهان در اثر عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و عده زیادی درگیر بیماری‌های ریوی و انواع سرطان‌ها می‌شوند.

شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>آنتی‌اکسیدان‌ها به‌میزان زیادی در میوه‌ها و انواع سبزی‌ها وجود دارند و به‌راحتی می‌توان با استفاده از آنها و در مقابل آلودگی هوا در امان ماند

به گزارش شفا آنلاین:آلودگی هوا امروزه جزئی از زندگی افراد در شهرهای بزرگ شده است. سالانه 5‌میلیون نفر در سراسر جهان در اثر عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و عده زیادی درگیر بیماری‌های ریوی و انواع سرطان‌ها می‌شوند. در شهری مثل تهران آلودگی هوا اگرچه در فصل‌های سرد سال به میزان محسوسی افزایش می‌یابد و حتی موجب تعطیلی چند‌روزه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات می‌شود ولی این‌طور نیست که این آلودگی تنها منحصر به فصل پاییز و زمستان باشد.

وجود انواع و اقسام آلاینده‌ها از جمله فلزات سنگینی چون سرب و کادمیوم در هوای شهرهای بزرگ کشور ما محدود به بازه زمانی خاصی نیست. هریک از این مواد به تنهایی می‌توانند برای همه افراد به‌خصوص کودکان، سالمندان و افراد بیمار خطرناک باشد و لازم است تا زمان حل این معضل در مقابل این آلودگی‌ها و مواد آلاینده از خود در برابر آنها مراقبت کنیم. بدون شک بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های آلاینده‌های هوا دور بودن و تردد نکردن در این هوا است ولی برای مردم شهرنشین که محل زندگی آنها در همین آلودگی‌هاست، این کار به طور کامل عملی نیست. پس بدون شک یکی از راه‌های اساسی مقابله با این مواد سمی، استفاده از ماسک و وسایل پیشگیری و البته تغذیه سالم و مفید است که می‌تواند در مقابل این معضل بزرگ کلانشهرها موثر واقع شود.
مقابله با آلودگی هوا با استفاده از غذای سالم یکی از روش‌هایی است که در مورد آن تحقیقات زیادی انجام شده است. نکته‌ای که در مورد تغذیه بر همگان آشکار شده، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن مراقبت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد که آنها را اکسیدان نیز می‌نامند در هوای آلوده وجود دارند و از عوامل ایجاد سرطان محسوب می‌شوند. بنابراین آنتی‌اکسیدان‌ها خط مقدم دفاع بدن در برابر عوامل بیگانه هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها به‌میزان زیادی در میوه‌ها و انواع سبزی‌ها وجود دارند و به‌راحتی می‌توان با استفاده از آنها و در مقابل آلودگی هوا در امان ماند.

روی و کلسیم از مواد معدنی دو‌ظرفیتی هستند و در مقابله با سرب و کادمیوم اجازه نمی‌دهند این فلزات سنگین وارد بدن شده و اعمال بدن را مختل کنند.

البته مواد غذایی زیادی وجود دارند که برای مقابله با آلودگی می‌توان از آنها استفاده کرد که هر‌یک جداگانه در ادامه توضیح داده می‌شوند:
 
گوجه فرنگی
گوجه فرنگی حاوی میزان زیادی لیکوپن است که برای سلامت بدن بسیار مناسب است. گوجه فرنگی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها کاربرد دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. همان‌گونه که گفته شد آنتی‌اکسیدان‌ها برای مقابله با آلودگی هوا بسیار مناسب بوده و نقش اساسی دارند. خوشبختانه گوجه فرنگی در اکثر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و نگرانی برای استفاده از آن وجود ندارد.
 
روغن زیتون
روغن زیتون یکی از بهترین مواد غذایی است که استفاده می‌شود. این روغن حاوی امگا9 بوده و برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مناسب است. روغن زیتون موجب پیشگیری از گرفتگی عروق شده و برای روزهایی که هوا آلوده است بسیار مناسب است تا بتواند از گرفتگی عروق در نواحی مختلف بدن جلوگیری کند و از قلب حمایت کند.
روغن زیتون را می‌توانید همراه غذاهای خود و یا همراه سالاد مصرف کرده و از مزایای آن بهره ببرید.
 
کلم بروکلی
کلم بروکلی از سبزی‌های برگ‌تیره جذابی است که مدتی است در میان ایرانیان نیز طرفداران زیادی پیدا کرده و در بسیاری از سالادها استفاده می‌شود. بروکلی دارای ماده‌ای به نام سولفوفان است که برای مقابله با سرطان استفاده می‌شود. بروکلی حاوی ویتامینC و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و طعم مطلوبی دارد.
از بروکلی می‌توان در ترکیب بسیاری از انواع سالادها همراه غذا استفاده کرد.
 
بذر کتان
دانه بذر کتان دارای میزان زیادی فیتواستروژن و اسید چرب امگا3 است. فیتواستروژن یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای مقابله با بیماری‌های ریوی از جمله آسم و واکنش‌های آلرژیک مناسب است. از بذر کتان می‌توان در تهیه سالادها و یا در اسموتی‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.
از این ماده غذایی مفید می‌توان در برخی غذاها نیز استفاده کرد البته در ابتدا باید ببینید که نظر شما در مورد مزه این ماده چگونه است.
 

آووکادو
آووکادو دارای ویتامینE فراوان است و از منابع غذایی مفید محسوب می‌شود. ویتامینE نیز یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در طبیعت است که برای پیشگیری از بیماری‌های ریوی مناسب است.
آووکادو را می‌توان به‌صورت خام یا پخته در سالادها استفاده کرد و از مزه خوب آن نیز لذت برد.
 
لبنیات
لبنیات حاوی کلسیم هستند و از این لحاظ برای سلامت بدن مورد نیازند. کلسیم از مواد معدنی دو‌ظرفیتی است که مواد زیادی در رقابت با آن برای جذب در بدن هستند. یکی از این مواد سرب موجود در هوای آلوده است. هرچه میزان بیشتری از لبنیات و مواد معدنی استفاده کنید و بدن از لحاظ این مواد کمبودی نداشته باشد، احتمال نفوذ عوامل بیگانه مانند سرب به بدن کمتر می‌شود و به‌عبارتی دیگر بدن در برابر آلودگی مقاوم می‌شود.
 
مواد غذایی حاوی روی
روی یکی از عناصر مهم بدن است که بعد از آهن از فراوانی زیادی در بدن دارد. روی نیز مانند کلسیم از مواد معدنی دو‌ظرفیتی است که در مقابله با سرب و کادمیوم موفق‌تر عمل کرده و اجازه نمی‌دهد این فلزات سنگین وارد بدن شده و اعمال بدن را مختل کنند. روی در مواد غذایی زیادی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به دانه‌ها و مغزها اشاره کرد.
 
انواع ماهی‌ها
امگا3 از یک اسید چرب ضروری برای بدن است که بدن قادر به ساخت آن نیست و تنها از طریق مواد غذایی نظیر ماهی و یا مکمل‌های غذایی به‌دست می‌آید. امگا3 موجب تقویت مقاومت طبیعی بدن در برابر عوامل بیرونی می‌شود. از این رو امگا3 نیز ‌واند به عنوان مقابله با آلودگی هوا استفاده شود. توصیه می‌شود برای تامین امگا3 مورد نیاز بدن از ماهی‌ها استفاده شود.
 
منابع ویتامینC
دلیل اینکه این ویتامین را به عنوان آخرین مورد برشمردیم این است که همه مردم با ویتامینC و مزایای آن آشنایی دارند و می‌دانند تا چه حد می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد. این ویتامین از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است و به میزان زیادی در مرکبات، فلفل دلمه‌ای، جعفری و برخی دیگر از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. دسترسی به این ویتامین بسیار آسان است و همه مردم در این فصل‌های مختلف از انواع منابع آن استفاده می‌کنند. ویتامینC همچنین برای مقابله با انواع بیماری‌ها مفید است و خواص آن تنها به مقابله با آلودگی هوا محدود نمی‌شود.سلامانه
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: