کد خبر: ۲۰۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
مطالعات نشان می دهد مصرف نوشیدنی های قندی خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت مانند کبد چرب را افزایش می دهد

شفا آنلاین>سلامت>دیابت یکی از شایع ترین بیماری هاست که سن و سال نمی شناسد و ممکن است افراد زیادی را درگیر کند. تغذیه در کنترل دیابت<Diabetes control> بسیار مهم است.
خوراکی های بسیار مضر برای دیابتی ها
به گزارش شفا آنلاین:1. نوشیدنی های قندی: نوشیدنی های قندی بدترین انتخاب برای افراد مبتلا به دیابت هستند. این نوشیدنی ها سرشار از فروکتوز بوده که روی مقاومت به انسولین و دیابت تاثیر منفی می گذارد.
مطالعات نشان می دهد مصرف نوشیدنی های قندی خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت مانند کبد چرب را افزایش می دهد. همچنین سطح فروکتوز بالا در این نوشیدنی های شیرین منجر به تغییرات متابولیکی شده و باعث افزایش چربی های شکم، سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون می گردد. توصیه می شود برای کنترل سطح قند خون و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت، به جای نوشیدنی های شیرین و قندی از آب یا نوشیدنی های بدون قند استفاده کنید.

2. چربی های ترانس: چربی های ترانس صنعتی بسیار ناسالم بوده و هنگام عمل هیدروژنه روغن های مایع گیاهی (افزودن هیدروژن به اسیدهای چرب اشباع نشده) ایجاد می شود تا طول عمر و پایداری این روغن ها افزایش پیدا کند.چربی های ترانس در مواد غذایی همچون مارگارین، کره بادام زمینی و غذاهای منجمد وجود دارد. همچنین معمولا از چربی های ترانس در پخت برخی کلوچه و کیک ها استفاده می کنند تا ماندگاری آن ها را افزایش دهند. اگرچه چربی های ترانس به طور مستقیم تاثیری در افزایش سطح قند خون ندارند اما باعث افزایش التهاب، افزایش مقاومت نسبت به انسولین، ایجاد چربی های شکمی، کاهش کلسترول خوب و اختلال عملکرد شریانی می شوند. بروز این اختلالات در افراد دیابتی ، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. توصیه می شود از خرید مواد غذایی که از چربی های ترانس در تولید آن ها استفاده شده یا دارای برچسب "هیدروژنه” می باشند خودداری شود.

3. نان سفید، ماکارونی و برنج:این مواد غذایی از غذاهای فراوری شده و حاوی کربوهیدرات بالا هستند. مصرف نان، شیرینی ها و سایر غذاهایی که از آرد تصفیه شده ساخته شده اند به طور قابل توجهی در افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 موثر است. مطالعات نشان می دهد پاستای بدون گلوتن و انواع برنج نیز برای افراد دیابتی  مضر است. این غذاهای فراوری شده حاوی فیبر ناچیزی هستند، فیبر از مواد مفید برای افراد دیابتی  است که جذب قند خون در جریان خون را کاهش می دهد به عنوان مثال مصرف نان حاوی فیبر فراوان به جای نان سفید تاثیر عالی در کاهش قند خون افراد دیابتی  داشته و کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد.


4. ماست میوه ای:ماست ساده گزینه ای مناسب برای تغذیه دیابتی  ها محسوب می شود اما این مسئله درباره ماست طعم دار صدق نمی کند. ماست های طعم دار و میوه ای معمولا از شیر کم چرب یا بدون چربی درست شده و سرشار از کربوهیدرات و قند می باشند. به عنوان مثال یک فنجان ماست میوه ای (245 گرم) حدود 47 گرم قند دارد یعنی تقریبا 81 درصد از کالری آن از مواد قندی است. بسیاری از افراد گمان می کنند ماست منجمد جایگزین سالمی برای بستنی است در حالی که معمولا مواد قندی این نوع ماست ها از بستنی نیز بیشتر می باشد. توصیه می شود به جای استفاده از ماست های قندی و میوه ای که برای دیابت نوع 1 و 2 مضر هستند از ماست ساده بدون قند استفاده کنید که می تواند برای کاهش اشتها، کنترل وزن و سلامت روده مفید باشد.

5- قهوه: قهوه برای بسیاری از افراد مفید است اما شکل ترکیبی آن تاثیر بدی بر وضعیت افراد دیابتی  می‌گذارد. منظور از قهوه ترکیبی، قهوه ترکیب شده با موادی مانند شهد یا شکر است. این قهوه در فهرست بدترین خوراکی‌ها برای افراد دیابتی  قرار می‌گیرد زیرا ۵۰۰ کالری، ۹ گرم چربی و ۹۸ گرم کربوهیدرات دارد و می‌تواند به بالا رفتن گلوکوز خون منجر شود.نامه نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: