کد خبر: ۲۰۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
شبکه‌های اجتماعی بیشترین دلیلی بود که نوجوانان آن را بررسی می‌کردند. برخی از نوجوانان بیشتر مواقع پیام‌ها، موسیقی‌ها و برنامه‌های ویدیویی شبکه‌های اجتماعی را تماشا می‌کردند.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>بنابه گفته محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، نوجوانانی که چندین ساعت در روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، در خطر ابتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی هستند. درواقع این نوجوانان که از تلفن‌های همراه و دیگر ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند، دو برابر از نوجوانان دیگر در خطر ابتلا به این اختلال قرار دارند. این محققان می‌گویند دریافت اطلاعات دایمی دیجیتالی، زمانی‌که مغز نوجوانان به سرعت در حال رشد است باعث می‌شود آنها نتوانند به راحتی روی هر موضوعی کاملا متمرکز شوند.


به گزارش شفا آنلاین: تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با بررسی ۲۶۰۰ نوجوان ۱۵ و ۱۶ ساله به مدت ۲ سال، به نتیجه فوق رسیدند. آنها از داوطلبان شرکت در آزمایش پرسیدند که چند بار در روز تلفن‌ها و دیگر ابزارهای دیجیتالی خود را بررسی می‌کنند و سپس علایم اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی که شامل انجام دادن کاری به صورت ویری و ناگهانی، بیش‌فعالی و عدم توجه است را در آنها بررسی کردند.

شبکه‌های اجتماعی بیشترین دلیلی بود که نوجوانان آن را بررسی می‌کردند. برخی از نوجوانان بیشتر مواقع پیام‌ها، موسیقی‌ها و برنامه‌های ویدیویی شبکه‌های اجتماعی را تماشا می‌کردند. پس از دو سال آن دسته از نوجوانانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور زیادی داشتند، بیش از نوجوانانی که هر از گاهی برنامه‌های به‌روز شده آن را تماشا و یا در بحث‌ها شرکت می‌کردند، به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مبتلا بودند.

دانشمندان معتقدند که ابزارهای رسانه‌ای مدرن، بلافاصله کاربر خود را از رسیدن پیام‌های جدید و هر برنامه دیگر آگاه می‌کند و اغلب بدون دعوت وارد زندگی روزمره افراد می‌شوند. قرار گرفتن دایمی در برابر این پیام‌ها، توجه نوجوان را از وظایف اصلی و مهم خود منحرف می‌کند و این حواس‌پرتی‌ها به تدریج جلوی تمرکز طولانی‌مدت روی کار و کسب مهارت‌های سازمانی را می‌گیرد.

از طرفی، به دلیل اینکه ابزارهای رسانه‌ای دیجیتال مدرن، با سرعت بسیار بالایی کاربران را به کار می‌گیرند و واکنش سریع از آنها می‌طلبند، رفتارهای آنی و ویری در نوجوانان را پرورش می‌دهند و به طور کلی صبر و تحمل در آنها را نابود می‌کنند.

دانشمندان آکسفورد در بریتانیا نیز با بررسی اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی روی نوجوانان، نتایج محققان آمریکایی را تایید کردند.

 محققان می‌گویند با گسترش بی‌‌امان ابزارهای رسانه‌ای دیجیتال، والدین باید بیش از هر زمان دیگر مراقب سلامت ذهنی فرزندان‌شان باشند.دیلی‌میل


 

 

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: